مراقب تصویر ایران باشید
فضل‌الله یاری (سردبیر)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1669

برخی روحانیون بازهم پای خدا و امام زمان(عج) را به مسایل جناحی کشانده‌اند

حراج مقدسات برای انتخابات1400

همدلی|  اصول‌گرایان از هیچ تلاشی برای پیروزی نامزد مورد علاقه‌شان یا بهتر گفته شود شکست نامزد مخالف‌شان فروگذار نمی‌کنند. در این میان آن قدر به حقانیت خود و نامزدشان ایمان دارند که به راحتی آب خوردن مقدسات اسلام و تشیع را به صف می‌کنند تا از نامزدشان حمایت کند.
در حافظه جمعی ایرانیان شاید مشخص‌ترین این استفاده از مقدسات ماجرای سخنان ‌آیت‌الله مصباح و ‌آیت‌الله جنتی درباره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد باشد. آنجا که ‌آیت‌الله مصباح یزدی رهبر معنوی بخش‌‌های تندروب جناح اصول‌گرا به نقل از یکی از مومنان بر سر منبر گفت که:«وجود مقدس‌ ولی‌عصر (عج‌) دارند برای‌ احمدی‌نژاد دعا می‌کنند.» آیت‌الله جنتی نیز کمی بعد از انتخابات با توجه به نامۀ احمدی‌نژاد به رئیس‌جمهور آمریکا در خطبه‌‌های نماز جمعه گفت: «این نامه فوق‌العاده است و عقیده من این است که از الهامات خدا بود... توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صداوسیما نیز مکرر آن را بخواند... این‌گونه حرف زدن، الهام خداوند است.» دبیر شورای نگهبان در خطبه‌‌‌ای دیگر درباره رای به احمدی‌نژاد گفته بود:«مردم با اشک و نذر و نیاز و توسل به خدا در سوم تیر یکی از هم‌قدهای خود را انتخاب کردند. کمک خدا در حادثه، مشهود است. یکی از دوستان نقل می‌کرد آن زمان سوار تاکسی شده بود و راننده تاکسی گفته بود من می‌خواهم به آقای احمدی‌نژاد رأی بدهم؛ زیرا مادرم که چند سالی است مرده دیشب به خوابم آمده و گفته به احمدی‌نژاد رأی بد .» 
این رویه گویی از سوی خطبای وابسته به جناح اصول‌گرا همچنان دنبال می‌شود؛ در تازه‌ترین تحرک در این باره حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان سخنران محافل نزدیک به جناح اصول‌گرا نیز این انتخابات را به امام زمان(عج) گره زد و آن را مقدمه‌‌‌ای برای ظهور آن حضرت بیان کرد.
پناهیان در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفت:«رأی‌گیری و انتخابات بیش‌تر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید، کافی است برای این‌که حضرت ظهور کنند.»
 اما نگاهی به تاریج سه دهه اخیر نشان می‌دهد که استفاده اصول‌گرایان از مقدسات برای پیروزی نامزد خود و حتی تخریب رقیب یکی از مهم‌ترین فرازهای خود را در انتخابات دوم خرداد 76 تجربه کرد.اما به نظر می‌رسد که آن زمان هنوز ملاحظاتی در حوزه دین و مذهب وجود داشت و اجازه نمی‌داد که به راحتی این مواضع در رسانه‌‌ها منعکس شود.
جعفر شیرعلی‌نیا، نویسنده و پژوهشگر تاریخ که در چندماهه اخیر برنامه‌‌های زنده‌اش درباره تاریخ معاصر در شبکه اجتماعی اینستاگرام بسیار مورد توجه قرار گرفت، روز گذشته در یادداشتی تلگرامی به سابقه این موضوع پرداخت و استفاده برخی از روحانیون جناح راست ازمقدسات برای پیروزی ناطق نوری در سال 76 را با ذکر جزئیاتی تشریح کرد.
وی در یادداشت خود با عنوان «نظر خداوند در انتخابات ریاست‌جمهوری» نوشت:«چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت، دو روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد ۷۶ برای بسیاری مسجل شده بود که آرای سیدمحمد خاتمی با شتاب از آرای ناطق نوری پیشی گرفته است، اما آیت‌الله خزعلی به یزد، زادگاه خاتمی، رفته بود و در سخنرانی‌اش از احتمال پیروزی قطعی ناطق نوری با اختلاف رای بالا سخن گفت. خزعلی به مردم یزد گفت، شنیده است که یزد در دفاع از حق خاموش است؛ «من زنده باشم و یزد خاموش؟» او از رای جامعه‌ی مدرسین به ناطق گفت و این‌که از چهار مسیر، از اطرافیان رهبری بررسی کرده است و دریافته که تمایل رهبری به ناطق نوری است. از خاتمی انتقاد می‌کرد، اما می‌گفت«اما آقای ناطق نوری صد درصد دستش توی دست ولایت فقیه است.» خزعلی به مردم ‌گفت: «ببینید چه کسانی دارند کار می‌کنند و پشت سرند؟ روزنامه‌ اسرائیل را ببینید. روزنامه‌ بی‌بی‌سی را ببینید. آقایان، برادران، خواهران، بیدار باشید.» به فیلمی اشاره کرد که در تهران از خانمی که؛ «زلفش را هم بیرون گذاشته» می‌پرسند به چه کسی رای می‌دهد و او می‌گوید خاتمی؛ چون آزادی می‌دهد؛ «بند چارقدش را هم بر می‌دارد. چرا این‌ها را نمی‌گیرند؟!» انتقاد از خاتمی را ادامه داد، دقایقی جلسه به هم ریخت و شعارها سخنرانی را قطع کرد؛ «حسین حسین شعار ماست، خاتمی افتخار ماست» شعارها که تمام شد، خزعلی گفت در پایان سخنانش حقیقتی را آشکار خواهد کرد که شعاردهندگان؛ «از این‌که از روی نادانی شعار داده‌اند شرمنده خواهند شد.»
شیرعلی‌نیا استفاده ‌آیت‌الله خزعلی از یک قاری مشهور آن روز را یادآور شد و نوشت:«آن روزها سیدمحمدحسین طباطبایی، کودک حافظ قرآن، در کانون توجه افراد مذهبی بود و تسلطش بر قرآن در سن پنج، شش سالگی بسیاری را شگفت‌زده کرده بود. او می‌توانست به سوالات افراد با بخشی از آیات قرآن جواب بدهد. خزعلی گفت پیش از سخنرانی به محمد‌حسین طباطبایی زنگ زده است و درباره‌ی انتخابات پرسیده است و طباطبایی جواب داده؛ «فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ» خزعلی گفت یعنی به هدایت روحانیون اقتدا کن. «گفتم به تیپ آقای خاتمی چه می‌گویی؟» پاسخ داد؛ «إِنَّکَ لَا تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ» خزعلی معنی این جواب را این‌گونه توضیح داد؛ « این‌ها گمراه شده‌اند و تو نمی‌توانی هدایت‌شان کنی.» و گفت این همان حرفی است که شعاردهندگان را شرمنده می‌کند؛ «حالا تا صبح به خودت بپیچ. این حرف دیگر مال من نیست، مال روحانیت نیست، مال خداست که دارد به قلب این بچه القا می‌کند. حالا فردا برو پای صندوق هر چی خواستی و به هر کی خواستی رأی بده… اگر سر جنگ با خدا داری بارک‌الله!» نتیجه‌ی انتخابات را نیز چنین پیش‌بینی کرد؛ «برای هر چهار نفر کاندیدا دعا کنید، برادران مسلمان ما هستند. یکی‌شان یک و نیم درصد رأی می‌آورد. یکی‌شان شاید پنج، شش درصد و آقای ناطق نوری حدس می‌زنم بین پنجاه و شش تا شصت درصد و مابقی پایین‌تر.» (جمهوریت؛ افسون‌زدایی از قدرت ص۴۲۱-۴۲۷)
این پژوهشگر تاریخ به ناراحتی و پشیمانی برخی از روحانیت از این گونه استفاده از مقدسات اشاره کرد و نوشت:«توان زیادی از حوزه و روحانیت در این انتخابات خرج شد تا ناطق نوری رای بیاورد. سیدمهدی طباطبایی در خاطراتش روایت کرده است: «به نقاط مختلف کشور سفر کردیم و علما را دعوت می‌کردیم که از آقای ناطق حمایت کنند… حتی حوزه علمیه هم وارد شد. آقای قرائتی در برنامه‌های تلویزیونی خودش اشاره‌هایی داشت، آقای جوادی آملی هم در تیزر تلویزیونی به همراه چند تن دیگر از بزرگان برای تایید شخصیت آقای ناطق صحبت کرد اما این یک کشتی بود که هرچه بیشتر به آن آویزان می‌شدیم، بیشتر غرق می‌شد. یعنی هر چه‌قدر به این کشتی وزنه آویزان می‌کردیم، سنگین‌تر می‌شد. من چند روز مانده بود به انتخابات متوجه این نکته شدم.» او توضیح داده است که چه‌گونه این پشتیبانی زیاد بخشی از روحانیت را هم رویگردان کرد.»
شیرعلی‎نیا حتی به هزینه‌‌های مالی و معنوی برخی از روحانیت اشاره کرد و نوشت:«در نهایت خاتمی با اختلاف چند برابری پیروز انتخابات شد. چند روز پس از انتخابات آیت‌الله امینی در دیدار با‌‌ هاشمی رفسنجانی از «سوءمدیریتی که باعث شکست اعتبار روحانیت در انتخابات شد» گله کرد و نیز«از کارشکنی‌‌های احتمالی که به زودی علیه آقای خاتمی بروز خواهد کرد» گفت. چند روز بعد آیت‌الله امامی کاشانی از‌‌ هاشمی«برای قرض‌هایی که در تبلیغات ریاست‌جمهوری بارآورده استمداد کرد.» و ۲۸ خرداد ری‌شهری به ‌‌هاشمی خبر داد؛ روحیه افرادی مانند آیت‌الله جوادی آملی و حجت‌الاسلام قرائتی که وادار به موضع‌گیری در انتخابات شده‌اند، بد است.»
نویسنده تاریخ در پایان با طرح سؤالی در این باره نوشت:«این روزها ۲۴ سال از آن ایام می‌گذرد. در روزهای گذشته یکی از سخنرانان مذهبی کشور پیوندهایی زده است، میان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و مسئله‌ی ظهور امام زمان.آیا این کشتی ظرفیت این همه آویزان شدن را دارد؟ چرا هر بار وزنه‌های بیشتری به آن آویزان می‌کنید؟»