بیانیه‌های بازنده و برنده انتخابات 1403
فروزان آصف‌نخعی (روزنامه نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2452
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


سیدحسن خمینی:

طرح مسئله حقوق زنان، مربوط به آسیا نیست

یادگار امام تأکید کرد: طرح مسئله حقوق زنان، تساوی زن و مرد و در بعضی جاها جریانات فمینیستی که از مردگرایی به مردستیزی روی کرده‌اند، امری سابقه‌دار بوده و مربوط به آسیا و انقلاب ما نیست.
 قبل از انقلاب هم بعضا به خاطر این‌که جریانات حکومتی می‌خواستند از نوع نگاه چپ‌گرایان عقب نمانند خدماتی به زن‌ها شده بود و وزیر و سفیر زن را بر سر کار گذاشته بودند. لذا این‌که انقلاب را نقطه عطف توجه به حقوق زنان بدانیم درست است.
به گزارش جماران سیدحسن خمینی در اختتامیه اولین جشنواره فرهنگی هنری «دختران امروز» که در حرم مطهر امام برگزار شد، گفت: در رابطه با زنان و مسئله حقوق زنان اگر به تاریخ صدسال اخیر در دنیا توجه کنیم، بیشترین توجه به این حوزه از ناحیه گروه‌‌های چپ شروع شده که آنها هم به نوعی ادامه جریان‌‌های نیهلیستی در غرب هستند و توجه‌شان به برخی از گروه‌‌های اجتماعی که مورد ظلم قرار گرفته اند خیلی زیاد بوده است. 
البته گروه‌‌های چپ ماتریالیستی به نوعی این مسیر را به بی‌راهه بردند، ولی بن‌مایه حرکت یاد شده یک جریان عدالت‌خواهی بود که در مقابل نظام سرمایه‌داری افسارگسیخته‌ای که به خصوص در آغاز قرن بیستم در جهان حاکم  بود، به صورت پررنگ شکل گرفت. 
وی افزود: طرح مسئله حقوق زنان، تساوی زن و مرد و در بعضی جاها جریانات فمینیستی که از مردگرایی به مردستیزی روی کرده‌اند، امری سابقه‌دار بوده و مربوط به آسیا و انقلاب ما نیست. قبل از انقلاب هم بعضا به خاطر این‌که جریانات حکومتی‌ می‌خواستند از نوع نگاه چپ‌گرایان عقب نمانند خدماتی به زن‌‌ها شده بود و وزیر و سفیر زن را بر سر کار گذاشته بودند. لذا این‌که انقلاب را نقطه عطف توجه به حقوق زنان بدانیم درست است.
سیدحسن خمینی یادآور شد: در نقطه مقابل این جریانات ما با جریانات سنتی مواجه بودیم که با یک نگاه دینی سنتی و بسته، به روزگار خودشان وارد نمی‌شدند و با هر تحولی در روزگار جدید مقابله‌ می‌کردند. 
البته بخش زیادی از آن واقعا ناشی از درد و دغدغه دین و بی‌اعتمادی به کسانی بود که سخن از مدرنیسم‌ می‌گفتند؛ تا جایی که حتی «بلندگو» در روزگاری تحریم بود و «دوش حمام» به خاطر جایگزین شدن با خزینه، فریادها بلند کرد!
وی تأکید کرد: میراث امام برای جامعه ما نگاه دیندارانه به حقوق زن است؛ این‌که برای جلو رفتن با مقتضیات زمان و اعطای عادلانه حقوق زنان و سایر اقشار جامع، لازم نیست دین ستیزی کنیم؛ بلکه باید از زبان دین به دنبال اعطای حقی باشیم که خداوند برای همه مقرر کرده است.
 وقتی امام بحث حق رأی و حضور زنان در مجلس و حتی تظاهرات را طرح کردند، بسیاری از متدینین نسبت به این مسئله حساسیت داشتند. از همین رو، این‌که زن مسلمان مجبور نباشد در دوگانه‌ای قرار گیرد که یا مدرن شود و یا مسلمان بماند، دستاورد بسیار بزرگی است.