فهم گفت‌وگو؛ مقدم بر انجام آن
رضا صادقیان (روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

2074
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید





رتبه‌بندی معلمان و دبه‌ای که مسئولان درمی‌آورند

بروکراسی‌های پیچیده برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در چند مدت اخیر انتقادات زیادی را به همراه داشته است. این مساله صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس را نیز درآورده و بیم آن می‌رود تا چالش‌های اجرای این قانون، به کلاف سردرگمی برای معلمان تبدیل شود.
رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: مگر می‌شود آموزش‌وپرورش اطلاعات معلمی که ۳۰سال در این وزارتخانه کارکرده و هر سال مورد ارزیابی قرار گرفته است را نداشته باشد که امروز برای رتبه‌بندی خواستار بارگذاری اطلاعات از سوی معلمان شده است.
او درباره نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، بیان کرد: بنده به‌عنوان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندین بار تأکید کردم که انتظار داریم خروجی حوزه معاونت سرمایه انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص چگونگی تدوین آئین‌نامه احکام معلمان در رتبه‌بندی همان چیزی باشد که در مجلس به تصویب رسیده است و نباید با قانون مصوب مجلس خیلی فاصله داشته باشد. اینکه الان اندازه‌گیری‌های خاصی برای رتبه‌بندی معلمان داشته باشند، قابل‌قبول نیست. وی در ادامه با بیان اینکه ما انتظار داشتیم بعد از تصویب قانون و ابلاغ آن رتبه‌بندی به‌طور دقیق اجرایی می‌شد، اظهار کرد: یک معلم ۲۷سال خدمت کرده و تازه قرار است رتبه‌بندی شود، دنبال چه چیزی باید بگردیم. مجلس بر اساس تعداد معلمان، اعتبارات لازم را نیز در نظر گرفته است.
نماینده مردم آمل در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبه ما اجرای دقیق و به‌موقع رتبه‌بندی معلمان است، افزود: این برخورد با معلمان صحیح نیست. چقدر باید معلمان را شبانه‌روز به این‌ور و آن ور بکشانیم تا برای آن‌ها یک کاری انجام دهیم. کدام‌یک از ارگان‌های سازمانی در سطح کشور این‌گونه با کارکنان خود برای افزایش حقوق برخورد می‌کند که این روزها با معلمان این‌گونه برخورد می‌شود.
حاجی پور گفت: چندین دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را آوردند اما در مجالس به نتیجه نرسید. حال که این لایحه به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده، ما انتظار اجرای به‌موقع و دقیق این قانون را داریم.
یعقوب ذاکری یکی از معلمان موفق چندپایه روستای خشک‌آباد شهرستان میناب در استان هرمزگان درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان گفت: درباره رتبه‌بندی گلایه دارم؛ من نمی‌گویم مشکل از وزارت آموزش‌وپرورش است اما مشکل از سیستم و موضوعات معیشتی است. معتقدم در موضوع معیشت عدالتی برقرار نشده است. معلمان زحمات بسیاری می‌کشند و باید حق آنان به‌درستی داده شود. به‌طور مثال در دوران کرونا معلمان خارج از حیطه معلمی به آموزش‌وپرورش خدمت کرده‌اند اما اکنون مشکل امتیاز و موضوعات معیشتی برای ما بسیار قابل‌رؤیت است لذا ضروری است در مناطق دورافتاده و محروم عدالت آموزشی محقق شود.
ذاکری درباره بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی به خبرآنلاین گفت: در روزهای اول به دلیل اشکال و اختلال در اینترنت به سایت دسترسی نداشتیم البته در برخی از مناطق دورافتاده دکل اینترنت هم وجود ندارد که بتوان مدارک را بارگذاری کرد اما بااین‌وجود معلمان تلاش می‌کنند تا بتوانند حق خود را بگیرند. حدود ۴روز پیش کتاب‌هایی که نوشته بودم در سایت بارگذاری کردم اما متأسفانه فایل بارگذاری نمی‌شد به ما در گروه اعلام شد که سایت هک شده است اما در نهایت توانستم فایل‌های خود را بارگذاری کردم.
او در ادامه اظهار داشت: اطمینان دارم که این بارگذاری مدارک در سامانه رتبه‌بندی بی‌فایده است و تنها سابقه، گواهی‌های ضمن خدمت و مدرک فرهنگیان، در رتبه‌بندی مؤثر است. اگر به معلمان توجه نشود آنان از سیستم آموزشی خارج می‌شوند و در خارج از بدنه وزارت آموزش‌وپرورش به اهداف خود می‌رسند زیرا عملگراها در هر جایی که به نفع آنان باشد، خدمت می‌کنند. به نظر من اکنون نیازی نبود سیستمی برای رتبه‌بندی درنظر گرفته شود تا معلمان هزینه و وقت خود را برای بارگذاری مدارک صرف کنند زیرا سابقه معلمان برای مجموعه آموزش‌وپرورش مشخص است.
سیف الله آجورلو معلم متعهد آموزشگاه دارالتوحید روستای گل‌زمین نیز درباره رتبه‌بندی که یکی از موضوعات انگیزشی به کار معلمان است گفت: من در یک روستای دورافتاده مشغول تدریس به دانش‌آموزان هستم؛ در روستا اینترنت نداریم و باید برای بارگذاری مدارک رتبه‌بندی در سامانه موردنظر به بالای کوه برویم و من تاکنون نتوانستم مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنم.
این معلم با سابقه می‌افزاید: ۳۴سال سابقه تدریس دارم باید از کجا مدارک دهه ۷۰ یا ۸۰ خود را پیدا و در سامانه بارگذاری کنم؟!
وی با اشاره به استرس همکاران فرهنگی برای بارگذاری مدارکشان در سامانه رتبه‌بندی تأکید کرد: آموزش‌وپرورش می‌توانست از این بهتر درباره رتبه‌بندی تصمیم بگیرد تا معلمان به آرامش برسند و شهریورماه آنان خراب نشود.