روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
08 بهمن 1394  |  اقتصاد  |  کد خبر: 4489
0
0
آیا دولت در مسیر اقتصادی راه خود را می‌رود؟
بررسی برنامه ششم توسعه در دقیقه نود
همدلی- گروه اقتصادی: همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی مجلس، نهم برنامه ششم توسعه به عنوان مهمترین برنامه توسعه‌ای کشور این روزها محل مناقشه مجلسی‌ ها و دولتی‌ها شده است. مخالفت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و بدعتی خواندن این برنامه توسط احمد توکلی و دست آخر نیز نظر کمیسیون تلفیق بر برگشت این برنامه و پیشنهاد تمدید برنامه پنجم توسعه برای یکسال دیگر نشان می‌دهد که اکثر کمیسیون های مجلس تصمیم بر رد این برنامه دارند. نمایندگان مجلس معتقدند سندی را که دولت آن را به عنوان برنامه به مجلس تحویل داده برنامه کامل نیست بلکه لایحه‌ای از احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه است. در حالی که پیش از این برنامه‌ پنجم توسعه در 235 ماده و در 9 فصل و به صورت مفصل تدوین شده بود حال سوال نمایندگان این است که آیا این لایحه برنامه است یا خیر؟
در همین حال رئیس سازمان مدیریت در حالی متن کامل برنامه ششم توسعه را ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صفحه اعلام کرد که لایحه تقدیمی دولت به مجلس در این باره فقط ۴۶ صفحه است.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه دولت برنامه ششم را به مقاله تبدیل کرده است و با توجه به کتابچه ای که دولت برای برنامه ششم به مجلس ارائه کرده است گفت: اکنون مجلس شورای اسلامی می‌تواند شخصا برنامه را تهیه و در قالب طرح به صحن علنی ارائه کند.
غلامرضا مصباحی مقدم گفت: دولت باید هر سال درباره اجرای برنامه توسعه گزارش دهد اما اکنون چیزی مشخص نشده است که دولت بخواهد درباره آن گزارش دهد. اولویت‌های سرمایه گذاری در لایحه برنامه ششم توسعه مشخص نیست و سرمایه گذار نمی‌داند در کدام حوزه باید سرمایه گذاری کند.رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در مجلس گفت: اینکه دولت می‌گوید احکام دائمی را از برنامه ششم توسعه کم کرده است، برای مجلس مهم نیست بلکه در کتابچه ای که با عنوان لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه شده، نرخ سرمایه گذاری، تورم، بیکاری، بهره وری و شاخص های کلان در حوزه های مختلف پیش بینی نشده است.
اقدام دولت بدعت جدیدی است
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز با بیان اینکه هیچ نماینده ای برنامه ششم را ندیده است، اظهارداشت: این اقدام دولت بدعت و کار جدیدی است و دولت می خواهد در حالی که نمایندگان برنامه را ندیده اند، لایحه اجرای احکام آن را تصویب کنند. احمد توکلی گفت: این نخستین بار است که چنین می شود و این امر با آئین نامه داخلی مجلس و قانون برنامه و بودجه مغایر و ناسازگار است، ضمن اینکه طبق قانون مجلس باید برنامه توسعه را بررسی و تصویب کند و سپس آن را برای اجرا به دولت بدهد. عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دولت برنامه ششم توسعه را براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی که ناظر بر اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه هاست، تنظیم کرده در حالی که برنامه های توسعه ای براساس اصل ۴۳ قانون اساسی باید تدوین و به مجلس تقدیم شود. توکلی با بیان اینکه دولت باید اصل لایحه برنامه ششم را به مجلس تقدیم کند، ادامه داد: این رفتار دولت غیر قانونی است و کمیسیون نمی تواند صرفا لایحه اجرای احکام برنامه ششم را بررسی کند.
دلیل نوآوری دولت در برنامه چیست؟
خرداد سال جاری سخنگوی دولت برای اولین بار از تصمیم دولت برای نوآوری در شیوه برنامه‌نویسی خبر داد. آن گونه که نوبخت اعلام کرده دولت در حوزه نگارشی قصد اصلاحات دارد و معتقد است که برنامه های پیشین پر هزینه و کم اثر بوده در حالی که برنامه ششم مساله محور و گزیده است.
سخنگوی دولت با انتقاد از برنامه پنجم توسعه گفت: احکام برنامه پنجم طی ۲۳۵ ماده و بالغ بر ‌هزار و ۱۴۰ حکم بود؛ و ما مجریان و مجلس اصلا هیچ‌کس بر همه این احکام مسلط نبود. وی با بیان اینکه بخشی از آنها همین است که دولت کاری که خودش می‌تواند انجام دهد را در یکی از مواد گنجانده است گفت: این نوآوری دولت است که کاری که دولت نیاز به مصوبه ندارد را انجام دهد و آنچه نیاز به اجازه دارد را از مجلس بخواهد که این اختیار را بدهد.این اقدام موجب صرفه‌جویی در زمان خواهد شد و توان کارشناسی را برای اموری که نیاز به اخذ مجوز ندارد به خود مشغول
نخواهد کرد.
ناقص بودن
70 درصد قوانین برنامه های قبل
مرکز پژوهشی‌های مجلس در سلسله گزارش‌هایی به بررسی برنامه پنجم توسعه پرداخته است. براساس آنچه مرکز پژوهش‌ها منتشر کرده است، در مجموع حداقل 40 درصد از قوانین با ماهیت برنامه‌ای موجود در فصول اقتصادی و بودجه فاقد حداقل یکی از اصول «در حد سیاست کلی نبودن» یا «وجود زمان‌بندی مناسب» هستند. همچنین براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درباره برنامه پنجم، بیش از 70 درصد از قوانین تکلیفی موجود در فصول اقتصادی و بودجه و نظارت قانون برنامه پنجم توسعه، فاقد حداقل یکی از ویژگی‌های مطلوب مختص قوانین تکلیفی بوده. همه این آمارها می‌تواند موید آن باشد که دولت در تدوین برنامه ششم تلاش کرده است تا جایی که امکان دارد از تکرار نقص‌های موجود در برنامه پنجم، بکاهد. در این میان اما نکته‌ای وجود دارد این است که چرا دولت پیش از ارائه این برنامه با نمایندگام مجلس رایزنی نداشت تا راه را برای پذیرش سبک جدیدهموار کند؟
لزوم شفاف‌سازی دولت با مجلس
یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس می‌گوید: رئیس‌جمهور در یکی از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است نیازی به ارائه برنامه ششم به مجلس نیست و ارائه لایحه احکام در این باره کفایت می‌کند.وی با اشاره به ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه توسط دولت قبل، گفت: آن لایحه نیز دچار مشکل بود و عدد و رقم کمی در آن وجود نداشت اما دولت اعلام کرد آنچه را در توان داشته، به مجلس ارائه کرده است و مجلس می‌تواند لایحه را اصلاح کند، مجلس نیز چنین کرد.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما دولت فعلی می‌گوید این لایحه، برنامه نیست و فقط احکام است؛ به چه علت ما باید فرض کنیم که برنامه است؟ اگر این لایحه برنامه نیست، محل بررسی آن در کمیسیون تلفیق نیست.وی با اشاره به عملکرد غیرشفاف دولت در خصوص لایحه برنامه، گفت: دولت باید نظر خود را به صورت شفاف و صریح اعلام کند. قادری ادامه داد: نگران هستیم که اگر لایحه فعلی را بررسی کنیم، دولت اعلام کند که این لایحه، برنامه نیست.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه