رئیس اتاق بازرگانی ایران:
در ایران، برند کُشی راه انداختهایم
چند روز پس از صحبتهای معاون اول رئیس جمهوری درباره نبود برندهای بزرگ ایرانی برای نقش آفرینی در بازارهای صادراتی، حالا رئیس اتاق بازرگانی ایران میگوید سیاستهای غلط باعث برند کُشی در ایران شده است. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات، با اشاره به مثال تحریم روسیه از سوی آمریکا و نیاز این کشور به تامین برخی مواد اولیه و غذایی از دیگر کشورها، به این موضوع پرداخت که اگر ایران برندی جهانی یا بزرگ داشت که امکان رقابت با دیگر کشورها را به وجود میآورد، امکان استفاده از این بازار و سایر بازارهای بزرگ بیش از پیش فراهم میشد. موضوع برند بزرگ ایرانی در سالهای گذشته بارها و در رابطه با موضوع صادرات کالاهایی که برای زمانی طولانی با نام ایرانی شناخته میشدند، مطرح شده است. در این سالها خبرهای مختلفی از صادرات محصولاتی مانند زعفران، پسته، فرش یا دیگر محصولات مطرح ایرانی با نام و برند خارجی مطرح شده و انتقادات زیادی از نقش آفرینی سایر کشورها در حوزههایی که به نام ایرانیها بود صورت گرفته است. حالا غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - میگوید، دلیل نبود این برندهای بزرگ را باید در سیاستهای غلط و مشکلات طولانی گذشته دید. او به موضوع عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی، اشارهای داشت و گفت: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی ایجاد شد (بهمثابه گشایشهایی که در بازار روسیه فراهم آمد)، این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی یکی از مشکلات ایران در تجارت با این کشور است اما بهواقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را بهواسطه تصمیمات خلقالساعه، درخطر میبینند.