فرهنگ ‌شهری به روایت کاشانی و شرکا
عارف لایق‌زاده (شهرساز)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1966
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


پیامدهای بی‌توجهی به معیشت فرهنگیان

«حزب مجمع ایثارگران» در بیانیه‌ای در حمایت از مطالبات قانونی فرهنگیان تأکید کرد: در وضعیتی که نظام آموزش‌وپرورش با کاستی‌های فراوانش، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای داشته و نیازمند تغییر و تحول اساسی است و درحالی‌که کم‌توجهی به جایگاه رفیع معلم، به منزلت اجتماعی این قشر تأثیرگذار آسیب جدی زده است، بی‌پاسخ گذاشتن مطالبات و دغدغه‌های معیشتی فرهنگیان، پیامدهای غیرقابل جبرانی برای کشور و نظام خواهد‌ داشت و آثار تخریبی آن نه‌تنها جامعه‌ی‌ فرهنگیان را دچار مشکل خواهد کرد بلکه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را نیز در معرض بی‌اعتمادی گسترده‌تر قرار خواهد‌ داد.به گزارش جماران؛ در بیانیه «حزب مجمع ایثارگران» در حمایت از مطالبات قانونی فرهنگیان آمده است: در ماه‌های اخیر کشورمان شاهد ظهور نارضایتی و بروز اعتراض فرهنگیان و معلمان زحمتکش در ارتباط با تصویب لایحه‌ «نظام رتبه‌بندی معلمان» در مجلس شورای اسلامی بوده است؛ موضوعی که ریشه در گذشته‌های دور دارد و بارها مطرح‌شده‌ است و متأسفانه هر بار بجای انجام گفت‌وگو با نمایندگان معلمان و یافتن راهی برای تأمین حقوق آنان، با انتساب این حرکت اعتراضی به احزاب و گروه‌های سیاسی، با واکنش‌هایی از جنس شنیده نشدن و سرکوب مواجه شده و در نهایت تبدیل به آتش زیر خاکستر شده‌ است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: معلمان همواره تلاش کرده‌اند با برجسته کردن وجه معنوی کار معلمی، مشکلات معیشتی و عدم امنیت شغلی خود را در مقابل دیدگان دانش‌آموزان کتمان نمایند اما با توجه به عدم تأمین نیازهای اولیه‌ی‌ زندگی مجبور به انتخاب مشاغل دوم و بعضاً سوم شده‌اند و بدین ترتیب علاوه بر کاهش وجهه‌ اجتماعی معلمان، دانش‌آموزان نیز عملاً با افت کیفی آموزش مواجه شده‌اند.این تشکل در پایان نوشت: «حزب مجمع ایثارگران» ضمن حمایت از مطالبات قانونی و معقول معلمان و فرهنگیان کشور پیشنهاد می‌کند:
 الف- از نمایندگان تشکل‌های صنفی فرهنگیان و نیز کارشناسان و صاحب‌نظران برای حضور در کمیسیون‌های مربوطه و تنظیم قوانین و بودجه مربوط به فرهنگیان دعوت به عمل آید و مسیر گفت‌وگو و تعامل با نمایندگان این قشر تأثیرگذار اجتماعی هموار شود.
ب-در تبصره۳ ماده۶ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان عبارت «منوط به تأمین بودجه» حذف‌شده و دولت «مکلف» یا «موظف» به اجرای رتبه‌بندی می‌باشد، جایگزین شود. ج- حداقل دستمزد معلمان به‌گونه‌ای تعیین شود که هیچ معلمی زیر خط فقر نباشد. د- بحث حقوق و دیون معلمان را از طرح رتبه‌بندی جدا کرده و با توجه به ماهیت متفاوت هر کدام، برای عملی کردن همه مطالبات اقدام شود. ه-معلمان رنجدیده‌ای که تنها به دلیل اعتراض مدنی به اوضاع کنونی و معیشتی زندانی هستند هر‌چه سریع‌تر آزاد شوند؛ و- سندهای بالادستی نظیر برنامه توسعه، سند چشم‌انداز و سند تحول به‌صورت دقیق و کامل و در زمان معین اجرایی شود. ز- توجه ویژه به مقوله عدالت آموزشی با تمرکز بر مناطق کم برخوردار، عشایری، مرزی و... صورت پذیرد. ح- شرایط استخدام معلمان خرید خدمات آموزشی فراهم شود. ط-طبق اصل۳۰ قانون اساسی، آموزش رایگان در تمام مناطق کشور، ساری و جاری گردد.