مظلومانی که خود ظالم شدند
جهانگیر ایزدپناه (فعال اجتماعی)اگر نظری به سرنوشت قوم بنی اسراییل یا نسل یعقوب پسر اسحاق پسر ابراهیم پیامبر بیندازیم، میبینیم که سرنوشت پرفرازونشیبی داشتهاند. قومی که بازماندگان فرزندان یعقوب بودند و در طول تاریخ آنچه از آنها باقی ماند بازماندگان یهود یکی از دوازده خاندان بنی اسراییل بود که به نام یهودی مشهور گشتند. بنی اسراییل زمانی که قحطی کنعان را فراگرفت و یوسف در مصر به صدارت رسید، به مصر مهاجرت کردند و تا زمان حضرت موسی در مصر بودند و برای رهایی از سلطه و جور و تعقیب فرعون مصر دوباره به کنعان مهاجرت کردند و بهتدریج از دامداری به کشاورزی و زراعت روی آوردند و رهبران خود را پادشاه نامیدند. بعداً سرزمین این قوم توسط آشوریها و بابلیها تصرف و معابدشان تخریب شد و خودشان را به اسارت به بابل بردند. در 587 قبل از میلاد کوروش، بابل را فتح و یهودیان را از اسارت آزاد کرد که به سرزمین خود برگردند و معابد خود را بازسازی کنند. به همین دلیل از کوروش به نیکی یاد میکنند. مدتی هم تحت سلطه یونانیان و اعقابشان بودند و بعد از خرابی معابدشان این قوم پراکنده و به نقاط دیگر ازجمله شبهجزیره عربستان مهاجرت کردند و با اعراب درآمیختند. یهودیان در ادوار مختلف از سوی سایرین مورد ظلم قرارگرفتهاند اما جای تعجب است که سردمداران صهیونیست و نیروهای تحت امرشان - که همواره داعیه دار مظلومیت یودیان بوده اند - خود به ظالمانی تبدیلشدهاند که در حق فلسطینیان ظلم روا میدارند. امپراتوری روم بعد از فتح و ویرانی اورشلیم عدهای از یهودیان را به اسارت برد. در زمان حکومت کلیساییان یهودیان از مناطق جنوبی ایتالیا رانده شدند. در طول جنگ جهانی دوم 7500 یهودی توسط فاشیستهای ایتالیایی و همدستان نازیشان در ایتالیا کشته شد. یهودی کشی هیتلر هم که زبان زد عام و خاص است. در زمان حکومت مسلمانان بر اسپانیا یهودیان با مسلمانان در صلح و دوستی زندگی میکردند اما در زمان تفتیش عقاید کلیسایی در اسپانیا در سال1692 طی فرمانی به یهودیان اعلام شد یا آیین کاتولیک را بپذیرند یا اسپانیا را ترک کنند. یکسوم یهودیان بهاجبار آیین کاتولیک را پذیرفتند وعدهای هم به آفریقا و امپراتوری عثمانی مهاجرت کردند. در پرتغال و فرانسه و انگلیس هم یهودیان تحتفشار و اخراج و مورد ظلم قرار گرفتند. با پایان قرونوسطی یهودیان در اروپا آرامشی یافتند. در سال 1882تنها سه هزار یهودی در فلسطین زندگی میکردند و تصادمی هم با اعراب فلسطینی نداشتند. از آن به بعد یهودیان ثروتمند اروپایی یهودیان را تشویق به پیوستن به یهودیان فلسطین کردند. مهاجرت به فلسطین و زندگی صلحآمیز با فلسطینیان بهخودیخود مشکلی ایجاد نمیکرد اما پشت این تشویقها طرحهای خطرناکی نهفته بود. در سال 1897 کنگره صهیونیستها در سوئیس تشکیل شد. «هرتسل»هم ایده تأسیس کشور یهود را در کتابش مطرح کرد. به دنبال آنیکی از ثروتمندان یهودی 10هزار هکتار زمین در شمال فلسطین خرید و مهاجرین یهودی را به آنجا منتقل کرد و آبادیهای یهودینشین بیشتری تشکیل و گروههای شبهنظامی یهودی تشکیل شد. اعلامیه سال1917 بالفور(وزیر خارجه وقت بریتانیا) نقش مهمی در ایده تشکیل کشور یهود داشت. از طرفی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول جانب آلمان را گرفت و پس از شکست آلمان و عثمانی از «اتحاد» اکثر متصرفات امپراتوری متلاشیشده عثمانی تحت قیمومیت انگلیس و فرانسه و روسیه قرار گرفت و قیمومیت فلسطین هم در سال 1922 به انگلیس واگذار شد. بهتدریج یهودیان بیشتری طبق برنامه وارد فلسطین شدند و قدرت یافتند و در سال 1948 انگلیس قیمومیت خود را پایان داد، یعنی درواقع فلسطین را به یهودیان سپرد که قدرت زیادی یافته بودند و با تشکیل دستههای شبهنظامی، فلسطینیان را از سرزمینشان بیرون و آواره میکردند. طرحی مناقشه آمیز برای خاورمیانه که بوی نفت میداد پیاده شد و یهودیانی که خود زمانی آواره و مظلوم بودند به ظالمانی تبدیل شدند که قصدشان از مهاجرت نه همزیستی و زیست صلحآمیز با اعراب فلسطینی بلکه بیرون راندن آنها از سرزمینشان و ایجاد کشور یهود بود. کار به همینجا ختم نشد و در سال 1967بعد از شکست مصر زمان جمال عبدالناصر از اسراییل صحرای سینا و بلندیهای جولان و...را نیز اسرائیل تصرف کرد. سرزمین فلسطین بهخصوص بیتالمقدس دارای آثار، معابد و مساجد تاریخی و مقدس از ادیان سهگانه مسیحی، اسلامی و یهودی است و هریک از این مکانهای مقدس و تاریخی مورد پرستش باورمندان یکی از این ادیان است. اصرار حکومت اسراییل بر نژادپرستی و تشکیل حکومت انحصاری بر پایه قوم یهود و به رسمیت نشناختن حق فلسطینیان ره بهجایی نمیبرد. قدرتهای سلطهگر برای بهانه حضور خود در خاورمیانه نفتخیز ارادهای برای حل این مشکل ندارند و با پشتیبانی از صهیونیستهای تندرو حاکم مانع دستیابی به صلحی عادلانه میشوند.