سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر آغاز شد
گامبهگام بهسوی فراموشی!
همدلی| علی نامجو: دیروز سی و نهمین دوره جشنواره موسیقی فجر با به روی صحنه رفتن ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی آغاز شد؛ رویدادی که علیرغم کوشش بسیاری از دستاندرکاران عالم هنر هنوز که هنوز است جایگاه قابل توجهی در میان جشنواره های موسیقی در سراسر دنیا از آن خود نکرده است.
نکته حائز اهمیت آنکه در طول چند دهه گذشته از سوی متولیان دولتی نگاه جدی به موسیقی و البته هنرمندان این عرصه بهعنوان قلب تپنده این هنر وجود نداشته است؛ ادامه این نگاه را از سوی مدیران ارشد فرهنگی کشور در دوره حاضر هم میشود بهوضوح دریافت. جشنواره فیلم فجر را بهواسطه بدل شدن سینما به صنعت بهکلی کنار میگذاریم؛ چون طبیعتاً نمیشود انتظار داشت بودجه ساخت، تولید، آمادهسازی و نمایش یک فیلم سینمایی با هزینههای بسیار بالا را با تولید آثار در عرصههای دیگر مقایسه کرد. اما فقط کافی است به یک جمله آقای وزیر به نگاه غیرجدی به عرصه موسیقی پی برد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از جشنواره تئاتر فجر سال گذشته گفت: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بودجه جشنواره تئاتر بیش از ۵ تا ۶ برابر افزایش پیدا کرد و بالای ۳۵ میلیارد تومان سال گذشته برای جشنواره تئاتر فجر هزینه کردیم درحالیکه بودجه جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان بود.
حالا این هزینهکرد را با بودجه جشنواره موسیقی در سالی که تورم در مقایسه با سال قبل چهل درصد افزایش داشته است، مقایسه کنید.
امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در نشست عوامل برگزاری این رویداد با اهالی رسانه درباره بودجه جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و نهم گفت: بودجه این دوره از جشنواره ۱۵ میلیارد تومان است که در حوزه تخصیص هم موردی نداریم. در این چارچوب اولویت ما به طور حتم هنرمندان هستند؛ یعنی هر اجرایی در جشنواره پیشروی مخاطبان قرار میگیرد. به فاصله ۲۴ ساعت تلاش برای تسویهحساب صورت میگیرد. البته که در این زمینه بدون چالش نیستیم. اما به طور حتم تا پایان سال آنچه در انجمن موسیقی ایران بهعنوان پرداخت مالی تعهد میکنیم پرداخت خواهد شد.
هرچند عرصه تئاتر همیشه جزو فضاهای مظلوم هنر این سرزمین بوده است و اگر واقعاً بودجهای برای تقویت بنیه مالی هنرمندان این عرصه هزینه شود، بدون شک ما بهعنوان اهالی رسانه شادان و راضی خواهیم بود؛ اما در نظر بگیرید بناست جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره بینالمللی موسیقی باشد، به رویدادی مهم در زمینه هنر موسیقی بدل شود و بتواند در خاطر مخاطبان ایرانی و خارجی موسیقی به ثبت برسد. آیا با وجود هزینههای عجیبوغریب آمادهسازی و تمرین گروهی مثلاً هفت یا هشت نفره و با در نظر گرفتن اینکه به گفته برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر تعداد کنسرتهایی که در این شش روز به روی صحنه خواهد رفت بیشتر از عدد هشتاد خواهد بود، با علم به اینکه نباید کل بودجه را بهعنوان دستمزد گروههای موسیقی حاضر در این رویداد در نظر گرفت در خوشبینانهترین حالت ممکن و با فرض بر خرج شدن یکدوم کل بودجه برای تهیه اقلام موردنیاز برگزاری، نهایتاً هر نفر موزیسین حاضر در مجموع کمتر از 10 میلیون تومان دستمزد برای حضور در جشنواره خواهد گرفت.
حال در نظر بگیرید که معمولاً در بخش موسیقی مناطق و نواحی ایران امکانات تخصیصیافته در مقایسه با بقیه ژانرها بسیار، بسیار کمتر خواهد بود و عملاً دستمزدی هم به هنرمندان حاضر تعلق نخواهد گرفت، بخش زیادی از این بودجه از جیب دولت به جیب دولت خواهد رفت و عملاً به هنرمندان تعلق نمیگیرد؛ زیرا مواردی همچون تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و محیطی، اجاره سالنها، چاپ بیلبوردها و بنرها و... جزو آن بخشی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان متولی فرهنگ دولت باید هزینههایش را به نهادهای وابسته به دولت بپردازد.
