پزشک جمهور برای ایران
رضا صادقیان( روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2453
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


کرامت واژگانی مکاتب اصلاحی و ایدئولوژی سیاسی

محمدرضا چمن‌نژادیان (فعال اجتماعی)

معمولاً برای فهم و کاربردی کردن قوانین طبیعی و اجتماعی فرضیات اول در بوته آزمایش قرار می‌گیرند. تا ابتدا بتوان یک نظریه علمی (تئوری) برای درک و فهم ذات پدیده‌ها تبیین و تعریف کرد. البته نظریات می‌توانند حول هنجار بنیادین یا تجویزی نحله علمی محض‌، مکاتب سیاسی و مذهبی خاصی باشند‌، و درباره آنچه باید به وقوع بپیوندد توضیح می‌دهند. چنین نظریاتی می‌توانند‌، بیانگر اهداف‌، هنجارها و توده‌ای از اطلاعات شاخص شده باشند که مدل‌های خاصی را برای کاربرد و درمان دردهای طبیعی و اجتماعی تجویر می‌کنند و تحلیل‌گران و نظریه‌پردازان با پس وپیش‌ کردن داده‌ها و اطلاعات حول مطالبات خاص سامان‌دهنده و معرف امور هستند. در همین راستا سعی می‌شود‌، تا در متن ذیل مکتب واژگانی‌، تئوریک و عملکردی اصلاح‌، اصلاح‌گری و اصلاح‌طلبی در تاریخ و ایران کنونی را تبیین‌، تعریف و کالبد شکافی ایدئولوژیکی شود و به اقتضای زمانی و مکانی(انقلاب اسلامی در ایران) تحلیل شود‌، چون واژگان فوق فراتر از زمان و مکان همواره مفاهیم با کرامت‌، پربار‌، دلنشین و اصیلی در ادبیات سیاسی و تاریخ ملت‌ها بوده‌اند و معمولاً سردمداران و حواریون محلی‌، ملی و تاریخی اصلاحی به‌خاطر برخورداری از بار فرهنگی‌، عملکردی مصلحانه و انسان‌سازی خوشنام بوده‌اند و به‌خوبی از آنان یاد می‌شد. ویژگی بارز و حیاتی ‌اصلاح‌طلبان‌، بی‌غرضی‌، پرحوصلگی و خیرخواهی آگاهانه با شناخت صحیح مطالبات مدنی و مواضع طرفین مناقشات یا مطالبه‌گران در طول تاریخ ملت‌ها بوده است. به لحاظ زمانی و مکانی ‌اصلاح‌طلبان درایران چنین بوده‌‌اند‌، اما با توجه به سلطه دیدگاه رانتی و قدرت‌طلبانه توده‌وار و غیر علمی اگر دیر بجنبند دیگر چنین نخواهد بود. همین نرم‌خویی اخلاقی‌، دوری از خشونت رفتاری و رعایت اعتدال‌، چهره مقبول و محبوبی از شخصیت‌های اصلاح‌گر نزد افکار عمومی در جوامع داخلی و خارجی ترسیم کرده است و آنها را از دیگر صاحبان نحله و مکاتب فکری‌، سیاسی و مذهبی فعال و مبارز برای کسب قدرت‌طلب و ثروت متمایز می‌سازد. نمونه بارز چنین شخصیت و رهبر سیاسی و مبارزاتی در تاریخ معاصر نلسون ماندلا مبارز رنگین‌پوست کنگره ملی آفریقای جنوبی علیه آپارتاید است که پس از ۲۷ سال زجر و شکنجه‌، در جشن پیروزی سرنگونی رژیم نژادپرست سابق‌، برای رفع عملی تبعیض‌، زندانبانان سابق خود را در کنار سران نشاند. ماندلا با شعار «ببخشیم، اما فراموش نکنیم» از جنگ‌، خونریزی و انتقام در جامعه مستعد و ستم کشیده و سراسر تبعیض جلوگیری کرد.او به عنوان یکی از الگوهای مبارزه مدنی اصلاح‌گر و خشونت‌پرهیزانه در جهان شناخته می‌شود. بنابراین ‌اصلاح‌طلبان ایرانی برای بسط و استحکام آگاهانه خط و مشی ‌اصلاح‌طلبانه و توفیقات در تحقق اهداف بلند مدت خود باید برنامه منظم سازمانی و تلاش ایدئولوژیکی اصلاحی‌، تشکیلاتی و سیاسی طراحی کنند و به اقتضای شرایط اقتدار داخلی‌، پیشینه‌های تاریخی وتقابل دنیای سلطه مانیفست تعریف و توصیه کنند که:
اولاً:با آسیب‌شناسی و اصلاحات درونی‌، سعادت مادی و معنوی ملت ایران را که راهبرد اصلی اصلاح‌طلبی است‌، تعریف و تئوریزه شود، و بر ویژگی‌های اخلاقی‌، رفتاری و اعتدالی نرم‌خویانه با آموزش‌، پرهیز از خشونت و انتقام‌گیری اصرار و پایبندی داشته باشند.
ثانیاً:در این راستا باید ‌اصلاح‌طلبان سه استراتژی ذیل را برای حرکت و اقدامات اصلاح‌گرایانه مدنظر داشته باشند:۱-نگاه مستقلانه‌‌، تعامل آگاهانه و بین‌المللی برای‌منافع ملی‌، اصلاح امور و تحکیم روابط مدنی باید داشت.اما نباید متکی به هیچ کشور بیگانه‌ای بود. ۲-به هیچ عنوان نباید حرکت ‌اصلاح‌طلبانه به‌سوی خشونت سوق داده شود‌، یا در کنار و همسو با گروه‌های خشونت‌طلب دارای سابقه ترور و خیانت به وطن تعریف و قرار گیرد.۳- تعریف صریح‌، شجاعانه از اصلاحات و اهداف آن داشته و چگونگی استیفای مطالبات برای دمکراتیزه کردن سیستم مورد نظر را با اولویت‌بندی انسجام تشکیلات مدنی و مانیفستی به‌نحو مسالمت‌آمیز و با کمترین هزینه باید در دستور کار قرار گیرند. 

