محسن امينزاده در نشست مجازى حزب جوانان ايران اسلامى:
کار بزرگ ظریف خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت بود
همدلی| هفتمین نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب اصلاحطلب و با حضور محسن امینزاده معاون وزیر امورخارجه دولت اصلاحات به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست محسن امینزاده ابتدا ضمن بررسی حواشی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پدیده انتخابات ایران و ایالات متحده پرداخت و گفت:«انتخابات آمریکا از جهات مختلفی برای ما درسآموز است. نکته اول اینکه ساختار انتخاباتی ایران به دلیل ضرورت اخذ اکثریت مطلق آرا بیشباهت به ساختار دو حزبی آمریکا نیست. عملکرد و تلاش دو حزب قدرتمند و پرنفوذ جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا شبیه تلاش دو جریان سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا برای پیروزی در انتخابات است. به همین دلیل اجماع اصلاحطلبان بر سر یک نامزد و ساختارهای اجماعساز اصلاحطلبان که آنان را به یک مجموعه یکپارچه بدل میکند اهمیت زیادی برای پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات دارد.»
وی ادامه داد:«نکته دوم اینکه انتخابات اخیر آمریکا به شکل کم سابقهای در تاریخ دموکراسی آمریکا با چالش مواجه شده است. اما مهم آن است که هیچ ساختار مداخلهگر حاکمیتی در انتخابات وجود ندارد و دو جناح رقیب متکی به قوانین گاه خیلی پیچیده نظام فدرالی، با هم رقابت میکنند. یکدیگر را کنترل میکنند و اختلافات میان خود را حل میکنند. ملاک قوانین ایالتی و فدرال است. البته مرجع عالی قضایی هم برای فیصلهبخشی نهایی در موارد نادر عدم حل اختلاف وجود دارد. در این ساختار تقلب حاکمیتی وجود ندارد. گزینش و رد صلاحیت حاکمیتی وجود ندارد. از این منظر انتخابات در آمریکا با انتخابات در ایران تفاوت ماهوی دارد.» امینزاده گفت:«نکته سوم هم اینکه شباهتهای زیادی میتوان میان رفتار ماجراجویانه ترامپ و رفتار ماجراجویانه احمدینژاد پیدا کرد. اما ترامپ رئیس جمهور یک کشور ثروتمند و قدرتمند است. آمریکا قادر است خسارات گاه عظیم ماجراجوییهای رئیسجمهور کشور را با هزینه گاه خیلی زیاد جبران و ترمیم کند. اما ایران کشور ثروتمندی نیست و ماجراجوییهای رئیس جمهوری مثل احمدینژاد میتواند هزینههای بسیار گزاف و گاه غیرقابل جبرانی به امنیت ملی و توسعه ملی و معیشت مردم تحمیل کند. ماجراجوییهایی مثل کشاندن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل آن به دولت آمریکا.»
وی گفت:«نکته چهارمی هم دارد و آن اینکه شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به معنای آسان بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به معنای نادیده گرفتن مقاصد دولت آمریکا نیست. به معنای بیتوجهی به تاثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست. به رغم همه این دشواریها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که میتواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بینالمللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند. فرصتی که میتواند زمینهساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد.» امینزاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهای آن گفت:«برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چند جانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدینژاد به ایران تحمیل شده است. هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد دولت احمدینژاد و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است. کار بزرگ ظریف خارج کردن پرونده هستهای ایران از شورای امنیت و از اختیار دولت آمریکا بود.»وی افزود:«چنانچه در دولت احمدینژاد عقلانیت و خرد و مدیریت صحیح دیپلماسی وجود داشت، نه ایران تحریم میشد، نه نیاز به برجامی بود که خروج آمریکا آن را شدیدا دچار اختلال کند. اگر ایران مذاکرات خود را با جامعه جهانی ادامه میداد، ایران تحریم نمیشد و وضعیت صنایع هستهای کشور هم در همین حدی که امروز وجود دارد باقی میماند.»
وی ادامه داد:«نکته دوم اینکه انتخابات اخیر آمریکا به شکل کم سابقهای در تاریخ دموکراسی آمریکا با چالش مواجه شده است. اما مهم آن است که هیچ ساختار مداخلهگر حاکمیتی در انتخابات وجود ندارد و دو جناح رقیب متکی به قوانین گاه خیلی پیچیده نظام فدرالی، با هم رقابت میکنند. یکدیگر را کنترل میکنند و اختلافات میان خود را حل میکنند. ملاک قوانین ایالتی و فدرال است. البته مرجع عالی قضایی هم برای فیصلهبخشی نهایی در موارد نادر عدم حل اختلاف وجود دارد. در این ساختار تقلب حاکمیتی وجود ندارد. گزینش و رد صلاحیت حاکمیتی وجود ندارد. از این منظر انتخابات در آمریکا با انتخابات در ایران تفاوت ماهوی دارد.» امینزاده گفت:«نکته سوم هم اینکه شباهتهای زیادی میتوان میان رفتار ماجراجویانه ترامپ و رفتار ماجراجویانه احمدینژاد پیدا کرد. اما ترامپ رئیس جمهور یک کشور ثروتمند و قدرتمند است. آمریکا قادر است خسارات گاه عظیم ماجراجوییهای رئیسجمهور کشور را با هزینه گاه خیلی زیاد جبران و ترمیم کند. اما ایران کشور ثروتمندی نیست و ماجراجوییهای رئیس جمهوری مثل احمدینژاد میتواند هزینههای بسیار گزاف و گاه غیرقابل جبرانی به امنیت ملی و توسعه ملی و معیشت مردم تحمیل کند. ماجراجوییهایی مثل کشاندن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل آن به دولت آمریکا.»
وی گفت:«نکته چهارمی هم دارد و آن اینکه شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به معنای آسان بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به معنای نادیده گرفتن مقاصد دولت آمریکا نیست. به معنای بیتوجهی به تاثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست. به رغم همه این دشواریها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که میتواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بینالمللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند. فرصتی که میتواند زمینهساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد.» امینزاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهای آن گفت:«برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چند جانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدینژاد به ایران تحمیل شده است. هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد دولت احمدینژاد و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است. کار بزرگ ظریف خارج کردن پرونده هستهای ایران از شورای امنیت و از اختیار دولت آمریکا بود.»وی افزود:«چنانچه در دولت احمدینژاد عقلانیت و خرد و مدیریت صحیح دیپلماسی وجود داشت، نه ایران تحریم میشد، نه نیاز به برجامی بود که خروج آمریکا آن را شدیدا دچار اختلال کند. اگر ایران مذاکرات خود را با جامعه جهانی ادامه میداد، ایران تحریم نمیشد و وضعیت صنایع هستهای کشور هم در همین حدی که امروز وجود دارد باقی میماند.»