تصور کنید که در بخش رقابتی باربد هم باید جوایزی که برگزیدگان اهدا شود که عملاً پولش از بودجه کلی جشنواره تأمین خواهد شد. البته برای نمونه بخش موسیقی و رسانه بهعنوان یک بخش جنبی رقابتی که از چند دوره قبل به جشنواره موسیقی فجر افزوده شد و هدفش تشویق و حمایت روزنامهنگاران متخصص حوزه موسیقی در مطبوعات ایران بود، حدود سه سال است که به بهترین روزنامهنگار در هر بخش تنها مبلغ سه میلیون تومان بهعنوان جایزه نقدی میپردازد و در طول این سه سال و با وجود تورم سرسامآور ریالی به مبلغ این جایزه اضافه نشده است.
نکته قبال توجه بعدی کاهش اهمیت این جشنواره در میان موزیسینهای فعال داخل کشور است. به چه معنا؟ به این معنا که رویدادی به نام جشنواره فجر که روزگاری ادعای بینالمللی بودن داشت یا دستکم متولیانش میکوشیدند آن را به یک ایونت جهانی تبدیل کنند، سالبهسال در داخل کشور و در میان اهالی موسیقی همین مملکت هم غیرمهم و غیرمهمتر شد. چگونه؟ با بررسی اجراهای جشنواره موسیقی فجر در یک دهه گذشته بهراحتی میتوانید به این نتیجه برسید. برای نمونه در دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر علاوه بر گروهها و هنرمندانی از کشورهای آذربایجان، ارمنستان، هندوستان، پرتغال، اسپانیا، تاجیکستان، پاکستان و فرانسه چهرههای سرشناسی همچون علی رهبری، اردشیر کامکار، اردوان کامکار، پری زنگنه، هنگامه اخوان، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان و بسیاری دیگر از نامهای شناخته شده هنر موسیقی در این ملک، روی صحنه رفتند.
امسال چه افراد و گروههایی روی صحنه جشنواره فجر خواهند رفت؛ صرفنظر از وجود نام محمد معتمدی و علی زندوکیلی در فهرست حاضران در فجر امسال، حتی در عرصه پاپ هم نامهای شناخته شده به معنای واقعی در جشنواره موسیقی فجر امسال حضور ندارند. این وضع نشاندهنده همانی است که پیشتر گفته شد؛ جشنواره فجر در عرصه بینالمللی که هیچ در عرصه ملی هم دیگر اهمیت چندانی ندارد.
نکته جالب در باره جشنواره موسیقی فجر امسال اما پیامهای بالابلندی است که وزیر محترم ارشاد، معاون هنری او و البته مدیر دفتر موسیقی صادر کردهاند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود درباره فجر سی و نهم نوشته است: «موسیقی یک رسانه است؛ رسانهای پویا، فهیم و برآمده از ضمیرهای بیدار که در دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همزمان با خیزش عظیم مردم در مبارزه با ظلم و استکبار، برای بیان هویت فطرتخواه این انقلاب از منظر محتوا و مضمون به زبان هنر نقشی غیرقابلانکار در میان اقشار گوناگون جامعۀ ایرانی با سر دادن ندای عدالتخواهی ایفا کرد.
واکاوی دربارۀ فرهنگ و هنر جوامع مختلف ازآنجهت اهمیت دارد که میتوان از رهگذر آن به خاستگاه روشن عقاید، تفکرات و آرمانهای هر ملت پی برد و بیشک از مهمترینِ این مؤلفهها در جامعه ایرانی، هنر موسیقی است که توانست وحدت و همبستگی را با نواهای ماندگار آن دوران به منشوری پایدار برای دعوت انسانهای پاکسیرت به ارزشها، امیدواریها و نگاههای سازنده اجتماعی در قالب همدلی تبدیل کند؛ بهگونهای که هنوز پس از گذشت چهار دهه، مردم عزیزمان نجواگر و زمزمهگر آن هستند و گرد خاموشی بر آن آواها نخواهد نشست.
اینک جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در سی و نهمین سال حیات خود، بهعنوان بزرگترین آوردگاه موسیقایی کشور در دهه مبارک فجر، با همراهی گسترده و پرشور هنرمندان شریف خود از سراسر کشور بهصورت ملی و با حضور گروههای بینالمللی تلاش کرده است ضمن روایتگری پیام انقلاب اسلامی و ایجاد فضای نشاط و امید برای تمامی سطوح جامعه بهمنظور توسعۀ عدالت فرهنگی، ظرفیتهای این هنر ارزشمند را در راستای بازخوانی مؤلفههای دیپلماسی فرهنگی کشور و سیاستگذاریهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این عرصه به نمایش بگذارد.
اینجانب ضمن تقدیر از همراهی و همفکریهای منجر به برگزاری مناسب این رویداد مهم هنری با حضور شورای سیاستگذاری، هیئتهای انتخاب، داوری و عوامل اجرایی در معاونت امور هنری، دفتر موسیقی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی، بهویژه دبیر محترم، از مشارکتهای ارزشمند صاحبنظران و اهالی گرانقدر موسیقی برای ارتقای سطح کیفی این جشنواره صمیمانه سپاسگزارم و امیدوارم در سالهای آتی نیز روند تحولات تأثیرگذار این جشنواره امتداد یابد.»
امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همزمان با آغاز سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در پیامی نوشته است:
«پیشینه و سرمایه اجتماعی هنر ایران اسلامی، نسل در نسل، سند هویتبخش فرهنگی مردمان موحّد و فضیلت خواهی است که در تاریخ پر افتخار خود، همواره در چشمانداز گسترده معنویت و انسانیت، و هوای تازه پنجرههای گشوده به روشنایی ایمان، سیروسلوک داشته و بازیستی صالح، توانستهاند سرنوشت فردی و جمعی خود را با سرافرازی و آزادگی رقم بزنند.
فراز و نشیبی که در رفیعترین جلوههای تاریخی خود، در آیینه فجر ۵۷، معجزه وار درخشید و آحاد انقلابیاش توانستند مولفههای تمدن نوین اسلامی را با اصالت و هویتی دیگر، ارای ره و پیریزی نموده و از آن مقطع تا کنون، به لطف خداوند و آثار ارزشآفرین خون شهیدان و ایثار مجاهدانه مردمانش، هر روز به رفعت و استحکام آن، غنا بخشند.
در این رهگذر، بیتردید آنچه موجب بروز و ماندگاری این جلوه بیبدیل تاریخی و این نعمت عظیم الهی بوده است؛ بعد از عنایات حضرت حق، هنری است که در اندازه آن جلوه کمنظیر و جریانساز، یعنی در تراز انقلاب اسلامی باشد و بتواند این میراث فکری و سرمایه تاریخی و چنین تحول و چشماندازی را نهتنها برای ایران، بلکه برای تشنگان این نگاه در نزد سایر ملل امروز گیتی نیز، تمامقد، نمایندگی کند.
هنری که در کمال زیبایی و بهرهمندی از ارزشهای تخصصی و زیباشناختی، سرشار از محتوا و پیامهای فراگیر و ارزشهای تعالیبخش انسانی و معنوی باشد.
از این منظر، هنر پیشینهدار و آیین مدار «موسیقی» این مرز پرگهر نیز، با بهرهوری از ارزشها و منشهای کمنظیر شنیداری و نکتههای ظریف و پیچیده در اصوات و سکوتهایی برخاسته از اصالت و لطافت خود، به شایستگی و بایستگی بتواند «هنر انقلاب اسلامی» را به سینههای مشتاق این گستره، رسانده و همچون تیر آرش، مرزهای فرهنگی و اقلیمهای نفوذ معنوی این انقلاب و افق تماشایی این سرو سایهفکن چهل و پنجساله را هر روز، بیشازپیش، هنرمندانه و ماندگار گسترش دهد.
از این منظر؛ بیتردید یکی از رویکردهای اصلی هنر برآمده از متن و بطن انقلاب اسلامی «مردمی بودن و برای مردم بودن» برنامهریزیها، فعالیتها و ارائه رویدادهای خُرد و کلان موسیقایی است و برایناساس، «سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر»، در پی آن بوده است که ضمن حفظ و تداوم تجربیات جشنوارههای پیشین، در راستای تحقق بخشیدن به شعار محوری «عدالت فرهنگی» و «تعادل جغرافیایی»، مجموعه رخدادها و توزیع فرصتهای هنری این جشنواره نیز، علاوه بر تهران، در ۱۴ استان کشور، به طور همزمان، به ظهور و بروز رسیده و برای نخستینبار، بخش قابلتوجهی از اجراهای گونه «پاپ» این نوبت از جشنواره را به فرهنگسرای بهمن تهران و توجه دهی به تراکم سکنه و نیز جوان بودن ترکیب جمعیتی و جغرافیای پیرامونی این فرهنگسرا اختصاص داده و بخش ویژهای از فرصت اجراهای صحنهای این رویداد بینالمللی را هم به زبدگان جوان و نوجوان هنرستانهای هنرهای زیبای کشور واگذار نماید تا موجب ایجاد روحیه نشاط و امیدواری در این خیل پرشور و آتیهمند گردد.
این تغییرات به همراه توسعه حضور موسیقی باکیفیت «بانوان» و نیز «کودکان و نوجوانان» در گروههای جداگانه و مخاطبان متناسب خود و نهایتاً تجلیلهای خاص از «چهرههای ممتاز» موسیقی معاصر ایران اسلامی، جلوههای امیدبخش این رخداد ملی و بینالمللی بوده و یقیناً جای آن دارد که اینجانب ضمن تقدیر از تلاشها و همدلیهای پیوند یافته تمامی همراهان هنر والای این خاک سربلند، توفیق روزافزون حاضرین در صحن و صحنههای این جشنواره را از درگاه خداوند متعال، مسئلت نمایم.»
البته تعداد پیامهای صادر شده از سوی متولیان حوزه فرهنگ و هنر در کشورمان بسیار بیشتر از آن چیزی است که پیش چشم شما قرار گرفت؛ اما بهتر آنکه از بازخوانی آن نوشتهها صرفنظر کنیم.
صرفنظر از همه انتقاداتی که میشود به این رویداد موسیقایی داشت و البته بدون شک در پایان جشنواره با آن مواجه خواهیم شد، جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و نهم دیروز دوشنبه بیست و سوم بهمنماه با میزبانی بیش از ۸۰ کنسرت در بخشهای مختلف کار خود را در هفت سالن پایتخت آغاز کرد.
بخش اصلی سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر از روز دوشنبه بیست و سوم بهمنماه با برگزاری ۱۵ نوبت کنسرت در تالار مختلف شهر تهران کار خود را در شرایطی آغاز کرد که تا روز شنبه بیست و هشتم بهمنماه و همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه بیش از ۸۰ نوبت کنسرت در گونههای مختلف موسیقایی آثار خود را در قالب بخشهای موسیقی ایرانی، موسیقی بینالملل، موسیقی نواحی، موسیقی کودک و نوجوان و موسیقی پاپ پیشروی مخاطبان قرار خواهند داد.
بر اساس جدول منتشر شده از سوی ستاد برگزاری، برنامه کامل اجراهای سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به ترتیب زیر اعلام شده است.
* دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
ساعت ۱۴:۳۰: کنسرت گروه موسیقی «نهال» - ویژه بانوان
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت سالار عقیلی
*تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰: رسیتال پیانو هایک ملیکیان از کشورارمنستان (بخش موسیقی بین الملل)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت گروه «عندلیبیان» از کشور افغانستان (بخش موسیقی بین الملل)
*سالن سوره حوزه هنری
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه «آوای هور» به سرپرستی سیدمحسن حسینی (ویژه نوازندگان کودک و نوجوان با اجرای قطعاتی در حوزه موسیقی دستگاهی، پاپ و کلاسیک)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت «طبیب جان» به سرپرستی حسین قاسم زاده (بخش موسیقی دستگاهی)
*فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه «فلک الافلاک» به سرپرستی فرشاد سیفی از لرستان (بخش موسیقی نواحی)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت گروه «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی پناه از سیستان و بلوچستان (بخش موسیقی نواحی)
*کوشک باغ هنر
ساعت ۱۸:۳۰: اجرای گروه سرود «ری نوا» و اجرای گروه سرود «شمیم یاس» - بخش سرود
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت آرون افشار (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت مسعود صادقلو (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و ۲۲: علیرضا طلیسچی
** سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
ساعت ۱۴:۳۰: کنسرت گروه موسیقی «نوشه» - ویژه بانوان
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت «ترانه های راجستان» به سرپرستی راهیش بهارتی از هندوستان (بخش موسیقی بین الملل)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت حجت اشرف زاده
*تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت هنرمندان ازبکستانی به سرپرستی سردار سولیف (بخش موسیقی بین الملل)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت هنرمندان کشور تاجیکستان به سرپرستی ابرار زوفا روف (بخش موسیقی بین الملل)
*سالن سوره حوزه هنری
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت هنرستان موسیقی قزوین
ساعت ۲۱:۳۰: بخش اول: کنسرت هادی منتظری و سروش بخشش / بخش دوم: کنسرت پدرام جوادزاده و محمود صالحی (بخش موسیقی دستگاهی)
*فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه وحید اسداللهی (بخش موسیقی نواحی)
ساعت ۲۱:۳۰: بخش اول: کنسرت سرنا و دهل رمضانعلی سعیدی نیا و جواد کریمی / بخش دوم: کنسرت دوتارنوازی شمال خراسان با هنرمندی جمشید ولی نژاد (بخش موسیقی نواحی)
*کوشک باغ هنر
ساعت ۱۸:۳۰: اجرای گروه سرود «اسرا» و اجرای گروه سرود «سپیدار» - بخش سرود
