برخی مسئولان وتلاش برای ایجاد نارضایتی
فضل الله یاری (سردبیر)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

2027
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


گزارش همدلی از  مرگ‌ومیر بر اثر سوانح جاده‌ای

جاده‌ها همچنان بوی مرگ می‌دهند

روزی ۴۲نفر در جاده‌های کشور  به دلیل تصادف می‌میرند
همدلی| گروه اجتماعی- آمار چند صدتایی  قربانیان کرونا در روز  نگاه‌ها را از تهدیدها و پدیده‌های مرگبار دیگر مانند تصادفات، بیماری‌های قلبی، سرطان و... منحرف کرده است. غافل از این که تهدیدهای قبلی به مانند گذشته  به فعالیت خود ادامه می‌دهند و قربانی می‌گیرند. تصادفات جاده‌ای یکی از پدیده‌های مرگباری است که قدمتی طولانی در کشور دارد و هیچ پدیده مرگبار تازه‌واردی نمی‌تواند جایگاه او را دچار تزلزل کند. با وجود این که در ماه‌های اخیر بر روی ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس تمرکز شده است،  اما جاده‌های ایران مانند گذشته بوی مرگ می‌دهند و  تصادفات جاده‌ای هنوز در بالای لیست حوادث مرگبار  قرار دارد و دومین علت مرگ‌ومیر بعد از کروناست. همین دیروز بود که سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از رقابت کرونا و تصادفات در آدم‌کشی سخن گفت. وی به ایسنا گفت: «دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور ما تصادفات هستند که با روزی میانگین ۴۲نفر جان‌باخته، بعد از بیماری کرونا قرار گرفته است.»

مرگ روزانه ۴۲ نفر در تصادفات

آمار پزشک قانونی نیز با آمار معاونت عملیات پلیس راهور تهران بزرگ مطابقت دارد‌. طبق آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی در شش ماهه اول سال ۹۹ که با شیوع کرونا نیز همراه بود، روزی ۴۲نفر در جاده‌های کشور به دلیل تصادف جان باخته‌اند. آن‌گونه که پزشک قانونی گفته است در شش ماه اول سال ۷۸۹۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار  گرچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که آمار تلفات ۹۳۵۷نفر بود، ۱۵.۷درصد کاهش داشته است، اما تقسیم آن بر تعداد روزهای سپری شده در نیمه نخست سال ۹۹ به عدد میانگین مرگ روزانه ۴۲نفر در حوادث جاده‌ای می‌رسد، که در نوع خود آمار هولناکی است. این آمار زمانی هولناک‌تر‌ می‌شود که آمار مصدومین را نیز به آن اضافه کنیم. تعداد مصدومین حوادث رانندگی در شش ماهه نخست امسال که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، ۱۴۶هزار و ۶۱۰نفر است، یعنی روزانه به طور متوسط ۷۸۸نفر در حوادث رانندگی در کشور مصدوم شده‌اند.  بدیهی است آمار مصدومان بیشتر از این رقم لست چرا که مراجعه به پزشک قانونی و درگیر شدن در پروسه آن از حوصله برخی از مصدومین خارج است. به ویژه اگر مصدومیت جزیی باشد با توافق طرفین حل و فصل می‌شود.

جاده‌های برون‌شهری بیشتر قربانی می‌گیرد

عدم امنیت جاده‌ها نیز در تصادفات نقش زیادی دارند. تعداد این نقاط فاقد ایمنی که عمدتا تحت عنوان نقاط حادثه‌ساز شناخته می‌شود از چند هزار نقطه گذشته است. نقاط حادثه خیز  بنابر گفته سردار هادیانفر ۵۳۰۰مورد است که حدود ۳۲۰۰مورد آن راه‌های بین‌شهری است. جاده‌های برون‌شهری مانند هر سال بیشترین قربانی‌ها را به خود اختصاص داده است. بیش از نیمی از قربانیان در جاده‌های برون‌شهری جان باخته‌اند. یعنی حدود ۵۲۴۲نفر در محورهای برون‌شهری جان باخته‌اند و ۲۰۷۵ نفر نیز در مسیرهای درون‌شهری،  ۵۳۳نفر هم در مسیرهای روستایی، ۹نفر در راه‌های اختصاصی و ۳۲ نفر نیز در سایر راه‌ها جان خود را از دست داده‌اند. اگر ميانگين افرادي كه آخرين برگ زندگي‌شان در جاده‌ها رقم مي‌خورد با ميانگين زخمي‌هاي حوادث جاده‌اي را در نظر بگيريم، گويا هر سال در ايران يك جنگ تمام عيار يا يك زلزله بزرگ اتفاق مي‌افتد.

مقصر حوادث جاده‌ای کیست؟

نمی‌توان تقصیر تصادفات را متوجه یک عامل دانست. در حوادث جاده‌ای ناامني جاده‌ها، خودروهاي بي‌كيفيت و خطاي انساني سه مولفه‌اي است كه  تصادفات جاده‌ای را رقم‌ می‌زنند.  وضعيت نامناسب حوادث جاده‌اي كشور باعث شده بانك جهاني در بررسي و مطالعات خود، وضعيت حوادث جاده‌اي ايران را بحراني عنوان كند. براساس اعلام پژوهشكده بيمه مركزي، ايران از نظر تصادفات ناايمن رانندگي در بين 190 كشور جهان، رتبه 189 را به‌ خود اختصاص داده و از اين جهت، فقط كشور سيرالئون در غرب قاره آفريقاست كه وضعيت نامناسب‌تري نسبت به ايران دارد. از نظر تصادفات منجر به فوت نيز در دنيا سرآمد هستيم. مرگ‌ومير بر اثر حوادث رانندگي در جهان از هر 100هزار نفر، چيزي در حدود 14 تا 15 نفر است. اما در ايران اين نسبت به 30نفر در هر 100هزار نفر مي‌رسد؛ يعني 2برابر ميانگين جهاني! سازمان ملل نيز در همين رابطه تا سالِ 2020 را سال‌هاي اقدام براي امنيت جاده‌ها نامگذاري كرده است.

نقش عامل انسانی در تصادفات

اگرچه نمي‌توان نقش كيفيت خودروها - از جمله خودروهايي نظير «پرايد» كه به قاتل جاده‌ها معروف است- و همچنين عدم امنيت جاده‌ها را از نظر دور داشت، اما براساس اعلام پليس راه بيشتر حوادث جاده‌اي در اثر بي‌احتياطي و عدم توجه عامل انساني به وقوع مي‌پيوندد. سردار سید کمال هادیانفر، ‌رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو را چهار عامل اصلی وقوع  تصادفات دانسته و پیش از این نیز به ایسنا گفته بود: «۸۲ درصد تصادفات در شهرها و جاده‌‌ها به دلیل این چهارعامل که اتفاقا به راحتی هم قابل پیشگیری است، رخ داده است.»
پیش‌تر نیز  پليس راهور و كارشناسان سوانح رانندگي گفته بودند  كه 70درصد از حوادث جاده‌اي به عوامل انساني برمي‌گردند. البته به همين سادگي نمي‌توان درباره اين آمار سخن گفت، چرا كه بسياري از كارشناسان ديگر نيز بر اين باورند كه اين 70درصد عوامل انساني به طور غيرمستقيم متاثر از عوامل غيرانساني مانند ايمني جاده و خودرو است. صرف‌نظر از ناامني جاده‌ها و خودروهاي بي‌كيفيت، راننده‌هاي ايراني نيز نقش پررنگي در حوادث جاده‌اي دارند. در سطح دنيا رانندگان كشور ما به‌عنوان رانندگاني شتاب‌زده و علاقه‌مند به سبقت‌هاي خطرناك شناخته شده‌اند. در برخي از تصادفات آن‌ها حتي عابران در پياده‌رو را هم زير گرفته‌اند! توئيت يك توريست آمريكايي بعد از سفر به ايران نيز مويد اين مطلب است. «جان» اهل پورتوريكو بعد از سفر به ايران در صفحه اينستاگرامش نوشت:«ايراني‌ها تروريست نيستند، اما وحشتناك رانندگي مي‌كنند.»