از آرمان‌گرایی تا واقع‌گرایی
مجید صیادنورد (دکترای اندیشه سیاسی)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- اقتصاد

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- فرهنگ و هنر
۷- ورزش
۸- صفحه آخر

2451
جهت اشتراک در روزنامه همدلی ایمیل خود را ثبت فرمائید


«همدلی» وضعیت نابسامان پارکینگ‌های تهران را بررسی می‌کند:

فقر پارکینگ در پایتخت

همدلی| گروه اجتماعی: بعد از اینکه سال گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که تهران یک میلیون و۵۰۰ هزار جای پارک خودرو کم دارد، حالا مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفته که پارکینگ‌‌های شخصی جوابگوی تهران نیست و پایتخت نیازمند ساخت 98 هزار پارکینگ عمومی و مکانیزه است تا شاید این معضل حل شود
درست یکسال قبل بود که رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که تهران یک میلیون و۵۰۰ هزار جای پارک خودرو کم دارد و به همین دلیل شهروندان تهرانی در حالت عادی ۲۰ دقیقه و در حالت پیک ترافیک باید ۴۰ دقیقه برای پیدا کردن جای پارک دور بزنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری ، در خصوص وضعیت ساخت پارکینگ‌های عمومی در تهران، اظهار کرد: در دنیا استانداردهایی برای ساخت پارکینگ‌های عمومی وجود دارد به گونه‌ای که در هر یک کیلومتر مربع نیاز به ۱۰ مجتمع پارکینگی با ظرفیت ۳۰۰ واحد پارکینگ می‌باشد ولی در تهران در هر یک کیلومترمربع تنها سه مجتمع پارکینگی وجود دارد، یعنی در هر کیلومترمربع در تهران هفت مجتمع پارکینگی کم داریم که با یک حساب سرانگشتی و در نظر گرفتن مساحت تهران می‌توانیم بگوییم که پایتخت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای پارک در قالب ۵۰۰۰ مجتمع پارکینگی، کمبود دارد.وی با بیان اینکه شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری سعی کرده است که این فضای کمبود را جبران کند به گونه‌ای که ساخت ۲۸ پارکینگ را در دستور کار قرار داده است که تعداد ۵ مجتمع پارکینگی از آنها نیز امسال افتتاح می‌شود، تصریح کرد: از آنجایی که نیاز تهران بیش از این اعداد است مدیریت شهری مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته تا برای امر پارکنیگ‌سازی تشویق شوند که سرمایه‌ گذارانی که زمین نداشته باشند می‌توانند زمین را از شهرداری گرفته و برای بازگشت سرمایه و ارزش افزوده‌شان می‌توانند علاوه بر پارکینگ، کاربری تجاری، اداری و یا تالار پذیرایی نیز بگیرند. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی که مشکل زمین ندارند می‌توانند تخفیف‌های دیگری را در پرداخت عواض از شهرداری دریافت کنند
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی دیگر از  مشکلات  این است که مردم برای پیدا کردن یک جای پارک به طور معمول ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در خیابان با ماشین روشن معطل می‌شوند و در زمان شلوغی نیز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه برای پیدا کردن جای پارک مناسب باید خیابان‌ها را طی کنند که این مساله سبب افزایش ترافیک و پس از آن آلودگی هوا می‌شود.
نیاز به ساخت ۹۸هزار پارک عمومی و مکانیزه
حالا اما مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفته نیاز به ساخت ۹۸ هزار فضای پارک عمومی و مکانیزه خودرو در تهران وجود دارد.
