همدلی از مدرسههای نیازمند تخریب، بازسازی و مقاومسازی شهر تهران گزارش میدهد
ادامه ناامنی در مدارس کلنگی پایتخت
همدلی| تکرار حادثه شینآباد در کنگرستان دزفول باعث شده یکبار دیگر مدارس ناایمن در کشور مورد توجه قرار بگیرد. در حادثه آتشسوزی کانکس معلمان روستای کنگرستان منطقه سردشت دزفول تاکنون ۲دانشآموز جان خود را از دست دادند و ۳معلم نیز همچنان در بیمارستان بستری هستند. هر زمان سخن از مدارس ناایمن بهمیان میآید معمولا مدارس خشتی و گلی یا کپری شهر و روستاهای دورافتاده در ذهن تداعی میشود، اما مدارس ناایمن فقط محدود بهمکانهای دورافتاده و کمبرخوردار نیست. شهر تهران بهعنوان پایتخت ایران در داشتن مدارس ناایمن و تخریبی رتبه اول کشور را دارد و مدارس فرسوده بهطور باور نکردنی در این شهر تجمع پیدا کردهاند. مدارس فرسوده و کمبود فضاهای آموزشی در تهران باعث شده است این شهر و استان در تامین فضای آموزشی فقیرترین شهر و استان کشور نام بگیرد.
بسیاری از مدارس و کلاسهای درس در پایتخت پیر و فرتوت هستند و دههها از عمرشان گذشته است، بهنحوی که ساختمانهای باقدمت بالای ۵۰سال نیز در لیست آن یافت میشود. ساختمانهایی که اگر سن بازنشستگی را برایشان محاسبه میکردند، باید سالها پیش بازنشسته میشدند، اما با این حال همچنان بهعنوان فضای آموزشی در پایتخت مورد استفاده قرار میگیرند و با تمام پیری و فرسودگی در خدمت نظام آموزشی کشور هستند. همین دیروز مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این زمینه به ایسنا گفت: «تهران بیشترین آمار مدارس تخریبی را نیز دارد. در این استان نیز اقداماتی صورت گرفته و آمار کاهشی بوده اما هنوز تهران از حیث مدارس تخریبی در رتبه اول قرار دارد.» چند ماه پیش نیز علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در زمینه وضعیت مدارس تهران از حیث فرسودگی گفت: «استان تهران دارای بیش از 2میلیون دانشآموز است. همچنین 22هزار و 500 کلاس درس فرسوده در تهران وجود دارد که به بودجهای بیش از 6هزار میلیارد تومان نیاز است.»
درحالی شهری از بودجه ۶هزار میلیاردی برای نوسازی یا مقاومسازی مدارس تهران نام میبرد که اعتبارات عمرانی مدرسهسازی برای کل کشور در بودجه سال ۱۴۰۰مبلغ ۵۱۰۰میلیارد تومان است. در واقع اعتبارات عمرانی در بودجه سال آینده حتی کفاف مرتفع کردن مشکلات مدارس شهر تهران را نمیدهد. فقط سقفهای فرسوده و لرزان کلاسهای درس مشکل دانشآموزان تهرانی نیست، بلکه بهدلیل تراکم جمعیت تعداد مدارس نیز بهنسبت جمعیت دانشآموزان کم است. چراکه استان تهران دارای بیشترین جمعیت دانشآموزی در سطح کشور نیز است. بهعبارتی دیگر تهران از یکسو بیشترین آمار مدارس فرسوده را دارد و از طرفی بهعلت افزایش جمعیت دانشآموزی نیازمند ساخت مدارس جدید نیز است. آنگونه که مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفته است این شهر نیازمند ساخت هزار مدرسه 15کلاسه جدید است. بیشترین جمعیت دانشآموزی در تهران باعث شده است تراکم دانشآموزی در تهران بالاتر از استاندارد کشور باشد. بهطوریکه میانگین تراکم دانشآموزی کلاسهای درس در استان تهران 32نفر است، ولی استاندارد کشوری 24نفر در هر کلاس درس است. البته در چند سال اخیر به دلیل رشد اعتبارات عمرانی کشور بهنسبت سالهای قبل اقداماتی در مدرسهسازی و مقاومسازی مدارس صورت گرفته است بهصورتی که طبق آخرین آمار، میانگین مدارس فرسوده و نیاز بهبازسازی کشور حدود ۱۹،۵درصد اعلام شده است. اقدامات هر چقدر ناچیز در امر مدرسهسازی و مقاومسازی مدارس این امید را ایجاد کرده است که آمار مدارس فرسوده کشور در سالهای آینده سیر نزولی بهخود بگیرد شاید مدارس کهنه و زاور در رفته بتوانتد جامه نو بهتن کنند. بدیهی است مدرسههای ناایمن و فرسوده در کشور بیش از چهار دهه است بهیکی از دغدغههای اصلی دانشآموزان و خانوادههایشان و همچنین چالش نظام آموزش در ایران تبدیل شده است، اما با این حال تاکنون اقدام جدی که به برطرف کردن این مشکل منجر شود انجام نگرفته است. درحالی همچنان پرونده مدارس فرسوده و ناایمن باز است که بار بخشی از نوسازی و بازسازی مدارس برعهده خیرین است و دولت از ظرفیت خیرین مدرسهساز نیز در این امر استفاده میکند، اما با این وجود، مدارس ناایمن در جای جای کشور از جمله استان تهران همچنان چشمک میزنند.