خط قرمزهای جدید برای خودمان نسازیم
فضل‌الله یاری (سردبیر)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

«اسفندماه» و دردسرهایی که برای واحدهای صنفی ایجاد شد

یاسر علیزاده (کارشناس بازار)
حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور مشغول به‌ کارند که چشم به‌ بازار شب عید دوخته بودند؛ انتظاری که با همه‌گیری ویروس کرونا به دلسردی انجامید. واحدهای صنفی مطالباتی را مطرح کرده‌اند که هم به حفظ اشتغال در این واحدها می‌انجامد و هم منابع مالی دولت و بودجه مالیاتی سال آینده را مد نظر دارد. دغدغه این روزهای بسیاری از کسب‌وکارها، ادامه فعالیت و جلوگیری از زیان بیشتر است. بسیاری از مشاغل خرد در حالی که خود را برای فروش‌های ویژه پایان سال آماده می‌کردند، ناچار شدند با حداقل نیروی انسانی و با حداقل ساعات کاری فعالیت کنند. اما راهکارهای افزایش بهره‌وری کسب‌وکارها در شرایط کنونی چه می‌تواند باشد؟ در ابتدا لازم است می‌توانیم اولویت‌بندی‌هایی را برای خود در نظر بگیریم و سلامتی را به‌عنوان نخستین اولویت مد نظر قرار دهیم و به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم درصد ابتلای خود به بیماری را کاهش دهیم؛ پس از آن هم سلامت دیگران را به‌عنوان اولویت در نظر بگیریم. با در نظر گرفتن این دو اصل می‌توانیم وارد کسب‌وکارهای خود شویم. یکی از مواردی که این روزها اهمیت بیشتری یافته، فضای مجازی است. می‌توان با استفاده از فضای مجازی، بهره‌وری کسب‌وکارها را افزایش داد. استفاده از فضای مجازی این امکان را فراهم می‎کند که ساعات کمتری را بیرون از خانه بگذرانیم و خریدها و پیگیری‌ها، از خانه قابل انجام باشد. لازم است هر شغلی، چارچوب‌هایی را برای اطمینان‌بخشی به مشتریان خود تعریف کند. پیش‌خرید خدمت از دیگر پیشنهادهایی است که می‌تواند برای استمرار فعالیت‌ کسب‌وکارها در شرایط فعلی مطرح شود. یادآوری این نکته هم ضروری است که گفته شود سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی حدود ۱۷.۵درصد برآورد شده است. مابه‌ازای هر ۲۷ نفر، یک واحد صنفی در کشور داریم که در مقایسه با ۵۰ سال گذشته که یک واحد به‌ازای هر ۳۰۰ نفر بوده، گسترش زیادی پیدا کرده است. با این حال، می‌دانیم که واحدهای خرد، فاقد بهره‌وری بالا هستند، چرا که نمی‌توانند از ابزارهای مدیریت عمومی یا بازاریابی به‌خوبی استفاده کنند. برای افزایش بهره‌وری واحدهای صنفی، اینها یابد به‌صورت خوشه‌ها و زنجیره ارزش واحدهای فروش مجازی قرار گیرند. سود اصناف در دو برهه از سال کسب می‌شود؛ یک‌ بار در شرف شروع مدارس در مهرماه و یک بار در شب عید. اصناف در این دو بازه، به دنبال کسب سود و پوشش و جبران هزینه‌های بالاسری خود هستند. در بسیاری از رسته‌ها مانند پوشاک یا خدماتی مانند قالی‌شویی‌ها، نیروی انسانی را در شب عید افزایش می‌دهند تا بتوانند در یک ماه پایانی سال، فروشی متناسب با حجم بازار داشته باشند.به دلیل شیوع کرونا، این واحدهای صنفی نتوانستند به اهداف تعیین‌شده و برنامه‌ریزی‌های خود در یک ماه پایانی سال دست یابند و دچار آسیب شدند.در این میان بیشترین اثرگذاری از این همه‌گیری بر رستوران‌ها، خشک‌شویی، عکاسی، غذا، قنادی، قهوه‌خانه، کالای خواب، کیف و کفش، مبلمان، آرایشگری، آجیل و خشکبار، تالار جشن و پذیرایی بوده است و در مجموع بیش از 2 میلیون و ۶۰۰ هزار شغل تحت تأثیر این همه‌گیری هستند. معتقدیم دولت لازم است درباره بخشودگی بیمه و هزینه قبوض آب، برق و گاز و نیز بخشودگی‌هایی در حوزه‌های مالیاتی تصمیم‌گیری کند و ایجاد خط اعتباری تسهیلات ارزان‌قیمت را نیز در نظر بگیرد. تمام تمهیداتی که برای ارائه تسهیلات توسط دولت مطرح شده‌اند باید به واحدهایی تعلق بگیرد که حفظ اشتغال در آنها وجود داشته باشد. اگر تسهیلات دولت در مواردی غیر از حفظ اشتغال در کسب‌وکارها صرف شود، خواهیم دید که در آینده با مسائل بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد. برآوردها نشان می‌دهند احتمال بیکاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاغل در واحدهای صنفی وجود دارد و اگر این را به آمار بیکاری موجود اضافه کنیم، مسائل بزرگ‌تری برای جامعه به‌وجود خواهد آمد. پیشنهاد دیگر اصناف، استفاده از روش‌های نوین و ابزارهای اینترنتی است. لازم است از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌گونه‌ای حمایت شود تا بتوانند جایگاه خود را در زنجیره ارزش، پیدا کنند.