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت مهدی احمدوند (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت آرش و مسیح (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و ۲۲: معین زندی (بخش موسیقی پاپ)
**چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
ساعت ۱۴:۳۰: کنسرت گروه موسیقی «ماهنی» - ویژه بانوان
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ارکستررزم نوازان «ترنم فتح»
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما (ویژه غزه)
*تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه «خمسه» به سرپرستی امیرحسین محمدخانی (بخش کودک و نوجوان با رپرتوار موسیقی دستگاهی، موسیقی پاپ شامل اجرای موسیقی انیمیشن و فیلم و موسیقی کلاسیک)
ساعت ۲۱:۳۰: رسیتال پیانو نیکولاس فن پوکه از کشور هلند (بخش موسیقی بین الملل)
سالن سوره حوزه هنری
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت هنرستان موسیقی اصفهان
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت تریو امیرشهابی
*فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری
ساعت ۲۱:۳۰: بخش اول: کنسرت سرنا و دهل علی جعفر سپهوند و محمد جعفر سپهوند / بخش دوم: کنسرت حمیدالله سیدزاده از سراوان (بخش موسیقی نواحی)
*کوشک باغ هنر
ساعت ۱۸:۳۰: اجرای گروه سرود «ساقی کوثر» و اجرای گروه سرود «عابس» - بخش سرود
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت سهراب پاکزاد (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت اشوان (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و ۲۲: آرمین زارعی (بخش موسیقی پاپ)
**پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
ساعت ۱۴:۳۰: کنسرت گروه موسیقی «پارلای تبریز» - ویژه بانوان
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ارکستر «چکاوک» به سرپرستی رضا شایسته
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت علی زندوکیلی
*تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ارکستر غفاری به سرپرستی امین غفاری
ساعت ۲۱:۳۰: شب فضل الله توکل با هنرمندی فضل الله توکل
*سالن سوره حوزه هنری
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت هنرستان موسیقی دختران تهران
*فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت گروه کُر «آوای نیایش» به سرپرستی حسین محرمی
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت گروه کُر «مهر وطن» به سرپرستی مسعود نکویی
*کوشک باغ هنر
ساعت ۱۸:۳۰: اجرای گروه سرود «فرزندان ایران» و اجرای گروه سرود «ابن الرضا» - بخش سرود
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت حامد محضرنیا (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت ناصر زینلی (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و۲۲: کنسرت محسن یگانه (بخش موسیقی پاپ)
** جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
ساعت ۱۴:۳۰: کنسرت گروه موسیقی «ژناوا» - ویژه بانوان
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت موسیقی تلفیقی گروه «حجاز» از کشورهای بلژیک و عراق (بخش موسیقی بین الملل)
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی
*تالار رودکی
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ارکستر بادی «راین» به رهبری امیرحسین محمدیان
ساعت ۲۱:۳۰: بخش اول: شب لطف الله مجد با هنرمندی سامان صادقیان و جواد علیرضایی / بخش دوم: شب مرتضی محجوبی با هنرمندی محمدرضا امیرقاسمی
*سالن سوره حوزه هنری
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت هنرستان موسیقی پسران تهران
*فرهنگسرای ارسباران
ساعت ۱۸:۳۰: کنسرت ویژه بخش کودک و نوجوان
ساعت ۲۱:۳۰: کنسرت گروه «نوای سیمره» به سرپرستی مهران غضنفری
*کوشک باغ هنر
ساعت ۱۸:۳۰: اجرای گروه سرود «رهروان حضرت زهرا (س)» و اجرای گروه سرود «نوای مهر» - بخش سرود
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت حمید هیراد و مصطفی راغب (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت گروه «ماکان» (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و ۲۲: کنسرت حامیم (بخش موسیقی پاپ)
** شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
*تالار وحدت
مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر
*سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران
ساعت ۱۹: کنسرت آصف آریا (بخش موسیقی پاپ)
ساعت ۲۲: کنسرت امیر عظیمی (بخش موسیقی پاپ)
*فرهنگسرای بهمن
ساعت ۱۹ و ۲۲: کنسرت علی یاسینی (بخش موسیقی پاپ)