مدیرکل راهآهن گیلان خبر داد:
جابهجایی ۱۱۵ هزار مسافر از طریق راهآهن گیلان
رشت –تکتم محمودی- خبرنگار همدلی:مدیرکل راهآهن گیلان، با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم، یادآور شد: شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ موجب شد که سه ماه جابهجایی مسافر نداشته باشیم، اما از خردادماه تاکنون ۱۱۵ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم.
غلامحسین ولدی، بارزترین و شاخص ترین برتری و امتیاز راهآهن در قیاس با سایر شقوق حمل و نقل را مقوله ایمنی دانست و اظهار کرد: ایمنی برند راهآهن است؛ البته راهآهن در کنار ایمنی ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد.
وی اصلی ترین ویژگی راهآهن را ارزان بودن هزینه حمل بار و جابه جایی مسافر در مقایسه با جاده دانست و افزود: در راهآهن امکان جابهجایی انبوه بار و مسافر وجود دارد. همچنین راهآهن دوستدار محیط زیست بوده و از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد می شود. مدیرکل راهآهن شمال ۲، میزان آلودگی راهآهن در محیط زیست را یک بیستم جاده دانست و تصریح کرد: مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی نسبت به جاده یک هفتم است. ولدی، وقوع حادثه در راهآهن را دارای منشا داخلی و خارجی دانست و گفت: از جمله عواملی که از خارج در حوادث راهآهن تاثیرگذار است میتوان به ورود وسائط نقلیه جاده ای، عابر و احشام به حریم راهآهن اشاره کرد. همچنین بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و رانش و آب بردگی نیز می تواند منجر به حادثه شود.
وی عوامل درون سازمانی راهآهن از قبیل خطای انسانی و نواقص ناوگان را حداقل عنوان کرد و متذکر شد: سلسله اقداماتی صورت گرفته تا منشا این خطاها را از بین ببریم، اما اصلی ترین دغدغه مجموعه راهآهن شمال ۲ در استان برخورد قطار با عابر و احشام به ویژه در منطقه رودبار است.
مدیرکل راهآهن شمال ۲، با بیان اینکه براساس ماده ۱۴ قانون ایمنی راه و راهآهن ورود به حریم راهآهن ممنوع است، خاطرنشان کرد: وظیفه انسانی ما ایجاب میکند این حوادث را به حداقل برسانیم و لذا با تشکیل کارگروه فرهنگ سازی ایمنی راهآهن، اقدام به شناسایی مناطق دارای فراوانی برخورد و همچنین نصب تابلو هشدار در این مناطق کردیم.
وی در این راستا از بازدید روزانه راهبانان از مسیر ریلی راهآهن شمال ۲ خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به مناسب سازی ساعت حرکت قطار کردیم.
ولدی، با اشاره به گشتزنی دائمی همکاران مجموعه پلیس راهآهن در کل مسیر، عنوان کرد: خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیر حوادث در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته هستیم. وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم، یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ و راهاندازی مجدد قطارهای مسافری از اوایل خردادماه، تاکنون ۱۱۵ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. مطابق دستورالعملهای ستاد ملی کرونا از ۵۰ درصد ظرفیت قطار برای فروش بلیت استفاده کردیم به طوری که در کوپههای چهار تخته فقط دو نفر مسافر امکان استفاده دارند و فقط خانوادهها در صورت تمایل میتوانند با هم از یک کوپه استفاده کنند. مدیرکل راهآهن شمال ۲ ادامه داد: سال گذشته روزانه به مقاصد تهران و مشهد سفر داشتیم، اما امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا قطار مسافری به صورت یک روز در میان به مقاصد مذکور اعزام می شود. ولدی، با بیان اینکه طی هفت ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار توسط راهآهن شمال ۲ جابهجا شده است، خاطرنشان کرد: بخش اعظم مصالح مورد نیاز پروژه راهآهن رشت – انزلی و همچنین سایر پروژههای راهسازی گیلان، محصولات اولیه کارخانههای فولاد و نهادههای دامی استان از طریق ریل از مبادی بندر امام و بندر عباس به گیلان حمل میشود. وی از صادرات ۱۲۰ هزار تنی کالا از راهآهن آستارا به آذربایجان و ۱۰ هزار تن ترانزیت طی مدت مذکور خبر داد و اظهار کرد: در مجموع ۲۲۷ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا حمل شده که که نسبت به سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.
