نهج‌البلاغه؛ منبعی سرشار برای استخراج حقوق شهروندی
ولی‌الله شجاع پوریان (مدیرمسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1644

سازه و سقف ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا شیراز ثبت ملی شد‌

شیراز-خبرنگار همدلی: بزرگ‌ترین سازه فلزی موجی معلق متروهای ایران در ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا توسط موسسه ثبت رکوردهای ملی ایران به ثبت ملی رسید. شهرداری شیراز این ایستگاه را در شهریور ماه سال جاری افتتاح کرد.قطار فعالیت‌های شهرداری در جهت تحقق عدالت‌محوری وتوزیع خدمات در نقاط مختلف شهری با ساخت ایستگاه مترو در بافت تاریخی فرهنگی و محروم موسوم به محور زندیه به ایستگاه وکیل‌الرعایا رسید. 
ایستگاهی که به گفته آیت‌الله لطف‌الله دژکام «انسان وقتی در ایستگاه منتظر مترو هست حسی متفاوت به او دست می‌دهد» و به گفته شهردار شیراز با معماری چشم‌نواز برگرفته از دوره زندیه و سطح بالای کیفیت ساخت، استاندارد جدیدی را به احداث ایستگاه‌‌های متروی کشور اضافه کرده است. حال این سازه توسط رئیس موسسه ثبت رکوردهای ملی ایران به ثبت ملی رسید تا با شهرت‌بخشی و ارزش‌افزایی به آن شاهد جذب گردشگران بیشتری به این محدوده تاریخی که مجاور آن شاخص‌ترین بناهای مربوط به دوران زندیه شامل مجموعه وکیل و محور زندیه قرار گرفته باشیم.
در ابتدای این آیین رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پس از تجربه جهانی که از سال 1990 با گرم‌شدن کره زمین به انسان رسید، پژوهشگران ماموریت یافتند در خصوص تاثیرات گرما بر شهروندان بررسی کنند تا ببینند چرا در برخی نقاط شهر این بحران آسیب‌زا است و در برخی مناطق دیگر آسیب پذیری کمتری دارد.
 لیلا دودمان افزود: نکته جالب توجه برای اندیشمندان علوم اجتماعی این بود که نقاط مرفه‌ترکه فردگرایی افراد بیشتر بوده، تاب‌آوری کمتر و آسیب‌پذیری وآمار فوت و مرگ و میر بیشتری نسبت به طبقات متوسط و پایین‌تر داشتند و به همین جهت یک گپ در مقابل اندیشمندان باز شد که به بررسی چرایی این امر بپردازند و در نهایت با بررسی مسایل پنهان شهر به این نتیجه رسیدند که ایجاد یک شهر ایمن و زیست پذیر زمانی ممکن است که ارتباط طراحی‌شهری با جامعه شناسی حفظ شده و به لزوم پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی برای هر عمارت و پروژه توجه شود. وی افزود: ما به عنوان جامعه‌شناس دو کالبد برای شهر در نظرمی‌گیریم که یکی فیزیکی، عینی و ملموس و دیگری اجتماعی است که دومی با وجود نامحسوس بودنش تاثیر خود را بر اجتماع می‌گذارد و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند جاهایی که زیرساختها جهت نزدیک کردن مردم به هم و افزایش مراودات و تعاملات اجتماعی و دورهمی‌ها مهیاتر است تاب آوری بیشتر و بالاتر بوده و دراین خصوص مترو شیراز با جابه‌جایی روزانه حداقل 110 هزار نفر نمونه‌ای بی بدیل برای گردهمآیی و مراودات و به نوعی عمومی‌ترین فضای تعامل مردم است. آرش محمدی مدیرسابق پروژه ایستگاه وکیل نیز در ادامه گفت: ایستگاه وکیل‌الرعایا دهمین ایستگاه خط یک قطار شهری شیراز است که در چهارطبقه مجاور بازار وکیل قرار دارد و طراحی آن از معماری دوره زندیه الهام گرفته و جزو زیباترین و منحصر به فردترین ایستگاه‌های متروی کشور محسوب می‌شود.  
وی افزود: ایستگاه وکیل الرعایا 188 آویز سقف دارد و برای نماسازی سقف آن 58 هزار عدد آجر به کار رفته و خواستیم بنایی باشد که در شأن شهر تاریخی و باستانی شیراز باشد. همچنین پیمانکار و مجری سقف سکوی متروی ایستگاه وکیل الرعایا نیز در گفت و گو با تسنیم  با اشاره به ‌این‌که سقف این پروژه شامل 163 سِکشن عرضی با اجرای موجی بوده گفت: ایستگاه مترو وکیل الرعایا شیراز بزرگترین سازه فلزی- موجی معلق متروهای ایران است که پس از بررسی و ارزیابی‌های مختلف امروز توسط موسسه ثبت رکوردهای ملی ایران به ثبت ملی رسید.