فرهنگ ‌شهری به روایت کاشانی و شرکا
عارف لایق‌زاده (شهرساز)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1964
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


عضو اتاق بازرگانی تهران:

به‌جای خودرو، خودروساز وارد کنید!

همدلی| اظهارنظرهای مختلفی درباره واردات خودرو شنیده می‌شود. در حالی به گفته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت: «دو مانع برای واردات وجود داشت که یکی از آن‌ها توسط نمایندگان مجلس رفع شد.» که فعالان بخش خصوصی به دولت توصیه می‌کنند تا به‌جای خودرو، خودروساز وارد کند. روز گذشته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، منوچهر منطقی، در گفت‌وگو با خانه ملت درباره واردات خودرو، گفت: «آیین‌نامه واردات خودرو باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شود اما پیش از نهایی شدن، برای اخذ نظرات کارشناسانه اعضا به کمیسیون صنایع و معادن ارسال می‌شود.» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت افزود: «کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای واردات زحمات بسیاری کشید و ازآنجاکه تدابیری پشت این اصرار بود برای اعمال این تدابیر در  آیین‌نامه واردات خودرو، قرار است که آیین‌نامه مذکور در کمیسیون صنایع نیز بررسی شود.» این در حالی است که عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با قیمت‌های جهانی، خودروی خارجی که استانداردهای ۸۵گانه را داشته باشد و در بازار داخلی ارزان تمام شود، وجود خارجی ندارد.
محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «خودروسازان داخلی از آزاد شدن واردات خودرو استقبال می‌کنند و این امیدواری وجود دارد فشاری که در سال‌های گذشته بر بخش‌های مختلف این صنعت وارد شده، با آزاد شدن ورود خودروهای خارجی کاهش پیدا کند و صنایع داخلی با مشکلات کمتری به کار خود ادامه دهند.» وی با بیان اینکه در واردات خودرو باید برخی شروط رعایت شود، تشریح کرد: «ما در این سال‌ها با مشکلاتی در زمینه ارتباط با شرکت‌های خارجی مواجه بوده‌ایم که یکی از آن‌ها، نبود خدمات پس از فروش در ایران است. به‌این‌ترتیب که اگر قطعه یک ماشین خارجی در ایران خراب شود و در بازار وجود نداشته باشد، عملاً آن خودرو قابل‌استفاده نیست. به‌این‌ترتیب شرکت‌های خارجی از محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه ایران به سود خود استفاده کرده‌اند.» عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توقف فروش برخی قطعات به شرکت‌های ایرانی، بیان کرد: «ما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم آیا منطقی است که از کشوری که به ما قطعه خودرو نفروخته، خودرو وارد کنیم؟»
نجفی منش به قیمت بالای خودروهای استاندارد در بازار جهانی اشاره کرد و گفت: «یک خودرو که استانداردهای ۸۵گانه را رعایت کرده باشد، احتمالاً قیمتی بین ۱۰ تا ۱۲هزار دلار خواهد داشت و باید دید این ماشین زمانی که به ایران برسد با چه قیمتی عرضه خواهد شد. حتی خودرویی هندی که با اهداف اقتصادی تولیدشده نیز قیمتی بین شش تا ۷۰۰۰دلار دارد و ازاین‌رو این تصور که خودرو خارجی وارد بازار می‌شود و اقشار کم‌درآمد امکان خرید آن را پیدا می‌کنند، از اساس غلط است.» وی ادامه داد: واردات یک خودرو بین ۱۰ تا ۱۵هزار دلار هزینه دارد اما تولید همان خودرو در ایران حدود ۱۵۰۰دلار هزینه دارد. ازاین‌رو ای‌کاش به‌جای آنکه اصرار بر واردات خودرو باشد، تصمیم گیران به واردات خودروساز و استفاده از آن‌ها در ظرفیت‌های داخلی برنامه‌ریزی کنند.