ایرناپلاس| به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر تنها بازگشت کارت سوخت در این کمیسیون مطرح شده و افزایش قیمت و یا دو نرخیشدن قیمت بنزین در دستور کار قرار ندارد.
همزمان با یازدهمین سال اجرای سهمیهبندی بنزین در ایران، بحث احیای کارت سوخت دوباره مطرح شده است. البته این بار استفاده از کارت سوخت نه به بهانه اجرای طرح تحول اقتصادی و واقعی کردن یارانهها، بلکه بهمنظور صرفهجویی در مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام میشود. با این حال همگان بر موثر بودن کارت سوخت در کاهش مصرف و کاهش قاچاق سوخت هم نظر نیستند، زیرا تجربه قبلی نیز نشان داده که اگرچه در یکی دو سال اول اجرای سهمیهبندی بنزین، مصرف کاهش پیدا کرد، اما سالهای بعد شدت مصرف بنزین دوباره به شکل سابق ادامهدار بود. مهمترین دلیل این امر را نیز باید در تورم جستجو کرد، زیرا بهواسطه تورم سالانه، به مرور زمان قیمت بنزین در مقایسه با دستمزد کاهش پیدا میکند و حتی به پایینتر از قیمت قبلی میرسد.
افزایش قیمت دلار نیز در این امر بیتاثیر نیست. از ابتدای اجرای طرح تحول اقتصادی قرار بود بهتدریج قیمت بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شود. با کاهش قیمت نفت و همچنین افزایش قیمت بنزین به هزار تومان در ایران، این قیمتها به یکدیگر نزدیک شد. به همین دلیل در سال 94، سهمیهبندی بیاثر شد و کارت سوخت کارایی خود را از دست داد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط:
هنر رسانه