بالاخره سازمان حمایت از مصرفکننده و تولید کننده به تبانی واحدهای بستهبندی با برخی فروشگاهها ورود کرد
تخفیفهای تقلبی در فروشگاههای زنجیرهای
همدلی| نقش نامعلوم سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده در اقتصاد زمانی بیشتر سوال برانگیز میشود که ماهها از انتشار گزارشهای مختلف درباره گرانفروشی در برخی از فروشگاههای زنجیرهای و هایپرمارکتها میگذرد، اما حالا بعد از کلی گزارش و حاشیه این سازمان تازه به فکر پاسخ دادن میافتد. کارشناسان میگویند، یک سازمان نمیتواند همزمان هم نگاهی به حمایت از مصرفکنندگان داشته باشد و هم حمایت از تولیدکنندگان زیرا حمایت از تولید یعنی آزادسازی، رقابتیسازی اقتصاد، کنترل و تشویق واحدهای تولیدی در نوآوری، اما حمایت از مصرفکننده در شرایط فعلی یعنی کاهش قیمتها، افزایش بازرسیها، کنترلها و دخالتها که با وظایف آن در حمایت از تولیدکنندگان قابل جمع نیست. انتقادها از نقش نامعلوم این سازمان در حالی است که حالا هفتهها بعد از انتشار گزارشهای مختلف درباره تخلفات انجام گرفته از سوی برخی از فروشگاههای زنجیرهای، روز گذشته بالاخره سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این موضوع واکنش نشان داد. آنطور که مشاهدات میدانی نشان میدهد و حتی نگاهی به فیلمهای کوتاه منتشر شده در این زمینه روایت میکند، گویا برخی از فروشگاههای زنجیرهای قیمت نصب شده روی برچسب محصولات موجود در قفسه را چند درصد بیشتر از قیمت درج شده روی خود کالا، یادداشت میکنند و در نتیجه با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی کالا، برای فروش بیشتر محصولات خود تبلیغ حراج میزنند. بر همین اساس، اخیرا گزارشهایی منتشر شده که نشان میدهد فروشگاههای زنجیرهای با شرکتهای بستهبندی تبانی میکنند که قیمتها را بیش از آنچه باید فروخته شود قیمتگذاری کنند. دی ماه همین امسال بود که رئیس اتاق اصناف شهرستان ری اعلام کرد: «کالاهای بستهبندی شده در فروشگاههای زنجیرهای تا بیش از دو برابر افزایش قیمت دارد که البته این امکان بهدلیل تبانی فروشگاه و واحد تولیدی یا بستهبندی انجام میشود». بر همین اساس روز گذشته، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که درج قیمت کالاها در قفسه فروش کالا باید دقیق و حداکثر به میزان درج شده بر روی بسته بندی کالا باشد. عباس تابش در گفتوگو با ایسنا، از برگزاری جلسهای برای بررسی مسائل مربوط به وضعیت و نحوه اعلام قیمت درج شده بر روی اجناس در فروشگاههای زنجیرهای خبر داد و گفت: «در ماههای گذشته اخباری مبنی بر عرضه کالا با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب برای ارائه تخفیف در فروشگاه های زنجیرهای منتشر شده که انتقاد خریداران را به همراه داشته است». وی با بیان اینکه واحدهای صنفی مکلف به درج قیمت و رعایت قیمتهای مصوب اعلامی مراجع ذیصلاح هستند، اظهار کرد: «درج قیمت کالاها در قفسه فروش کالا باید دقیق و حداکثر به میزان درج شده بر روی بستهبندی کالا باشد و این موضوع به عنوان خط قرمز فروشگاهها توسط مدیریت فروشگاه کنترل شود، البته برای مشتری مداری و کسب رضایت مشتریان، هر توزیع کننده ای مجاز است که قیمت را کمتر از قیمت درج شده بر روی کالا درج کند و به فروش برساند». تابش عدم درج قیمت روی کالا را منشأ بسیاری از تخلفات در بازار عنوان و تصریح کرد: «در راستای تنظیم بازار و تسهیل در خدمات رسانی به مردم توسط فروشگاهها باید ضمن اطلاع رسانی مناسب قیمت کالاها در کلیه شعب خود، دائما قیمتها را رصد کنند. بدیهی است به هیچ عنوان نباید قیمت فروش در فروشگاه از قیمت مصرف کننده درج شده بر روی کالا بیشتر باشد».
البته این مقام مسئول در ادامه گفت که بر اساس اعلام اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای دلیل اینکه چرا بعضا در مواقعی قیمت درج شده در فاکتور فروش به مشتری با نرخ روی کالا متفاوت است، تعدد تغییر قیمت کالاها از سوی واحدهای تولیدی در سال جاری بوده که باعث شده در برخی از قفسهها از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع میشده، اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است. بر این اساس مقرر شده حداکثر قیمت فروش در فروشگاه که قطعاً در معرض دید مشتریان قرار گرفته و مصرف کنندگان در فاکتور فروش خود میزان تخفیف در نظر گرفته شده برای هر کالا را ملاحظه کنند.