تشکیک در جمهوریت نظام
محسن صنیعی (مدرس دانشگاه)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1798

رابطه پر از مصلحت مجلس و دولت ‌اصول‌گرایان

همدلی|  این که رابطه ‌اصول‌گرایان تا کجا به همین شیوه سکوت و مصلحت‌اندیشی پیش می‌رود همچنان معلوم نیست، ولی موضوع روز و مورد بحث بسیاری از سیاسیون است. تاکنون برای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری جدید ایران کار با مجلس ‌اصول‌گرای یازدهم خیلی دشوار نبوده است. هرچند همه وزرای پیشنهادی او نتوانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند، ولی تا به حال مجلس تنها به دولت چراغ سبز نشان داده و برخلاف زمانی که حسن روحانی با مجلس نهم شروع به کار کرد هیچ گونه فشاری را به دولت رئیسی وارد نمی‌کنند. اما سوال این است که آیا تنها علت سکوت نمایندگان در مقابل دولت هم جناح بودن است یا مسائل دیگری  هم در میان است؟ 
در این باره محمدعلی پورمختار فعال سیاسی ‌اصول‌گرا در گفت‌وگویی با نامه نیوز در این باره گفته: «وقتی گرایش‌ها‌‌ی سیاسی مجلس و دولت یکسان است، نمایندگان با ملاحظه بیشتری موضع می‌گیرند که بخشی از این مسئله به هماهنگی بیشتر با دولتمردان و بخشی به قرار داشتن در یک جبهه و جناح بر می‌گردد. از آغاز دولت سیزدهم زمان کوتاهی می‌گذرد بنابراین تصمیمات و اقداماتش خیلی قابل ارزیابی نیست چون بیشتر تا به حال در قالب حرف بیان شده‌‌اند، باید منتظر ماند و دید در صحنه عمل چه نتیجه‌ای از اجرای آن تصمیمات به دست می‌آید.»
این فعال سیاسی ‌اصول‌گرا با اشاره به مشکلات و مسائل اقتصادی کشور و مردم یادآور شد:«اگر تصمیمات دولت در پیگیری این مسائل نتیجه دهد، قاعدتا مجلس نیز حمایت خواهد کرد اما اگر اقدامات دولت جواب ندهد آن زمان باید ببینیم واکنش مجلس چه خواهد بود و چه رفتاری را در پیش می‌گیرد.  توقع از مجلس با رویکرد انقلابی آن است که بدون ملاحظه و توجه به همسویی سیاسی با دولت، بتواند مطالبات مردم را در جهت حل مشکلات پیگیری کند و با ابزارهای نظارتی و قانونی که در اختیار دارد دولت را مکلف کند تا به وظایفش در جهت حل مشکلات اقتصادی عمل کند.»
اما این که چقدر مجلس یازدهم که بارها وعده رسیدگی به مشکلات اقتصادی را داده می‌خواهد به دولت برای رسیدگی به مشکلات فشار بیاورد اما و اگرهای زیادی وجود دارد. 
این نماینده ادوار مجلس درباره وکیل‌الدوله شدن نمایندگان مجلس یازدهم بعد از روی کارآمدن دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: «در مقاطعی که مجلس و دولت با هم همسو بودند به همین عنوان قابلیت نامگذاری را داشته‌‌اند چون چشم‌ها‌‌یشان را بر مسائل و مشکلات و کوتاهی‌ها‌‌ و تصمیمات غلط دولت می‌بندند. یک واقعیت تلخ آن است که در حوزه‌ها‌‌ی انتخابیه بیشتر مطالبات از نمایندگان جنبه اجرایی دارد. اگر نمایندگان در مجلس از دولت انتقاد کنند یا از وزیر سوال بپرسند یا درصدد استیضاح برآیند، معمولا مغضوب دولت می‌شوند. لذا عموم نمایندگان شهرستان‌ها‌‌ مجبورند به نوعی با دولت تعامل داشته باشند بنابراین نمایندگان معمولا تحفظ از خود نشان می‌دهند تا بتوانند مسائل و مشکلات حوزه‌ها‌‌ی انتخابیه شان را حل کنند. اگر نمایندگان دیگر مسئول پیگیری مسائل و مشکلات اجرایی حوزه‌ها‌‌ی انتخابیه خود نباشند این می‌تواند مجلس را کارآمدتر کند چراکه بدون هیچ ملاحظه‌ای به وظایف نظارتی خود می‌پردازند.»