شهریار افندیزاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده تعداد فضای پارک‌های موردنیاز خودرو می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار استفاده از منابع‌مالی شهرداری تهران ساخته شود. همچنین علاوه برساخت فضای پارک‌های عمومی، با توجه به مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، ساماندهی حدود ۱۲۰ هزار فضای پارک‌حاشیه‌ای در معابر شریانی شهر تهران، در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است که از این تعداد، ساماندهی ۳۰ هزار فضای پارک‌حاشیه‌ای در مناطق ۱، ۴ و ۵ توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، شهرداری مناطق مذکور با همراهی پلیس راهور تهران بزرگ آغاز شده است.
افندیزاده گفت: با توجه به نتایج مطالعات، بیشترین میزان کمبود پارکینگ برای مناطق دو، سه و چهار شهر تهران می‌باشد که نواحی پیشنهادی برای توسعه و ساخت پارکینگ‌های عمومی و مکانیزه، نیز بر اساس میزان کمبود فضای پارک اولویت‌بندی شده است.
کدام مناطق تهران بیشترین تعداد پارکینگ را دارد؟
بر اساس آمار منتشر شده توسط برخی از منابع معتبر، ۱۸۹ پارکینگ در اختیار شهرداری قرار گرفته است که این پارکینگ‌ها به طور میانگین ظرفیت پارک سه هزار و ۶۷۹ خودرو را دارند. این میزان پارکینگ به نسبت به سال‌‌های گذشته، رشد ۲۳ درصدی داشته است که نقش شرکت‌‌های سازنده پارکینگ‌‌های طبقاتی مکانیزه را نشان می‌دهد. پارکینگ‌‌های طبقاتی مکانیزه  استفاده¬ حداکثری از فضای عمودی برای پارک خودرو در مناطق تهران را فراهم می‌کنند. در ادامه به بررسی بیشترین تعداد پارکینگ در مناطق مختلف تهران می‌پردازیم.
نقش پارکینگ‌‌های مکانیزه طبقاتی در معضل جای پارک
به دلیل گسترش روز افزون تعداد خودروهای شخصی و ارجحیت مردم به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به استفاده از این خودروها، باعث شده است تا کمبود پارکینگ‌‌های مکانیزه و محدودیت جای پارک، به یک معضل تبدیل شود. اگر پارکینگ‌‌های بیشتری در سطح شهر ساخته شود، معضل جای پارک و در نتیجه ترافیک، هم حل خواهد شد. با بهره برداری از پارکینگ‌‌های مکانیزه می‌توان از حداقل فضا بیشترین استفاده را کرد و خودروهای بیشتری را در آن جای داد.
در کدام مناطق تهران پارکینگ بیشتری وجود دارد؟
 در کلان شهر تهران برخی از مناطق شهرداری تعداد پارکینگ‌ها بیشتر از مناطق دیگر است که این نشان می‌دهد که بسیاری از مناطق تهران از این امکان بی بهره مانده اند. منطقه ۴ تهران با داشتن ۵۵ پارکینگ، بیشترین مقدار پارکینگ را در تهران از آن خود کرده است. اما در مقابل، در منطقه ۸ تهران هیچ پارکینگی ساخته نشده است.
البته مناطق ۱۸ و ۱۹ هم فقط یک پارکینگ دارند. برخی دیگر از مناطق به ترتیب منطقه ۱۱ با ۱۸ پارکینگ و منطقه ۲ تهران با ۱۵ پارکینگ، منطقه ۲۲ با داشتن ۱۳ پارکینگ در رده بعدی، بیشترین تعداد پارکینگ را به خود اختصاص داده اند.
کدام مناطق تهران بیشترین تعداد خودرو را دارند؟
البته با اینکه در برخی از مناطق پارکینگ‌‌های بیشتری وجود دارد، باز هم برای ظرفیت کلیه خودروها کافی نیست. در واقع آمارها نشان داده است که منطقه ۲۲ ظرفیت ۹ هزار و ۴۰۰ خودرو را دارد. برای همین در صدر جدول بیشترین ظرفیت اسمی پارکینگ‌‌های شهرداری قرار گرفته است. گفتنی است با اینکه منطقه ۴ فقط تعداد هزار و ۳۸۷ خودرو دارد، اما بیشترین تعداد پارکینگ را از آن خود کرده است.