رشد ۵۰درصدی هزینههای دندانپزشکی
تقریباً امروزه بسیاری از مردم به این باور رسیدهاند که خدمات دندانپزشکی به یک خدمت لاکچری تبدیلشده است و به دلیل گران بودن بسیاری از خدمات، بخش زیادی از مردم از دریافت آنها محروم هستند.
این در حالی است که وضعیت سلامت دهان و دندان در ایران به لحاظ شاخصهای جهانی سلامت مناسب نیست.
این وضعیت در حالی است که به گفته برخی دندانپزشکان، آنگونه که دولت در سایر بخشهای درمانی توجه نشان میدهد به موضوع سلامت دهان و دندان توجه نشان نداده و از آنسو نیز بیمهها زیر بار بیمه خدمات دندانپزشکی نمیروند.
چرا نظام سلامت به دهان و دندان کمتر توجه میکند؟
به گزارش جامعه24،علی تاجرنیا، رئیس هیئتمدیره انجمن دندانپزشکی با اشاره به کمتوجهی نظام سلامت به مباحث سلامت دهان و دندان اظهار کرد: این مسئله ریشه در این موضوع دارد که مسئولان وزارت بهداشت عمدتاً پزشک بوده و کمتر به مسائل دندانپزشکی اشراف داشتند.
وی افزود: باوجوداینکه امسال دو نفر از معاونین وزارت بهداشت دندانپزشک هستند، این انتظار میرفت که در روز دندانپزشک و هم هفته سلامت توجه ویژهتری به موضوع دندانپزشکی نشان دهند، اما متأسفانه این امر انجام نشد.
تاجرنیا در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات دندانپزشکی اظهار کرد: بخش زیادی از دلایل این موضوع به این مسئله بازمیگردد که دولت خریدار خدمت دندانپزشکی نیست.
هرچقدر دولت در حوزه پزشکی و پیراپزشکی خود را با بهداشت و درمان درگیر کرده است در حوزه سلامت دهان و دندان، مردم ما عدم درگیری دولت را میبینند به همین دلیل در چنین زمانهایی موضوع توجه بهسلامت دهان و دندان فراموش میشود.
عدم تعرفه مناسب دندانپزشکی و کاهش قدرت خرید مردم
رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی در ادامه با اشاره به عدم تعرفه مناسب دندانپزشکی اظهار کرد: افزایش نرخ تعرفه دندانپزشکی در سال ۱۴۰۱ بههیچعنوان متناسب با نرخ تمامشده آن نیست، از سوی دیگر قدرت خرید خدمات دندانپزشکی نیز توسط مردم کم شده است.
رشد ۵۰درصدی هزینههای دندانپزشکی
تاجرنیا ادامه داد: اینیک نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم که افزایش تعرفهها موجب کاهش قدرت مراجعه افراد به دندانپزشکی و اخذ خدمات آن نشده است.
تعرفههای دندانپزشکی در مجموع کمتر از ۲۵درصد افزایش پیداکرده است. بااینحال همه ما به این موضوع اذعان داریم که هزینههای دندانپزشکی برای همه شهروندان با توجه به وابسته بودن آن به قیمت ارز بیشتر از ۵۰درصد رشد داشته است.
وی تأکید کرد: در زمان افزایش هزینههای دندانپزشکی دولت، بیمهها و بیمههای تکمیلی باید وارد میدان شده و با پوشش هزینهها برای مردم خرید خدمت کنند. متأسفانه این مسئله بسیار محدود است. اگرچه تعرفهها نیز تعرفههای واقعی نیست.
بیمهها زیر بار خدمات دندانپزشکی نمیروند
این دندانپزشک ادامه داد: بسیاری از دندانپزشکان آماده هستند تا با بیمهها قرارداد ببندند، اما بیمهها تعداد معدودی از خدمات را پوشش میدهند. با توجه به این نکات مردم نمیتوانند دریافت مناسبی از خدمات دندانپزشکی داشته باشند.
هر ایرانی پنج دندان پوسیده
تاجرنیا بیان کرد: ما کشوری هستیم که در سطح جهان به لحاظ استانداردهای سلامت دهان و دندان در وضعیت نامناسبی قرار داریم بهطوریکه به ازای هر فرد ایرانی پنج دندان پوسیده و نیازمندترمیم داریم، اما عدم پوشش بیمهای خدمات دندانپزشکی هم مردم را دچار مشکل کرده و هم اینکه به اقتصاد دندانپزشکی آسیب وارد کرده است.
چنانکه طی دو سال گذشته سیل مهاجرت دندانپزشکان افزایش داشته و روند تعطیلی مطبها و آمدن دندانپزشکان به کلینیکها نیز روندی صعودی داشته که این امر نشاندهنده مراجعه کمتر مردم و کاهش قدرت خرید آنان برای دریافت خدمات دندانپزشکی است.
رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی در ادامه یادآور شد: حجم دندانهای پوسیده در میان ایرانیان حجم بسیار زیادی است، از آنسو نگاه بیمهها به مقوله درمان بهنوعی تجاری و کسب درآمد است.
به همین دلیل ترجیح میدهند مثلاً اعمال جراحی را که تعداد کمتری از مردم به آن نیاز دارند بیمه کرده، اما چون تعداد بسیار زیادی به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند طبیعتاً موردحمایت قرار ندهند و فراگیر باشد.
بااینحال برخی بیمهها مانند بیمه نیروهای مسلح این خدمات را برای افراد تحت پوشش خود و خانوادههای آنها پوشش میدهند.
وی تأکید کرد: بیمهها باید سازوکاری را طراحی کرده و دولت هم به آنها کمک کند تا بتوان این خدمات را پوشش دهند، بااینحال بیمهها به دلیل همان نگاه تجاری زیر بار آن نمیروند.