فرهنگ ‌شهری به روایت کاشانی و شرکا
عارف لایق‌زاده (شهرساز)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1964
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ داد

آیا رشد آمار صادراتی ایران غیرواقعی است؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بالا رفتن قیمت نفت و افزایش فروش فراورده‌های نفتی در بالا رفتن آمار صادراتی کشور در ماه‌های گذشته نقش داشته اما نمی‌توان کل رشد صادرات را به آن نسبت داد. مهرداد عباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با عبور از برخی مشکلات بزرگ که اقتصاد ایران در سال گذشته با آن روبه‌رو بود، در سال جاری شرایط برای افزایش حضور در بازارهای بین‌المللی و بالا بردن رقم صادرات فراهم‌شده و به نظر می‌رسد با کاهش برخی فشارها، امکان افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های وابسته به آن به وجود آمده که در کنار کاهش محدودیت‌های کرونایی به افزایش صادرات ایران کمک کرده است. به گفته وی، صرف این اتفاق می‌تواند به افزایش دسترسی به درآمدهای نفتی و فعال کردن اقتصاد مولد کمک کند، هرچند تا استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در این حوزه راهی طولانی باقی‌مانده است. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بی‌ثباتی نرخ ارز برای صادرکنندگان مشکلات جدی به وجود آورده است، بیان کرد: اینکه یک تولیدکننده یا صادرکننده کالایی را تولید کرده و به فروش برساند اما با توجه به نامشخص بودن سرنوشت ارز نداند که در مرحله بعدی مواد اولیه را باید با چه نرخی خریداری کند، قطعاً به ضرر آمارهای صادراتی و در نهایت اقتصاد کشور تمام خواهد شد. ثبات در نرخ ارز یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صادرکنندگان از دولت است. عباد با اشاره به برخی مشکلات ساختاری در حوزه صادرات غیرنفتی، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که باید برای آن راه‌حلی پیدا شود، تغییر نگاه کلان در این حوزه است. ما باید این دیدگاه که همه کالاها را تولید کنیم و همه کالاها را صادر کنیم فاصله بگیریم. اقتصاد ایران نیز مانند اقتصاد دیگر کشورها، در تولید و صادرات برخی کالاها مزیت نسبی دارد و در برخی کالاها نه. ازاین‌رو ما باید تمرکز خود را بر صادرات کالاهایی قرار دهیم که در آن‌ها توان رقابت داریم و می‌توانیم بازار خود را حفظ کرده و ارتقا بدهیم. وی ادامه داد: ما به شکل سنتی در بازارهایی مانند فرش، پسته و زعفران حضورداشته‌ایم اما با توجه به ضعف در بازاریابی، بسته‌بندی و تبلیغات یا این بازارها را ازدست‌داده‌ایم یا کار برایمان بسیار دشوار شده است. تغییر در سیاست‌های داخلی باید به بهبود حضور ما در این عرصه‌ها کمک کند. عضو اتاق بازرگانی تهران صادرات فله‌ای کالا را یکی دیگر از معضلات صادرات غیرنفتی ایران دانست و گفت: متأسفانه بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما به شکل فله و با کالاهای با ارزش‌افزوده پایین انجام می‌شود، این در حالی است که اگر ما تنها در تولید برخی کالاها سرمایه‌گذاری کنیم و فراورده‌هایی با ارزش‌افزوده بالاتر تولید کنیم، هم درآمد بیشتری در این حوزه خواهیم داشت و هم امکان رقابتی بالاتر در بازارهای بین‌المللی پیدا می‌کنیم.