روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
09 شهریور 1396  |  جامعه  |  کد خبر: 36679
0
0
خطر بازگشت به عقب با واردات موتورهای انژکتوری غیراستاندارد
از کاربراتور به انژکتور نتیجه، هیچ
تا اطلاع ثانوی، احساس همدردی مسئولین را باور نکنید!
زینب رحیمی
آلوده‌سازهای هوا از بین نمی‌روند بلکه از وسیله‌ای به وسیله نقلیه دیگر منتقل می‌شوند. این ماجرای تغییر موتورسیکلت‌ها از کاربراتوری به انژکتوری است؛ موتورهای وارداتی جدیدی که به نام حفاظت از محیط زیست داستان آلودگی هوا را تکرار می‌کنند.
آلودگی هوا مثل بسیاری از بحران‌های محیط زیست حاصل رفتارهای امروز و دیروز انسان نیست بلکه مشکلی است که به گفته کارشناسان از دهه 50 کلانشهرهای کشور ما با آن درگیر بوده و دست و پنجه نرم می‌کنند.
آنچه در این میان اهمیت دارد عوامل آلاینده هواست و جای شکرش باقی است که متخصصین کشور درباره این موضوع که منابع متحرک عامل اصلی آلودگی هوا هستند، اختلاف نظری ندارند.
اختلافی وجود نداشت که بالاخره سال گذشته «توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری» از مهرماه سال 1395، در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، به تصویب رسید. مصوبه‌ای که به اعتقاد و اعتراف مسئولین سازمان محیط زیست با مقاومت شرکت‌های سازنده موتورسیکلت مواجه شد.
در همین دوره زبان‌ها به تحسین سازمان محیط زیست و تقدیر از وزرات صنعت برای این تصمیم بزرگ گشوده شد اما خبر آمد که بیش از 400 هزارengine (موتور) موتورسیکلت کاربراتوری از سوی موتورسازان کشور ما ثبت سفارش شده است.
اگرچه عدد موتورهای ثبت سفارش شده، از نظر کارشناسان حوزه آلودگی هوا، غیرمعمول به نظر می‌رسید ولی سازمان محیط زیست این حرکت غیرمنتظره وزرات صنعت را قانونی قلمداد کرده و از اعتراض و شکایت در این‌باره خودداری کرد.
بررسی این ثبت سفارش غیرمعمول ناگهانی مجال دیگری را می‌طلبد تا شفاف شود که مقابله با ورود حداقل 400هزار موتور سیکلت کاربراتوری که 10 برابر خودروها آلاینده هستند؛ امکانپذیراست به شرط آنکه دولت اهتمام کافی برای کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
باز هم چین، این‌بار بدترین جنس انژکتوری
اما دغدغه جدید، بررسی و ارزیابی کیفیت موتورسیکلت‌های انژکتوری است. آیا موتورهای انژکتوری که با افتخار به عنوان جایگزین موتورهای کاربراتوری مطرح می‌شود از کیفیت لازم برخوردار بوده و به عبارت ساده‌تر استاندارد
است؟
شواهد و بررسی‌ها حاکی از آن است که عمده موتورسازان کشور برای تولید موتور انژکتوری باز هم به سراغ «چین» رفته‌اند. معامله با چین در ذات خود مشکلی ندارد مشکل زمانی پیش می‌آید که بدانیم کشور ما به بازار فروش بدترین جنس انژکتوری چین تبدیل شده است. صنعت کشور ما خریدار دستگاهی است که انژکتوری کامل
نیست.
بر اساس اظهارنظر کارشناسان حوزه خودرو، در سیستم انژکتوری کامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا از هم باشند و انژکتور یک قطعه کاملا جدا از پمپ باشد. اما اکثر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد کرده‌اند که دارای پمپ پلانژری است که این پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد. بنابراین اساسا این سیستم انژکتوری استاندارد نیست و از آنجا که این سیستم یونیت‌انژکتوری، نتوانسته استاندارد یورو 3 را پاس کند در هیچ جای دنیا به تولید انبوه نرسیده است. در کشور ما هم این دستگاه نمی‌تواند استاندارد یورو3 را پاس کند مگر با عددسازی.
به عقب بازمی‌گردیم
با این اوصاف در شرایطی که عدم بازگشت به گذشته و تکرار خطاهای قبل هدف و شعار دولت است در حوزه صنعت تولید موتورسیکلت، راه رفته را دوباره می‌رویم و به عقب برمی‌گردیم چون به نوعی از سیستم انژکتوری روی آورده‌ایم که هیچ جای دنیا خریدار ندارد. به عقب برمی‌گردیم چون در تولید موتور کاربراتوری هم کشور ما به بازار پررونقی برای چین تبدیل شده بود. به عقب برمی‌گردیم چون در اهمال سیستم نظارتی به‌زودی شاهد تردد میلیون‌ها انژکتوری آلاینده خواهیم بود.
همه‌چیز فدای منفعت
شاید برای شما این سئوال پیش بیاید که چرا صنعت کشور ما با آگاهی بر ناقص و غیر استاندارد بودن یونیت‌انژکتوری، این سیستم را برگزیده
است؟
پاسخ روشن است؛ سود. در کشورما سازندگان موتورسیکلت با هدف دستیابی به سود بیشتر حتی در حد 500 هزار تومان دست به تولید انژکتوری ناقص می‌زنند.
پاییز نزدیک است
گذشته از همه این حرف‌ها، باید یادآوری کنیم که پاییز نزدیک است؛ پاییزی که در اکثر روزها به دلیل وقوع پدیده وارونگی دما (اینورژن) شاخص کیفیت هوا در بسیاری از شهر بالا می‌رود وهوای ناسالمی برای گروه‌های حساس شامل سالمندان، بیماران قلبی و کودکان و حتی گاهی برای همه گروه‌ها ایجاد می‌شود.
اگر در این روزهای آلوده که دورهم نیست، مسئولین کشور در چشمان شما زل زده و به‌خاطر وضعیت محیط زیست، کیفیت هوا و سلامت شهروندان سعی در ابراز همدردی داشتند، تا اطلاع ثانوی احساس آن‌ها را باور نکنید.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه