غرب گُزیده - غرب گَزیده
علی خورسندجلالی (فعال فرهنگی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2465
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


روایت پلیس از چالش‌های سفرهای نوروزی

پراید؛ مقصر بزرگ تصادفات جاده‌ای

همدلی| وحید شجاعی: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که مردم و پلیس راهور در ایام نوروز با آن درگیر هستند، سفرهای نوروزی و حوادث ناشی از این مسافرت‌ها است. بسیاری از اوقات این اشتباهات کوچک و حوادث ناگهانی، سبب آن می‌شود که هم روزگار بر خود مسافران تلخ شود و هم هزینه‌های زیادی روی دست خودشان و دولت بگذارند. چرا صحبت از هرینه می‌شود؟ به این خاطر که طبق گفته سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، حدود ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کشور صرف تصادفات می‌شود. شرکت‌های بیمه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت تصادفات می‌پردازند که اگر اندکی از این هزینه کلان به دستگاه‌ها و شهرداری‌ها اختصاص یابد، در زمینه کاهش تعداد جان‌باختگان شاهد موفقیت‌های بیش‌تری خواهیم بود. نزدیک به ۱۷ هزار نفر، امسال جان‌شان را در تصادفات از دست دادند و به‌طور میانگین هر ساعت، ۲ نفر در این تصادفات کشته شدند. برآوردها نشان می‌دهد که به ازای هر نفری که در تصادف جانش را از دست می‌دهد، بیش از هشت میلیارد تومان بصورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت تحمیل می‌شود.
هادیانفر با اشاره به بحث خسارت‌های ناشی از تصادفات، آذرماه امسال اعلام کرد: «موضوع تصادفات بسیار مهم است و هشت دستگاه از جمله وزارت راه، بهداشت و کشور نقش جدی در آن دارند. در هفت ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد فوتی‌ها ۱۴ درصد افزایش یافته است که در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. مجروحین تصادفات نیز ۲۱ درصد افزایش یافته‌اند. با فوت هر نفر در تصادفات، حدود هشت میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور ضرر وارد می‌شود.»
 ماشین‌های ناایمن و تصادفات
نکته اصلی این تصادفات علاوه بر خطاهای انسانی، نا ایمن بودن خوردها نیز در بروز این اتفاق ناگوار تاثیر به سزایی دارد، اردیبهشت امسال، محمد بخارائی، رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، بیان کرد که میزان تصادفات جاده‌ای در کشور، ۲۰ درصد بیش‌تر از استانداردهای جهانی است. تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای نیز روزانه به ۴۵ نفر رسیده است. وی تاکید کرد که مهم‌ترین عامل آن عامل انسانی بوده و پس از آن، تولید خودروهای بی‌کیفیت و ناایمنی جاده‌های کشور است.
درباره نا ایمن بودن خودروها و درصد تلفات ناشی از آن‌ها نیز می‌توان به صحبت‌های مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی، رجوع کرد. او خبر داده که خودروی پراید از سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، با تشکیل بیش از هفت هزار پرونده بیمه، به تنهایی ۴۱% پرونده‌های بیمه را به خود اختصاص داده و در صدر فهرست خسارت‌های بیمه‌ای قرار گرفته است. نکته جالب دیگر درباره آمار تصادفات پراید، افزایش نقش آن در حوادث رانندگی است طوریکه تعداد پرونده‌هایی که در سال ۱۴۰۰، خودروهای پراید در آنها مقصر حادثه بوده‌اند، نسبت به سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۹۳% افزایش داشته است.
 مقایسه تصادفات در ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱
طبق گفته سردار هادیانفر در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ وتقریبا ۴ هزار و ۲۱۴ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. در حالی که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد جان‌باختگان تصادفات به ۳ هزار و ۹۵۳ هزار نفر رسید که کاهش ۶ درصدی را نشان می‌دهد. برای اینکه این میزان از تصادفات کاهش پیدا کند، برای سال ۱۴۰۲ نیز تدابیری اندیشیده شده است.
 تدابیر پلیس راهور برای کاهش حوادث در نوروز ۱۴۰۲
سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، در رزمایش نوروزی ۱۴۰۲ پلیس راهور به منظور سنجش آمادگی نهادهای مختلف مرتبط خدمات امنیتی در تعطیلات نوروزی، اعلام کرد: « ٨٧ هزار نفر از نیروهای پلیس راهور در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ در ٢٩۰ هزار کیلومتر و ١٤۰۰ شهر کشور به منظور رقم خودرن سفری آرام برای هموطنان خدمت‌رسانی خواهند کرد.»
وی افزود: «در نوروز گذشته بیش از ١١۰۰ کشته داشتیم که با وجود کاهش ١٧ درصدی باز هم نگران‌کننده بود. ۶۰ درصد حوادث در ٣۰ کیلومتری ورودی شهرها بوده است. از مجموعه تلفات نوروز گذشته ٥۰ درصد به دلیل شدت حادثه در دم و نیمی نیز در حال انتقال و در طول درمان جان باختند. سال گذشته ۳۵ درصد از حوادث ما ناشی از خستگی از راه بوده است و این زمینه نیازمند توجه جدی است که امسال با کاهش ١۰ کیلومتری سرعت در تمامی محورهای مواصلاتی و جاده‌ای شاهد کاهش تصادفات باشیم.»
سردار هادیانفر گفت: «۶۷ فروند بالگرد نیز در این ایام آماده باش هستند و طرح نوروز امسال با شعار «نشاط بهاری، امنیت در سفر و پرهیز از خطر» برگزار خواهد شد.»
 وضعیت تصادفات چگونه است؟
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با اشاره به آمار تصادفات اعلام کرد: « به طور میانگین روزی هزار و ۷۰۰ فقره تصادف در تهران رخ می‌دهد که البته در روزهایی که بارندگی هست، این عدد بیش‌تر نیز می‌شود. همچنین میانگین روزانه ۷۰ نفر مصدوم در تصادفات تهران داریم. البته هر دو روز سه نفر در تصادفات پایتخت جان خود را از دست می‌دهند.
در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶۲ نفر در تصادفات شهری تهران جان خود را از دست دادند که البته این عدد در سال گذشته ۵۸۸ نفر بود. در سال گذشته ۶ هزار و ۳۷۸ نفر راننده پرخطر را در سطح شهر تهران شناسایی کردیم که عمدتاً خودرو بودند و با مجوز قضائی احضار شدند و در کلاس‌های آموزشی پلیس شرکت کردند.»
 افزایش ۱۴ درصدی تلفات در سال ۱۴۰۱
هادیانفر در بخشی از صحبت‌های خود که در آذر امسال انجام داد نیز به افزایش ۱۴ درصدی فوتی‌ها اشاره کرد و گفت: «اگر با همین روند پیش برویم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰ هزار جان باخته داشته باشیم و به هشت سال قبل بازگردیم. اگر توجه شود، می‌توان آمار جانباختگان را حدود ۱۶ هزار نفر حفظ کرد. تا این لحظه هیچ تغییر جدی در کیفیت و ایمنی خودروهای مونتاژ و تولید داخل دیده نشده است.»
او در صحبت‌های آذر ماه خود به بحث خودروها هم اشاره کرد و گفت: «آنچه که باعث نگرانی بوده، این است که هنوز ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد. همچنین ۳۳ درصد تصادفات در جاده‌ها واژگونی است که مهم‌ترین عامل آن خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو است. همچنان ۲ هزار و ۸۵۲ نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار کشنده است‌. شدت تصادفات در جاده بسیار بالا است. همچنین در شهرها هزار و ۹۳۸ نقطه‌حادثه خیز وجود دارد. تا این لحظه هیچ اتفاقی در زمینه ایمن‌سازی جاده‌ها صورت نگرفته و وزارت راه می‌گوید که با الگوی ریاضی نقاط ناایمن را شناسایی می‌کند. اما در حالی که این موارد به الگوی ریاضی احتیاجی ندارد. ۱۰ سال در برخی نقاط مدام حوادثی رخ داده که نشان می‌دهد آن یک نقطه ‌حادثه‌ساز است و باید رفع شود.»