در راستای سه راهبرد فوق طراحی‌ مانیفست‌ها‌، تبیین و آگاهی‌بخشی جامعه هدف در ظل تقویت احزاب‌، توسعه نهادهای مدنی و ساماندهی پایگاه‌های اجتماعی اهتمام جدی باید داشت.در این صورت است‌، که اصلاحات را به‌دور از سلایق افراطی و تفریطی می‌توان آموزش‌، تئوریزه و پیگیری کرد. مطالبات و مانیفست‌های مورد نظر ‌اصلاح‌طلبانه در قالب فرصت‌های مدنی و ظرفیت‌های موجود قانونی باید گویا‌، شفاف و بدون ابهام برای جامعه هدف (ایرانی‌، مسلمان و حاکمیت) تعریف و تبیین شوند. آن وقت می‌توان در بستر زمانی‌، فرصت‌های مشارکتی و تقویت پایگاه‌های اجتماعی باقدرت مدنی وانسجام آگاهانه‌، گام برای تحقق منویات اصلاحی و استیفای مطالبات ملت برداشت.اجرایی کردن راهبردهای گام به گام اصلاحات و سعادت‌بخش ملک و ملت در گرو مشارکت آگاهانه و همراهی همه‌جانبه اقشار‌، اقوام و آحاد جامعه است. دگر بار تاکید می‌شود‌، تمامی مراحل فرآیندی اصلاحی باید عالمانه حول قانون اساسی و آرمان استقلال‌طلبی‌، آزادی‌خواهی‌، جمهوریت و اسلامیت ایرانیان در انقلاب اسلامی باشد.