آیینهای محرم در استان فارس: از چکچکو تا چارچو
سبک خاص برگزاری برخی از آیینهای سنتی که مردم فارس در این ایام برگزار میکنند از قدمت زیادی برخوردار است که حتی نام تعدادی از آنها در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است. چارچوگردانی و چک چکو در استهبان، عم کبار و تعزیه در خرمبید، آیین خیمههای برافراشته و تعزیه در زرقان، تعزیه در صحرا رود فسا، مراسم عاشورا در روستای دوان کازرون، تعزیه در مرودشت، مراسم پرچم سرخ حسینی در فورگ داراب، مراسم عزاداری در لار و مراسم سینهزنی قطاری در شهر شیراز از آیینهایی است که در فهرست آثار معنوی کشور بهعنوان آثار ناملموس به ثبت رسیدهاند. آیین چک چکو و چارچوگردانی یکی از آیینهایی است که آن را مردم استهبان برگزار میکنند.آیین چکچکو که نشانه چکاچک شمشیر اشقیا و ضرب سم اسبان است در عصر عاشورا اجرا میشود.در این آیین عزاداران بهصورت دایره حلقه میزنند و در دستانشان دو قطعه چوب یا سنگ میگیرند و با نوحهخوان همنوایی میکنند و قطعات چوب و سنگ را به هم میزنند، صدایی که از این حرکت به گوش میرسد نمادی از صدای سم اسبان و برخورد شمشیرها در عصر عاشوراست. آیین سنتی چارچوگردانی شب عاشورا نیز در حسینیه محله اَهر استهبان برگزار میشود.چارچو از اتاقکی چوبی باکف مستطیلی تشکیل و بدنه آن از شیشه پوشیده شده است. در این مراسم از ابتدای شب دستههای عزادار، زنجیرزن و سینهزن به حسینیه محل چارچوگردانی میروند.معمولاً این عزاداریها با سینهزنی دایره شکل آغاز میشود و پسازآن گروهی از جوانان درحالیکه بر سر میزنند، این نوحه را تکرار میکنند، پسازآن ۱۶نفر از جوانان چهار طرف چارچو را بلند میکنند و وسط میدان میچرخانند.پس از سه بار چرخش، چارچو را بهجای خود در ساختمان حسینیه منتقل میکنند که تا سال دیگر در همانجا باقی میماند.اهالی روستای دوان کازرون نیز هرسال به یاد عاشورای حسینی مراسم ویژهای بهجا میآورند. آنها تمام کوچهها را غبارروبی و محلهای عزاداری را سیاهپوش میکنند.سینهزنی از شب هفتم محرم شروع میشود و گروه سنج و دمامزن در محل تجمع شروع به نواختن سنج و دمام میکنند، پسازآن، مردم محله پایین در میدان کنار بقعه شاه سلیمان و مردم محله بالا در میدان کنار مسجد جامع دوان جمع میشوند.محل تجمع عزاداران، میدانی است که وسط آن را سه دایره متحدالمرکز به فاصله چند متر تشکیل میدهد. دایره کوچکتر که در مرکز قرارگرفته محل سینهزنی کودکان، دایره دوم محل سینهزنی جوانان و دایره سوم که بزرگتر است به بزرگان و ریشسفیدان اختصاص دارد. در این مراسم یک نفر تکخوان اشعار مراثی است و بقیه به او جواب میدهند.از دیگر مراسمهای عزاداری ثبتشده در فهرست ملی کشور میتوان به اجرای یکی از بزرگترین تعزیههای کشور در صحرا رود شهرستان فسا اشاره کرد. این نمایش از آیینهای عاشوراست.مراسم عباسخواهی در زبان محلی عم کبار نام دارد که در شهرستان خرمبید بیش از ۱۵۰سال قدمت دارد.واژه عم کبار که درواقع غم کویار است بنا بر اعتقاد عوام، خطاب به حضرت زینب (س) و منظور از یار، حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.در این مراسم عزاداران اشعار خود را میخوانند و یک نفر در وسط ایستاده و چند نفر دور علم حلقه میزنند و با حرکاتی خاص و خواندن اشعار مذهبی، بهصورت گروهی دور علم میچرخند.در زرقان، برافراشتن بیرق و چادرهای عزا، آیینی است که باسابقه چند صدساله در فهرست ملی ثبتشده است. ۲۷ذیالحجه مردم در حسینیه این شهر با برافراشتن چادرهای بزرگ به پیشواز محرم میروند.در شیراز نیز نوعی سینهزنی خاص شیرازیها وجود دارد به نام قطاری، این نوع عزاداری بهصورت دستهجمعی اجرا میشود و مسیر حرکت عزاداران دایرهای حلزونی و پیچدرپیچ است. ابتدا عزاداران میایستند، دو گام برمیدارند و بر سینه میزنند و میگویند حَسیِن که البته همان حسین است پسازآن در نیمه سینهزنی نفرات اول به نفرات آخر میرسند و چون به شکل حلزونی حرکت میکنند به رأس که رسید سینهزنی تمام میشود و این نوع سینهزنی اکنون در مسجد بغدادی در سردزک شیراز برگزار میشود.عزاداری محرم در لارستان غالباً در مناطق مختلف بنا بر ویژگیهای اقلیمی، فرهنگی و یا جغرافیایی، متکثر و متنوع میشود. در بعضی مناطق دستههای سینهزنی ایستا و بیحرکت و در بعضی دیگر متحرک و درحرکت هستند، بعضی جاها ریتم ضربه به سینه، تخت است و بعضی جاها رقصان و مواج، در شهر لار که سینهزنیاش بهعنوان نمونه کلی سینهزنی سنتی لارستان شناخته میشود. مردم شهر دوبرجی بخش فورگ بر اساس رسم دیرینه بیرق عزا را با چاووشی خوانی و نوحهسرایی روی پشتبام مهدیه شهر نصب میکنند و به استقبال ماه محرم میروند.