فرهنگ ‌شهری به روایت کاشانی و شرکا
عارف لایق‌زاده (شهرساز)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1964
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


به قلم پوریا عبدی

«بالماسکه در وایت‌هارت» منتشر شد

همدلی| «بالماسکه در وایت‌هارت» عنوان نمایشنامه‌ای به قلم پوریا عبدی است که توسط انتشارات مهراندیش منتشر شده است. نمایشنامه «بالماسکه در وایت‌هارت» نوشته پوریا عبدی که به‌تازگی وارد بازار کتاب شده است روایتگر التهابات اواسط قرن۱۶ میلادی در انگلستان است. همان سال‌هایی که شاه چارلز دوم به خون‌خواهی پدرش قیام می‌کند، ژنرال کرامول و جمهوری‌خواهان را شکست می‌دهد و پس از دو سال مجدداً سلطنت را به انگلستان برمی‌گرداند. در یادداشت پشت‌ جلد کتاب آمده است: «نمایشنامه‌ «بالماسکه در وایت هارت» یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفته‌رفته بر تنش بین شخصیت‌ها می‌افزاید و همین مسئله همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ اما نباید فراموش کنیم که شخصیت‌های این نمایشنامه دائماً در حال پنهان‌کاری هستند. آن‌ها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت کرده‌اند، نقابی نامرئی بر چهره زده‌اند و خود را به‌گونه‌ای معرفی می‌کنند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی می‌کنند همه‌چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، ازاین‌رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد می‌کنند تا در پشت این فضای مه‌آلود، با آرامش خیال پنهان بمانند. همچنین در فرم نگارشی «بالماسکه در وایت‌هارت» تلاش شده استفاده‌ مینیمال از زبان، کلید اصلی نمایشنامه باشد؛ در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان‌جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون‌ریزی خصوصیات شخصیت، استفاده‌شده است. همچنین سعی شده تا نمایشنامه‌ «بالماسکه در وایت‌هارت» از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد. ارتباطی چندبعدی که بازی‌های زبانی، کلیشه‌های اغراق‌آمیز، تکرار و ترکیبات بی‌ربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیت‌هایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توأمان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایندِ ناخودآگاه هستند. نمایشنامه‌ «بالماسکه در وایت‌هارت» از شیوه‌های روایی کلاسیک عبور می‌کند و بعدتر آن را به مسخره می‌گیرد و طبعاً ته‌مایه‌ای از فضاسازی‌های سورئال را تداعی می‌کند. مسخرگیِ تلخی که لایه‌های قابل‌توجه تراژدی را از وادی روایت‌های واریته تا شوخی‌ها و بداهه‌پردازی‌های کمدیا دل‌آرته با خود می‌کشاند. در این نمایشنامه همه حرف می‌زنند تا حرف نزده باشند، سؤال می‌پرسند تا جواب نگیرند، حرکت می‌کنند که تکان نخورند و به‌طورکلی فعالیتی انجام می‌دهند که در تضاد باانگیزه‌ اصلی انجام آن فعالیت است. به عبارتی «بالماسکه در وایت‌هارت» اجتماعی از همه‌چیز برای هیچ است. نمایشنامه «بالماسکه در وایت‌هارت» دارای چهار شخصیت است که هر چهار شخصیتش را مردان تشکیل می‌دهند و به عبارتی یک درام مردانه است. ازاین‌جهت این درام می‌تواند برای اجرا توسط گروه‌های تک جنسیتی تئاتری مناسب باشد.» کتاب «بالماسکه در وایت‌هارت» نمایشنامه‌ای تک‌پرده‌ای است که تحت تألیف پوریا عبدی در قطع پالتویی و ۶۴صفحه توسط انتشارات مهراندیش منتشر شده است.