روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
06 بهمن 1394  |  اقتصاد  |  کد خبر: 4298
0
0
ارزیابی کارشناسان از چشم انداز صنعت خودرو در پساتحریم
اتفاق خاصی درصنعت خودرو نمی‌افتد
همدلی- گروه اقتصادی: رفت و آمد ایران خودرو و پژو در روزهای اخیر همزمان با سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه در حالی افزایش یافته که خبرهای رسیده از توافق 500 میلیون یورویی این دو شرکت حکایت می‌کند. بر این اساس و به گفته یک مقام مسئول در صنعت خودرو قرار است این دو شرکت به صورت مساوی شروع به تولید مشترک سه محصول از جمله پژو 208، پژو 2008 و پژو 301 کنند.
از طرف دیگر قرارداد همکاری مشترک ایران خودرو و پژو در شرایطی در مراحل پایانی خود قرار گرفته که قرار است حضور فرانسوی‌ها در ایران با محصول قدیمی پژو 207 آغاز شود. پژو 207 آی در سال 88 یعنی 6 سال پیش در ایران آغاز شد و حال قرار است دوباره این خودرو در ایران تولید شود. علاوه بر این خودرو، قرار است پژو 2008، 208 و 301 نیز در همکاری جدید ایران خودرو با پژو به تولید برسند که این خودروها نیز قدیمی هستند و جزو محصولات جدید پژو محسوب نمی شوند.
در این میان اگرچه وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در سی و هفتمین نشست شورای سیاست گذاری و نظارت بر صنعت خودرو گفته: «از همه شرکت‌های بین المللی علاقه‌مند به فعالیت در صنعت خودروی ایران خواسته‌ایم ، بدون برنامه صادراتی به بازار ایران فکر نکنند.» اما تولید مشترک محصولات قدیمی این سوال را به وجود می‌آورد که بازگشت خودروسازان در دوره بعد از تحریم‌ها با چه کیفیتی است و آیا باز هم قرار است همان تکنولوژی قدیمی به ایران بیاید؟
پژو 2008 و 208؛ ماشین خاطره‌ها
پژو 2008 حدود 5 سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود 70 میلیون تومان باشد. پژو 208 نیز متعلق به حدود 8 سال پیش است که برآورد قیمتی ان بین 60 تا 65 میلیون تومان است. در مورد پژو 301 هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود 4 سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به 50 میلیون تومان برآورد شده است. از سویی، صادرات محصولات تولیدی مشترک یکی از دغدغه‌های صاحب نظران در صنعت خودرو بوده که در طول 23 سال حضور پژو در ایران عملی نشد و تنها 30 هزار دستگاه پژو 206 صندوق‌دار در طی سال‌های 86، 87 و 88 از ایران
صادر شد.
ادامه مونتاژ به معنی عقب گرد
در صنعت خودرو است
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه پژو همانند گذشته در صدد مونتاژکاری محصولات خود در ایران است، گفت: پژو حتی اطلاعات دم دستی خودروهای گذشته خود را هم در اختیار ایرانی‌ها قرار نمی‌دهد. ابوالفضل خلخالی با اشاره به اینکه امروز شرکت‌های داخلی در انعقاد قرارداد با شرکای خارجی همان رویکرد مونتاژ را پیش گرفته‌اند گفت: استمرار رویکرد مونتاژ درصنعت خودرو آن هم بعد از 50 سال عقب‌گرد برای این صنعت محسوب می‌شود، اینکه بخواهیم در قراردادهای جدید همانند پژو از پلت‌فرم‌های قبلی استفاده کنیم، کار مهمی نیست چرا که این موضوع برای شرکت خودروساز بسیار کم هزینه‌تر است تا اینکه بخواهد محصولاتی جدید را با پلتفرم‌های جدید تولید نماید.این کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه بازار صنعت خودرو کشور انحصاری است، گفت: در حال حاضر شرکت‌های خودروساز کشور دغدغه تولید محصول با کیفیت و جدید را ندارند. البته مشکلات مالی هم باعث شده تا توان اقتصادی شرکت‌های خودروساز برای تولید محصولات بروز نیز کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه اگر امروز از ایران خودرو و سایپا در خصوص محصول تندر90 سوالات جزئی درباره مرکز جرم این خودرو و یا حتی جنس قطعات آن مطرح شود، آنها نمی‌توانند جواب مناسبی بدهند گفت: حتی اگر از شرکت سازنده اصرار کنند که جزئیات قطعات خودروها را اعلام کند آنها با شانه خالی کردن از این موضوع می‌گویند که خودتان بررسی کنید. این کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه تاکنون شرکای خارجی از جمله فرانسوی‌ها در انتقال دانش فنی و تکنولوژی اطلاعاتی را در اختیار شرکت‌های خودروساز داخلی قرار نداده‌اند، گفت: به اعتقاد بنده از این به بعد نیز این کار را نخواهند کرد. وی با اشاره به اینکه در همه کشورها سازنده قطعات از همان ابتدای طراحی یک خودرو در کنار شرکت‌های خودروسازی هستند، اظهار داشت: نباید ما تمرکز خود را به تولید قطعات منسوخ شده خودروهای قدیمی شرکت‌های خودروسازی خارجی قرار دهیم. اگر بخواهیم شرایط تحریم را در صنعت خودروسازی کشور مدنظر قرار دهیم باید یک راهکار جدی را برای توسعه این صنعت به کار بگیریم باید براساس توانمندی داخلی دست به طراحی خودرو بزنیم.
زمان اقتصادی‌سازی خودروها فرا رسید
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها خودروسازان باید فعالیت خود را بر دو حوزه کیفی‌سازی و اقتصادی‌سازی محصولاتشان متمرکز کنند گفت: از این پس خودروسازان می‌توانند قطعات را از منابع اصلی تامین کنند بنابراین انتظار می‌رود کیفیت خودروها افزایش یابد.
علی خاکساری با بیان اینکه با رفع تحریم، برخی هزینه‌های صنعت خودرو نیز کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: بنابراین خودروسازان باید نسبت به اقتصادی‌سازی محصولات خود و کاهش قیمت‌ها اقدام کنند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هم‌اکنون فرصت مناسبی برای خودروسازان ایجاد شده تا با تولید خودروهای جدید و به‌روز جهانی، هم رضایت مصرف‌کنندگان را تامین کرده و هم بتوانند محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر کنند. وی افزود: همچنین وزارت صنعت به عنوان سیاست‌گذار صنعت خودرو باید به‌گونه‌ای عمل کند که زمینه حضور مستقل خودروسازان مطرح جهانی در ایران فراهم شده و این شرکت‌ها بتوانند مستقل از ایران خودرو و سایپا، محصولاتشان را در کشور تولید کنند. خاکساری با بیان اینکه صنعت خودروی ترکیه الگوی مناسبی در این زمینه است گفت:‌ تولید مستقل خودروسازان جهانی در کشور از یک سو باعث رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و تولید برندهای معتبر جهانی شده و از سوی دیگر ایران خودرو و سایپا را نیز مجبور به رقابت و افزایش کیفیت محصولاتشان خواهد کرد.
رقابت پذیری
شرط ماندگاری خودروسازی ایران
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه خودروسازان بزرگ جهان از هم اکنون برای حضور در بازار ایران و منطقه خاورمیانه وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند گفت: صنعت خودرو ایران هرچند در دوران سخت تحریم‌ها، گام‌های بلندی در راستای خودکفایی برداشته است؛ اما بدون تردید همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ جهان موفقیت بیشتری را برای آن به ارمغان می آورد.محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه صنعت خودرو در کشور، برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی باید رقابت پذیر گردد، گفت: برای ایجاد فضای رقابتی باید فضای کسب و کار نیز رقابت‌پذیر باشد، بنگاهها نیز باید با ایجاد بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های روز رقابت‌پذیر شوند که این امر با همکاری شرکت‌های خارجی امکانپذیر می‌شود.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه