نمایندگانی که از جنس مردم نیستند
ولی‌الله شجاع پوریان (مدیرمسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1618

گزارش همدلی از مشکلات برخی از دانش‌آموزان و معلم‌ها در دسترسی به اینترنت

دردسرهای آموزش آنلاین

همدلی| گروه اجتماعی- این روزها که جان آموزش به اینترنت بسته است، گله و شکایت در مورد کندی و عدم دسترسی به اینترنت نقل محافل معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان است، عدم پوشش اینترنت در برخی از نقاط کشور یا کند بودن و قطع و وصل شدن اینترنت دلیل اصلی نارضایتی به وجود آمده است.
 چند روز پیش نیز تصویری از یک معلم اشنویه‌ای درحال تدریس آنلاین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این معلم که در میان برف‌ها نشسته است، در یک دستش کتاب و در دست دیگر، موبایلی قرار دارد که روشن است سخت به اینترنت متصل می‌شود. نازدار افشنگ وسط برف، بی‌تفاوت به سرما با دست‌های یخ‌زده و صورتی سرخ از سوز و سرمای برف در تلاش است که بتواند با غلبه بر مشکل اینترنت، کلاس درس آنلاینش را برگزار کند. این عکس‌ها واکنش‌های زیادی حتی در حد واکنش وزیر آموزش و پرورش را به دنبال داشت.
افشنگ معلم مقطع ابتدایی شهر اشنویه است که در روستای باب خالدآباد زندگی می‌کند. وی به دلیل آنتن‌دهی نامناسب تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت در منزل، مجبور است برای دسترسی به اینترنت و تدریس در سامانه شاد به رغم برف و سرما به نقاط مرتفع اطراف روستا برود تا شاید اینترنت یاری کند و کلاس مجازی‌اش را برپا کند.

چالش دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت

این اولین بار نیست که مشکل عدم دسترسی به اینترنت یا کندی اینترنت معلم‌ها یا دانش‌آموزان را مجبور به خروج از منزل و رفتن به نقاط مرتفع می‌کند. هر از چند گاهی عکس و فیلم‌های آنان که در کنار جاده، پشت بام‌ها یا بر روی تپه و کوه‌ها در حال کلنجار با گوشی‌هایشان هستند، در فضای مجازی منتشر می‌شود. حتی خبرهای تایید نشده‌ای نیز از سقوط برخی از آنان از ارتفاعات منتشر شده که صدمات جانی را نیز به همراه داشته است.
همین یک ماه پیش بود که خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از سقوط یک دانش‌آموز از کوه بود. آن گونه که در خبرها آمده بود یک دانش‌آموز قاینی به دلیل نبود اینترنت در روستای نوغاب حاجی‌آباد قاین برای دانلود محتوای درسی به بالای کوه می‌رود اما از کوه سقوط می‌کند و جراحت زیادی به صورت او وارد می‌شود.
البته محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی براساس رویه جاافتاده انکار و تکذیب، سقوط این دانش‌آموز را تایید می‌کند، اما ربط آن به اینترنت و کلاس‌های آنلاین را تکذیب می‌کند و می‌گوید ساعت سقوط این دانش‌آموز با ساعت کلاس‌های آنلاین مغایرت دارد. سخنان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با واکنش خانواده دانش‌آموز از جمله خواهر وی مواجه می‌شود.
خواهر این دانش‌آموز به رسانه‌ها گفته برادرم به دلیل نبود اینترنت با یکی از دوستانش به بالای کوه رفته بود تا همراه دوستش عکس و فیلم‌های آموزش مجازی را دانلود کند که پایش می‌لغزد و چند متری سقوط می‌کند و سرش آسیب می‌بیند.

پیگیری آموزش و پرورش برای افزایش پوشش‌دهی اینترنت در کشور

اگر چه وزارت ارتباطات به صورت مداوم از برطرف کردن مشکلات اینترنتی کشور خبر می‌دهد، اما گزارش‌های میدانی و خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخلاف این ادعا است و نشان می‌دهد که هنوز برخی از دانش‌آموزان به علت کندی یا عدم پوشش اینترنت از دسترسی به آموزش‌های مجازی محروم هستند.
قصه محرومیت و عدم دسترسی به اینترنت برخی از دانش‌آموزان و معلمان به گوش وزیر آموزش و پرورش نیز رسیده است. وی دو روز پیش اعلام کرد که با پیگیری‌های مستمر ما و تلاش‌های وزیر ارتباطات به‌زودی محدوده پوشش‌دهی در کشور افزایش خواهد یافت. محسن حاجی میرزایی در پیامی توئیتری با درج تصویر معلم فداکار اشنویه‌ای که در میان برف در حال تدریس آنلاین بود، نوشت: «محدودیت‌های ناشی از کرونا موجب درخشش جلوه‌های فداکاری معلمانی شده است که روح و عظمت معلمی را درک کرده‌اند.»
وی افزود:«با پیگیری‌های مستمر ما و تلاش‌های وزیر پرتلاش ارتباطات به زودی محدوده پوشش‌دهی در کشور افزایش خواهد یافت.» وزیر آموزش و پرورش در پایان نوشته است:«قدردان تلاش آموزگاران عشق و محبت هستم‌.»
دیروز معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز خبر داد که آموزش مجازی در بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است. علی الهیار ترکمن به ایسنا گفت:«وضع ما در بودجه ۱۴۰۰ خوب است؛ اما هنوز نیازهایی داریم که باید برطرف شود. وی ادامه داد: محوربندی صورت گرفته و آموزش مجازی و سندتحول در لایحه، مورد توجه هستند.»
بدیهی است بنای اصطلاحاتی چون دولت الکترونیک، خدمات غیر حضوری ارگان‌ها، کلاس‌های مجازی مدارس و مراکز آموزشی و ده‌ها خدمات دیگر، نیازمند وجود زیرساخت‌های مخابراتی مطلوب و مناسب است، کرونا نشان داد علیرغم ادعاهای فراوان، در زمینه زیرساخت‌های مخابراتی کشور دچار مشکل است. علاوه بر عدم دسترسی به اینترنت برخی از دانش‌آموزان کادر آموزشی، هزینه‌های اینترنت برای دانش‌آموزان نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه داشت، اگر چه اینترنت «شاد» رایگان شده است، اما هم‌اکنون برخی کلاس‌های درس به دلیل مشکلاتی که برخی معلمان مدعی هستند در بستر «شاد» وجود دارد، در فضای سایر پیام‌رسان‌ها برگزار می‌شود و در این میان هزینه‌های اینترنت برای خانواده‌ها سنگین‌ می‌شود.