تصمیم سختی که لزوماً امنیتی نیست
ولی‌الله شجاع پوریان (مدیرمسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1572

احتکار خودروی بدون پلاک!

مظاهر گودرزی (روزنامه‌نگار)
این روزها خبرهای جالبی از خودرو به گوش می‌رسد. در کنار قیمت‌های نجومی خودرو، در کنار تلاش‌های وزیر صمت از راه رسیده برای آماده کردن فروش اینترنتی خودروها با قیمت مصوب و منصفانه!، خبرهایی مبنی بر کشف تعدادی از انبارهای احتکارِ همین دست از خودروها در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. مثلا خبر کشف 38خودروی احتکاری در یک پارکینگ در غرب تهران، در موردی دیگر کشف 7خودروی احتکاری دیگر در رشت، یا در نمونه مشابه و جالب که روز گذشته خبرگزاری صداوسیما به نقل از رئیس فرماندهی انتظامی استان اصفهان آن را در خروجی سایت خود قرار داد؛ کشف 24 عدد دستگاه خودروی احتکاری است، که آن طور که سردار محمدرضا میرحیدری گفته همه این خودروها صفر و بدون پلاک بوده‌اند.
حقیقت آنکه تا جایی که ما می‌دانیم کسی در این کشور اجازه تولید خودرو ندارد، جز چند کارخانه نورچشمی مشخص که آنها هم برای فروش خودروهای تولید خودشان یک سری نماینده‌هایی مشخص در نقاط مختلف کشور دارند که شما برای خرید خودرو در صورت موجود بودن آن! چه به صورت مستقیم به آنها مراجعه کنید و چه به‌صورت غیر مستقیم از طریق فروش‌های اینترنتی (اگر باشد) قصد خرید خودرویی را داشته باشید(در صورت مسئله چندان فرق نمی‌کند) تمام اطلاعات دقیق خریدار خودرو را می‌خواهند. از شماره ملی گرفته تا شماره شناسنامه و آدرس و کد پستی و تلفن خریدار برای اینکه هم سند خودرو به نام خریدار ثبت شود و هم اینکه کارهای مربوط به پلاک و دریافت پلاک برای خودروی فروخته شده انجام شود. چرا که امکان ندارد خودرویی از کارخانه تولیدی آن، بدون داشتن پلاک خارج شود، مگر از طریق کشنده‌های مربوط به حمل خودرو یا جرثقیل که خودروهای فروخته شده و هنوز پلاک نشده را برای نمایندگی‌های هر استان حمل می‌کنند، اما قرار نیست ماشینِ بدون پلاک به مشتری چه یک ماشین خریده باشد چه صد ماشین (در صورت امکان) تحویل داده شود.
بنابراین اگر تعداد خودرویی احتکاری، بدون داشتن پلاک، در یک انبارِ وسط شهر یا جنوب یا هر کجای شهر کشف شده است باید رفت سراغش را از خودروساز گرفت که به چه علت این تعداد خودروی بدون پلاک(به عبارتی بدون صاحب) در یک انباری که به طور رسمی و مشخص مربوط به تولیدکننده خودرو و نماینده آن نیست، جمع شده و نگه‌داری می‌شود، باید رفت سراغ نماینده‌های فروش خودرو در آن شهر را گرفت و از آنها در باره خودروهای بدون پلاک در پارکینگ‌های متفرقه که مربوط به نماینده و کارخانه خودروساز نیستند پرسید، مگر می‌شود خودرویی از درب کارخانه یا درب نمایندگی خارج شود (که البته گویی می‌شود) و مثلا بخش فروش کارخانه نداند این خودرو با این شماره بدنه و شماره موتور، خریدار دارد یا ندارد؟ مگر می‌شود در اسناد خودروساز و دم‌ودستگاه فروش آنها این نباشد که یک خودرو به نام چه فرد حقیقی یا حقوقی ثبت شده است؟ یا اینکه اصلا نداند خودرو فروخته شده یا فروخته نشده است؟ مگر می‌شود خودروهایی بدون پلاک در جایی جدا از انبار کارخانه و نمایندگی‌های آن باشد و خود خودروسازها از سرنوشت خودروهای پلاک نشده خودش خبر نداشته باشند؟ اینها پرسش‌هایی هستند که نیاز به پاسخ دارد، منبع پاسخگویی هم مشخص است، گوش‌ها هم برای شنیدن پاسخ‌ها بی‌قرار است، اما گویی اراده‌ای وجود ندارد. تا آن زمان ما این وسط مانده‌ایم که دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