غلامحسین ولدی، بارزترین و شاخص ترین برتری و امتیاز راهآهن در قیاس با سایر شقوق حمل و نقل را مقوله ایمنی دانست و اظهار کرد: ایمنی برند راهآهن است؛ البته راهآهن در کنار ایمنی ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد.
وی اصلی ترین ویژگی راهآهن را ارزان بودن هزینه حمل بار و جابه جایی مسافر در مقایسه با جاده دانست و افزود: در راهآهن امکان جابهجایی انبوه بار و مسافر وجود دارد. همچنین راهآهن دوستدار محیط زیست بوده و از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد می شود. مدیرکل راهآهن شمال ۲، میزان آلودگی راهآهن در محیط زیست را یک بیستم جاده دانست و تصریح کرد: مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی نسبت به جاده یک هفتم است. ولدی، وقوع حادثه در راهآهن را دارای منشا داخلی و خارجی دانست و گفت: از جمله عواملی که از خارج در حوادث راهآهن تاثیرگذار است میتوان به ورود وسائط نقلیه جاده ای، عابر و احشام به حریم راهآهن اشاره کرد. همچنین بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و رانش و آب بردگی نیز می تواند منجر به حادثه شود.
وی عوامل درون سازمانی راهآهن از قبیل خطای انسانی و نواقص ناوگان را حداقل عنوان کرد و متذکر شد: سلسله اقداماتی صورت گرفته تا منشا این خطاها را از بین ببریم، اما اصلی ترین دغدغه مجموعه راهآهن شمال ۲ در استان برخورد قطار با عابر و احشام به ویژه در منطقه رودبار است.
مدیرکل راهآهن شمال ۲، با بیان اینکه براساس ماده ۱۴ قانون ایمنی راه و راهآهن ورود به حریم راهآهن ممنوع است، خاطرنشان کرد: وظیفه انسانی ما ایجاب میکند این حوادث را به حداقل برسانیم و لذا با تشکیل کارگروه فرهنگ سازی ایمنی راهآهن، اقدام به شناسایی مناطق دارای فراوانی برخورد و همچنین نصب تابلو هشدار در این مناطق کردیم.
وی در این راستا از بازدید روزانه راهبانان از مسیر ریلی راهآهن شمال ۲ خبر داد و گفت: در این راستا اقدام به مناسب سازی ساعت حرکت قطار کردیم.
ولدی، با اشاره به گشتزنی دائمی همکاران مجموعه پلیس راهآهن در کل مسیر، عنوان کرد: خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیر حوادث در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته هستیم. وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم، یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا در پایان سال ۹۸ و راهاندازی مجدد قطارهای مسافری از اوایل خردادماه، تاکنون ۱۱۵ هزار نفر مسافر را جابهجا کردیم که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. مطابق دستورالعملهای ستاد ملی کرونا از ۵۰ درصد ظرفیت قطار برای فروش بلیت استفاده کردیم به طوری که در کوپههای چهار تخته فقط دو نفر مسافر امکان استفاده دارند و فقط خانوادهها در صورت تمایل میتوانند با هم از یک کوپه استفاده کنند. مدیرکل راهآهن شمال ۲ ادامه داد: سال گذشته روزانه به مقاصد تهران و مشهد سفر داشتیم، اما امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا قطار مسافری به صورت یک روز در میان به مقاصد مذکور اعزام می شود. ولدی، با بیان اینکه طی هفت ماهه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار توسط راهآهن شمال ۲ جابهجا شده است، خاطرنشان کرد: بخش اعظم مصالح مورد نیاز پروژه راهآهن رشت – انزلی و همچنین سایر پروژههای راهسازی گیلان، محصولات اولیه کارخانههای فولاد و نهادههای دامی استان از طریق ریل از مبادی بندر امام و بندر عباس به گیلان حمل میشود. وی از صادرات ۱۲۰ هزار تنی کالا از راهآهن آستارا به آذربایجان و ۱۰ هزار تن ترانزیت طی مدت مذکور خبر داد و اظهار کرد: در مجموع ۲۲۷ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا حمل شده که که نسبت به سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می دهد.