روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 مرداد 1398  |  اقتصاد  |  کد خبر: 65094
0
0
نتایج کنکور نتیجه خصوصی سازی آموزش است
مژگان باقری‪-‬ بعضی از کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که این موضوع که همه رتبه های برتر کنکور از مدارس تیزهوشان و خصوصی بوده اند می تواند نشانه این امر باشد که بعضی خانواده ها بخصوص خانواده های فرهنگی، سهم بیشتری از درآمد خانوار را برای آموزش فرزندانشان هزینه می کنند و آنها را به مدارس تیزهوشان و خصوصی می فرستند و در نتیجه همین فرزندان فرهنگی در کنکور رتبه های بهتری کسب می کنند.
ضمن اینکه این حرف به طور کلی درست است اما به نظر می رسد در مورد نتایج کنکور سراسری صدق نمی کند. اخیرا سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته‌اند 85 درصد از برگزیدگان کنکور امسال فقط از شش استان کشور بوده اند! با توجه به این خبر در پاسخ به این کارشناسان باید گفت که فقط در شش استان کشور، خانواده های فرهنگی به مسائل آموزشی فرزندانشان بیشتر اهمیت می دهند و در 24 استان دیگر، خانواده‌های فرهنگی اهمیت چندانی به این موضوع نمی دهند!!
در حالی که واقعیت چیز دیگری است . واقعیت این است که غول خصوصی سازی و مافیای آموزشی که تا چند سال قبل فقط طبقات فقیر هر شهر را نابود کرده بود اکنون اکثریت استان های کشور را از میدان رقابت خارج کرده است.
این زنگ خطر سال‌هاست که به صدا درآمده است. سال‌هاست معلمان دلسوز و فعالین صنفی کشور در مورد خطر خصوصی سازی که اکنون تبدیل به یک بحران شده است هشدار داده بودند. اما متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت و ندارد. چرا که با کمال تاسف باید گفت یک سر مافیای خصوصی سازی به وزارتخانه آموزش و پرورش وصل است.
برخی از مسئولین وزارتی و استانی با استفاده از رانت قدرت و ثروت مدارسی در شهرها تاسیس کرده اند که بیشتر شبیه هتل های چند ستاره است. این مدارس با برگزاری امتحانات ورودی که حتی قبول شدن در آنها هم مستلزم رفتن به کلاس‌های خصوصی است و همچنین با گرفتن هزینه‌های سرسام‌آور، دانش آموزان با هوش متوسط و صد البته بسیار مرفه را به سوی خود جلب می کنند. این مدارس مجهز به پیشرفته ترین امکانات آموزشی هستند و طبیعی است که هر دانش آموز معمولی هم در این مدارس بیشتر از مدارس دولتی پیشرفت می‌کنند.
این مسئولین که به حق باید نام تاجر آموزشی بر آنها گذاشت، عمدا یا سهوا مدارس دولتی را به امان خدا رها کرده اند. در نتیجه مدارس دولتی جایگاه دانش آموزانی می شود که انصافا اکثریت آنها هوش بالایی دارند اما به دلیل محرومیت از امکانات آموزشی و قرار گرفتن در کلاس‌های بسیار شلوغ، فرصت پرورش استعدادهای خود را نمی یابند.
من به عنوان معلمی که در انواع مدرسه ها اعم از تیزهوشان ، نمونه دولتی ، شاهد ، دولتی و غیرانتفاعی کار کرده ام به جرات می توانم بگویم که به جز چیزی در حد پنج تا ده درصد، همه دانش آموزان این مدارس شبیه هم هستند و استعدادهای نسبتا یکسانی دارند.
آنچه که باعث می شود دانش آموزان مدارس خاص به تدریج از مدارس دولتی جلو بیفتند امکانات فوق‌العاده آموزشی و کلاسهای خصوصی و تقویتی و جو رقابت شدید بین دانش آموزان مدارس خاص است و فقدان تمام اینها باعث نابود شدن مدارس دولتی شده است.
آیا مسئولین ما نمی دانند که خصوصی سازی آموزش باعث گسسته شدن پیوندهای اجتماعی و به وجود آمدن انواع آسیب های اجتماعی می شود؟
آیا مسئولین نمی دانند که با خصوصی سازی آموزش و این روش بسیار ناسالم برگزاری کنکور فقط یک قشر بسیار خاص فرصت بهره برداری از امکانات آموزشی و حتی گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر خارجی می یابند؟
آیا مسئولین نمی دانند که بهداشت و آموزش، دو شاخص بسیار مهم در توسعه انسانی به شمار می رود؟ و مناطقی که به علت فقر اقتصادی نمی توانند شاخص های آموزش و بهداشت را بهبود ببخشند چگونه می توانند در توسعه انسانی کشور ایران سهمی ایفا کنند؟
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه