اگر همت و باکری زودتر واکسن بزنند
فضل‌الله یاری (سردبیر)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1668

سقف لرزان مدارس فرسوده خطری در کمین دانش‌آموزان

کرونا؛ فرصتی که برای ایمن‌سازی مدارس از دست رفت

همدلی| هر بار که سال تحصیلی جدید شروع می‌شد یکی از نگرانی‌ها تحصیل بچه مدرسه‌ای‌ها زیر سقف‌های لرزان مدارس فرسوده بود. دیوارهای ترک برداشته کلاس‌هایی که برای فرو ریختن فقط منتظر یک زلزله بودند تا روی آرزوهای دانش‌آموزان تلمبار شوند. زلزله‌ای که همه نگران آمدنش هستند و بالاخره روزی می‌آید. اما امسال به‌دلیل شیوع کرونا، در و دیوارهای مدارسِ فرسوده رنگ هیچ دانش‌آموزی را به خود ندید. بچه‌ها در خانه‌هایشان درس خواندند تا شاید کلاس‌های درس فرصت مناسبی برای بازسازی پیدا کنند، مدارس ایمن شوند که در اولین سال تحصیلی بعد از کرونا دیگر نگران آن زلزله نیامده نباشیم. اما با وجود چنین فرصتی گویی مراحل بازسازی این مدارس چندان خوب پیش نرفته و آمارها با سال گذشته فرقی نکرده است. درحالی‌که دی‌ماه سال 98 محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش گفته بود «در مجموع 30درصد مدارس ما نیازمند توجه ویژه برای مقاوم‌سازی و بازسازی هستند»، اوایل دی‌ماه امسال هم مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در صفحه اینستاگرام خودش نوشت: «مدارسی که در زلزله کرمانشاه تخریب شد در فهرست «تخریب و بازسازی» قرار داشتند که نشان از عمر بالای آنها بود. همچنین در زلزله هریس، ورزقان و اهر و سیل استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان نیز مدارسی که به‌شکل مناسب و در سال‌های اخیر ساخته شده‌ بود، هیچ آسیبی ندیدند. اکنون حدود ۳۰درصد مدارس کشور نیازمند «تخریب و بازسازی» (12درصد) یا «مقاوم‌سازی» (18درصد) هستند، که نشان از توجه بیش از پیش به اعتبارات نوسازی مدارس است.» این نشان می‌دهد با توجه به بودجه اختصاص یافته به نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس طبق آمارهای مسئولین حداقل در یک سال گذشته، پیشرفت چندانی وجود نداشته آن هم در شرایطی که شهرها و استان‌های مختلف هرکدام به‌طریقی گرفتار بازسازی مدارس هستند. اواخر آذرماه سال جاری خبرگزاری صداوسیما گزارش داد 10هزار کلاس درس در خوزستان نیاز به بازسازی دارد. قربانی، مدیرکل توسعه، تجهیز ونوسازی مدارس این استان یادآور شد که از مجموع 5هزار و 500مدرسه در استان 35درصد آن‌ها فرسوده و غیراستاندارد هستند. مدتی قبل هم ایرنا گزارش داد، پنج هزارو ۱۵۹کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب و بازسازی است. همچنین به‌گزارش تسنیم 23درصد مدارس استان قزوین فرسوده هستند. آن‌طورکه مدیرکل نوسازی مدارس این استان گفته 1295 کلاس درس نیاز به بازسازی دارد، این درحا‌لی‌ست که شهرهای دیگر هم در چنین وضعیتی قرار دارند. اما دراین بین وضعیت مدارس استان تهران هم اصلاً مناسب نیست. مدتی قبل علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به خبرگزاری مهر گفت: «استان تهران در عین حال که بیشترین تعداد دانش‌آموزان کشور را در خود جای داده است، بیشترین مدارس فرسوده کشور را هم دارد و بازسازی ۲۲هزار و ۵۰۰کلاس درس فرسوده تهران، اعتباری بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان نیاز دارد. همچنین برای رسیدن تهران به شرایط استاندارد کشوری، نیاز به ساخت ۱۰۰۰مدرسه ۱۵کلاسه در استان تهران است که این موضوع هم اعتباری بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان طلب می‌کند.» آن‌چه که در گفته شهری وجود دارد تحقق چنین بودجه‌ای باتوجه به اعتبارات دولتی نشدنی است. چراکه نیاز به 6هزار میلیارد تومان بودجه فقط برای تهران از کل بودجه نوسازی مدارس کل کشور در سال 99 بیشتر است. در گفت‌وگویی که رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مدتی قبل با خبرگزاری برنا داشته دراین‌باره گفته که «از لحاظ بودجه‌ای در سال ۹۶ کل اعتبارات ۴۷۰میلیارد تومان، سال ۹۷ میزان اعتبارات ۱۶۸۰میلیارد تومان، سال ۹۸ بودجه حدود ۲۴۰۰میلیارد تومان و در سال جاری(99) هم ۴۲۰۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.» و این نشان می‌دهد تخصیص بودجه برای بازسازی مدارس وضعیت مناسبی ندارد، حتی با رشد 21درصدی این بودجه در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده(1400) به‌نظر می‌رسد همچنان بخش زیادی از مدارس فرسوده دست نخورده باقی خواهند ماند. این درحالی‌ست که سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش قبل از این‌که ترک مسئولیت کند گفته بود «یک‌سوم مدارس کشور دارای بافت فرسوده هستند . برای بازسازی مدارس فرسوده به 90هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.» یعنی چیزی حدود دوبرابر بودجه امسال برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس کشور. به‌هر حال برای پایان دادن به نگرانی تخریب مدارس فرسوده باید بودجه بهتری به آن تخصیص داده شود. بودجه‌ای که بتواند ایمنی مدارس را برای شروع یک سال تحصیلی تضمین کند. درغیر این‌صورت وقوع یک زلزله می‌تواند حوادث غم‌انگیزی را درپی داشته باشد.