روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
11 بهمن 1396  |  جامعه  |  کد خبر: 43463
0
0
ایران ایران ایران
از جمله قطعاتی که در روزهای پیش از انقلاب ساخته شد و خالقانش معتقدند کمتر کسی جرات تولید موسیقی با مضمون انقلاب را داشت، «الله‌الله» است؛ «ایران ایران ایران رگبار مسلسل‌ها» با صدای رضا رویگری که بعدها به یکی از چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون تبدیل شد. فریدون خشنود که در زمینه موسیقی پاپ و سنتی کار می‌کرد و بعدها قطعات زیادی را برای علیرضا افتخاری ساخت، آهنگساز «الله الله» بود؛ اثری که جوانان دهه پنجاه می‌گویند آدم را منقلب می‌کرد، دلت می‌خواست به خیابان‌ها بروی و در میان شعارها، این سرود را زمزمه کنی، سرودی که به مصادره گروه و حزبی در نیامد و نشان داد تمام اقشار جامعه فارغ از تفکرات جناحی و سیاسی به میدان آمده‌اند تا انقلاب کنند. هر چند برخی خود را در این میان محق‌تر می‌دانند اما هدف همه یکی بود، می‌خواستند شاه برود، رژیم پهلوی طاقت‌شان را طاق کرده بود و به همین دلیل همه سینه سپر کردند، موسیقیدانان نیز از این قاعده مستثنی نبودند. ساختند، نواختند و خواندند نه برای به رخ کشیدن برتری حزب و تفکرشان، که می‌خواستند همراه مردم باشند و فریاد بزنند بودن‌شان را بر سر استبداد، با نت‌هایی که کنار هم چیدند. جوش و خروشی که آهنگسازان، شاعران و خوانندگان را همراه با مردم به وجد آورد و به خلق آثاری منجر شد که پس از گذشت حدود چهار دهه شنونده را به وجد می‌آورد. گویی درون نت‌ها نیز انقلاب شده بود. هر سال وقتی بهمن فرا می‌رسد، نواهای انقلابی در رادیو و تلویزیون طنین‌انداز می‌شوند، نسل‌هایی که انقلاب را ندیده‌اند و تنها روایت‌هایش را از پدران و مادران‌شان شنیده‌اند با این سرودها به روزهای سرد 57 می‌روند و حس می‌کنند بخشی از خشمی که مردم را علیه شاه وقت شوراند.
اخبار مرتبط
دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه