روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
19 فروردین 1395  |  اقتصاد  |  کد خبر: 8501
0
0
درخواست افزایش قیمت خودرو روی میز شورای رقابت
سناریوی جدید برای گرانی خودرو
همدلی- گروه اقتصادی: همزمان با رفت و امد هیات های اروپایی و مذاکره برای ورود خودروسازان بزرگ به کشور و با وجودی که بازار خودرو همچنان درگیر رکود است خودروسازان بازهم به دنبال گرانی بیشتر محصولات خود هستند و قصد دارند تا با افزایش رسمی قیمت که باید توسط شورای رقابت تصویب شود، زمینه را برای گرانی دوباره محصولات خود آماده کنند. روز گذشته دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با ایسنا از درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو خبر داد و گفت: در سال جدید خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت محصولات را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند زیرا از اردیبهشت سال 1393 قیمت خودرو ثابت مانده است. این درخواست درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند با کاهش هزینه‌های تولید که از محل لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد اقدام منطقی این است که خودروسازان بر قیمت‌های خود اضافه نکنند. سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی یکی از این کارشناسان است. لیلاز در خصوص قیمت خودرو در سال 95 گفت: اگر خودروسازان بتوانند با کاهش هزینه های تولید که از محل لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد، بر قیمت‌های کنونی خود اضافه نکنند با فروش راحت‌تری روبرو می شوند بنابراین کار عاقلانه این است که از هزینه‌های اضافی خود بکاهند. سعید لیلاز با اشاره به استراتژی خودروسازان در قبال بازار طی سال جاری گفت: به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قدرت خرید مردم، که از طریق رشد اقتصادی پنج درصدی و کاهش تورم در محدوده 10 درصدی، محقق می‌شود، مردم بتوانند به منظور رفع نیازشان خودرو صفر کیلومتر خریداری کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا تولید خودرو در ایران حدود 15 درصد افزایش یابد و به حداکثر یک میلیون و یکصد هزار دستگاه درسال برسد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به سقف نیاز بازار خودرو ایران به یک میلیون یکصد هزار دستگاه در سال جاری به نظر می‌رسد هرگونه تلاش برای افزایش تولید خودرو در بالاتر از این سقف، با پر شدن پارکینگ‌ها مصادف خواهد شد گفت: شرکای جدید خودروسازان قادر نخواهند بود سقف بازار را تغییر دهند چرا که ورود هر نوع محصول بر اساس قراردادهای جدید با خروج محصولات قدیمی مواجه خواهد شد از این رو نمی‌توان گفت که قراردادهای جدید غیر اقتصادی است یا اینکه منجر به پر شدن پارکینگ ها می شود.
قیمت گذاری خودرو همچنان
در دست فرمول‌ها
در همین حال در حالی که موضوع اصلی بازار خودرو بر سر افزایش کیفیت و همچنین خدمات پشتیبانی است اصرار به خروج قیمت‌گذاری از شورای رقابت موضوعی در خور توجه است. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت خودرو ارائه شده است، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش می‌کند خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود. احمد نعمت‌بخش گفت: شورای اقتصاد خودرو را در لیست کالاهای انحصاری قرار داده و به همین دلیل تعیین قیمت این محصول از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه وزیر صنعت مکاتباتی با شورای اقتصاد برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری داشته است، خاطرنشان کرد: ظاهرا این مکاتبات هنوز در شورای اقتصاد در نوبت بررسی قرار نگرفته و نتیجه‌ای حاصل نشده است. وی افزود: خودروسازان خارجی که برای فعالیت به ایران می‌آیند اعلام می‌کنند که باید بتوانند قیمت محصولات شان را خودشان تعیین کنند و با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالفند. نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید از شورای رقابت خارج شده و در حاشیه بازار تعیین شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار باعث افزایش قیمت‌ زیادی نخواهد شد.
افزایش اندک اما غیرقانونی قیمت خودروهای داخلی
در همین حال در چند روز اخیر برخی خودروسازان اقدام به افزایش خودسرانه قیمت خودرو به دلیل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث کرده‌اند. در این زمینه قیمت محصولاتی چون پراید حدود 130 هزار تومان و محصولاتی چون تندر 90 حدود 150 هزار تومان افزایش یافته است. همزمان با افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا، قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو هم در پی بالا رفتن نرخ بیمه شخص ثالث حدود ۱۴۹ هزار تا ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. به این ترتیب قیمت محصولات سواری ایران خودرو 149 هزار تومان و قیمت وانت 182 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. در این باره رئیس شورای رقابت با بیان اینکه افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو باشد، گفت: اگر افزایش قیمتی بدون مجوز شورای رقابت انجام شود شرکت خودروساز توسط شورا جریمه می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بدون مجوز شورای رقابت نباید افزایش قیمتی در خودروهای انحصاری انجام شود، اظهار داشت: تا زمانی که شورای رقابت اطلاعات بانک مرکزی و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به‌همراه میزان کیفیت خودروها را محاسبه نکرده شرکت‌های خودروساز که محصولات آنها انحصاری است، به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت را ندارند. وی افزود: اگر افزایش قیمتی بدون مجوز شورای رقابت انجام شود شرکت خودروساز توسط شورا جریمه می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در حال حاضر قیمت محصولات در چارچوب قیمت‌های سال گذشته است و شرکت‌های خودروساز باید به‌صورت شفاف آن را در سایت خود درج کنند.
خودروی با کیفیت
با قیمت مناسب تولید شود
خودروسازان برای تحقق جلب رضایت مشتریان باید در جهت همکاری با خودروسازان بزرگ جهان و انتقال فن‌آوری و دانش روز حرکت کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرویی که مبتنی بر دانش و فن‌آوری روز جهان باشد خروجی‌اش کاهش قیمت محصولات، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت خواهد بود. عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه خودروسازان نباید مفهوم اقتصاد مقاومتی را تنها در صرف تولید داخل بودن یک خودرو خلاصه کرده و به رویکرد فعلی خود در تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران ادامه دهند گفت: اقتصاد مقاومتی رویکردی برای تقویت تولید کالاهای باکیفیت در داخل کشور است. علی خاکساری گفت: ضروری است اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو با اتکا به توان داخلی در زمینه طراحی و تولید خودرو محقق شود. شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر نیز با بیان اینکه خودروساز شدن به معنای کسب دانش لازم برای طراحی و تولید خودرو با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت است گفت: با بررسی وضعیت فعلی خودروهای تولیدی در کشور مشخص می‌شود که خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته‌اند به این هدف دست یابند.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه