124 را فراموش نکنید
کشف 80 تن روغن طی تماس یک شهروند همدانی
همدان-خبرنگار همدلی:رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اهمیت واحد 124 و رسیدگی به تخلفات و شکایات شهروندان، به شرح اقدامات انجام شده در این حوزه از جمله کشف 80 تن روغن طی تماس یک شهروند پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما، مهدی خورشیدی، رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در نشست خبری مجازی عنوان کرد: فروش اجباری کالا و خدمات تخلف محسوب میشود و قانونگذار برای این تخلفات مجازات تعیین کرده است. خورشیدی با اشاره به مشاهده فروش اجباری دیگر کالاها همراه با روغن از سوی برخی از شرکتهای پخش، عنوان کرد: به واحدهای صنفی و همین طور فروشگاههای زنجیرهای برای قطع کردن دست واسطههایی که روغن را خریداری میکردند و در بازار آزاد به فروش میرساندند، اطلاعرسانی کردهایم که از خریدهای واقعی اطمینان حاصل کنند. وی افزود: نمیتوان به فروشنده اجبار کرد که به همراه روغنی که خریداری میکند محصول یا محصولات دیگری نیز خریداری کند و این موضوع تخلف محسوب میشود. وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۱۷ مورد از گزارشهای مردمی از طریق تلفن ۱۲۴ اعلام شده گفت: ۵۷۹ فقره در سامانه ir.۱۲۴.www ثبت شده و یک هزار و ۸۱۰ مورد نیز به صورت حضوری به واحد ۱۲۴ مراجعه کردهاند. رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: بیشترین شکایتها از گرانفروشی، تقلب و عدم ارائه خدمات گارانتی در واحدهای صنفی بوده که ۸۰ درصد این تخلفها در شهر همدان رخ داده است. وی با اشاره به شرکتهای پخشی که فروشندگان واحدهای صنفی را اجبار میکنند در کنار خرید روغن، محصولات دیگری نیز خریداری کنند، گفت: پرونده تخلف 15 شرکت در این زمینه ثبت شده است و تمام برخوردهای لازم انجام شده است. رئیس واحد رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به همکاری شهروندان و تماس آنها با سامانه 124 به عنوان یک مهم که میتواند منجر به کشف و جلوگیری از گرانفروشی شود، ابراز کرد:80 تن روغن که از طریق همشهریان با واحد 124 تماس گرفته شده بود کشف شد و طی یک روز بین شهروندان توزیع شد. وی خاطرنشان کرد: بیشترین شکایتها مربوط به گروه مواد غذایی مانند گوشت مرغ، آرد و نان، گوشت قرمز و برخی از خدمات صنفی بوده است. خورشیدی تصریح کرد: علاوه بر شکایتهای مردمی اعلام شده به سامانه ۱۲۴، ۲۰۰ فقره شکایت نیز از طریق تعزیرات حکومتی در اختیار ما قرار گرفته که رسیدگی شد. وی با بیان اینکه سامانه 124 به صورت شبانه روزی با 30 اپراتور با شهروندان به صورت مستقیم و ضبط مکالمات در حال فعالیت است، عنوان کرد: کافی است شهروندان در صورت مشاهده تخلف با این سامانه تماس حاصل فرمایند.
وی با طرح این موضوع که نزدیک به 20 تا 30 هزار تماس تلفنی با 124 انجام شده است که اغلب این تماسها به واحد 124 ارتباطی نمیکرده است، گفت: از شهروندان تقاضا داریم که تنها در حوزه کاری مرتبط به این واحد تماس برقرار کنند و از این طریق فرصت بیشتری را برای رسیدگی اولویتها برای کارکنان واحد ایجاد کنند. وی افزود: از ابتدای سال جاری مردم استان در حدود ۳۰ هزار شکایت را به ۱۲۴ گزارش داده اند که چهار هزار و ۴۰۶ مورد مربوط به واحدهای صنفی زیر پوشش ما بود که رسیدگی و برای متخلفان پرونده تعزیراتی تشکیل شد. خورشیدی با بیان اینکه مردم عزیز به خاطر داشته باشند که در چه مواردی نباید با این واحد ارتباط برقرار کنند، خاطرنشان کرد: انصراف از خریداری یا پشیمانی از خرید به دلیلی غیر از معیوب بودن کالا به این واحد مربوط نمیشود و همینطوردرخواست الزام به تنظیم هر گونه سند رسمی، خیانت در امانت، کلاهبرداری، افترا، تخلفات مربوط به اجناس دست دوم و کهنه که به حل و اختلاف مربوط میشود، دریافت خسارات تاخیر، تخلفات مربوط به پزشکان، داروخانهها که مربوط به سازمان تعزیزات است و توسط علوم بررسی میشودبه واحد 124 ارتباطی پیدا نمیکند. پرونده تخل به ارزش 222 میلیون تومان که مربوط به نمایندگی فروش خوراک آبزیان، پرونده دیگر مربوط به لاستیک فروشی بود وی خاطرنشان کرد: بیشترین شکایتها مربوط به گروه مواد غذایی مانند گوشت مرغ، آرد و نان، گوشت قرمز و برخی از خدمات صنفی بوده است.