روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
21 خرداد 1396  |  سیاست  |  کد خبر: 32236
0
0
جایگاه و نقش شهروندان در توسعه اقتصاد شهری
لقمان توتونچی‪-‬ اگر پرداخت عوارض از سوی شهروندان با مشکل مواجه شود، امکان خدمت‌رسانی در شان شهروندان میسر نخواهد شد. تا زمانی که منابع مالی پایدارنباشد نمی‌توان خدمات مورد‌ نیاز شهروندان را به نحو احسن فراهم کرد.
مدیران شهری باید تعادل و توازنی را در دخل و خرج کلانشهر ایجاد کنند. اگر می‌بینیم بسیاری از شهرهای دنیا در زیبایی «فضای شهری دلنشین» امکانات مناسب و خدمات شهری مطلوب به عنوان الگو مطرح هستند، دلیل آن بیش از هر چیز مشارکت شهروندان در تامین هزینه‌های شهری است. شهروندان و ساکنان یک شهر به عنوان رکن اصلی یک شهر و یکی از سه ضلع «دولت و نهاد دولتی»، «مدیریت شهری» (شهرداری) و «مردم» از حق و حقوقی در شهر برخوردار هستند. شهروندان به نوعی وارثان اصلی و زیست‌کنندگان شهر هر روزه از امکانات و خدمات مختلف شهر بهره‌مند می‌شوند و طبیعی است که بخشی از هزینه‌ها اداره شهر رابپردازند. اگرچه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا شهروندان سهم زیادی در چرخه اقتصادی شهری دارند و به نوعی خود را ملزم به مشارکت مالی در اقتصاد شهر می‌کنند. این امر بنا به دلایل مختلف نمی‌تواند در کوتاه‌مدت به صورت کامل در ایران اجرا شود. به عبارتی هنوز بسترها و فضای الزم برای دریافت مالیات و عوارض واقعی در کلانشهرها وجود ندارد و مدیران شهری با حساسیت و البته با درنظر گرفتن مسائل مختلف سعی در ترغیب شهروندان در مشارکت در تامین هزینه‌های شهری می‌کنند. ارائه خدمات مناسب به شهروندان در زمینه‌های مختلف مانند «تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی»، ارائه خدمات شهری مانند «جمع‌آوری زباله‌ها و نظافت معابر»، «توسعه فضای سبز شهری» رسیدگی به کیفیت معابر و توسعه و ایمن‌سازی آنها و ده‌ها مورد دیگر از جمله نیازهای ضروری شهروندان برای ادامه زندگی ویژه در کلانشهرهاست که انجام آنها مزایای زیادی برای شهرداری دارد.
شهروندان ساکن در چنین مناطقی شهر را از آن خود دانسته و برای بهبود عملکرد و نقش آن در نظام شهری جهانی همکاری لازم را دارند. به نظر می‌رسد مهم‌ترین کاری که مدیران شهری در سال‌های اخیر انجام داده‌اند همانا جلب اعتماد شهروندان بوده است.
شهرداری با شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی به موقع و دائم به شهروندان در مورد درآمدها و هزینه‌های اداره شهر توانسته است سهم شهروندان را در اقتصاد شهرتوسعه دهد. پرداخت جوایز خوش‌حسابی و تخفیف عوارض و دیگر مشوق‌ها نیز برخی از اقدامات بوده که در راستای تشویق و ترغیب پرداخت عوارض صورت گرفته است. همچنین در راستای رویکردهای فرهنگ‌سازی و آموزشی، تلاش شهرداری متوجه فرهنگ‌سازی و آموزش بیشتر شهروندان در ارتباط با نقش آنها در توسعه و آبادانی شهر بوده است.
شهرداری در دوران مدیریت نوین شهری یکی از اولویت‌های خود را بهبود خدمات‌رسانی و ارائه خدمات با کیفیت دانسته و مطمئناً این نقش‌آفرینی و تحول خدمت‌رسانی از چشمان تیزبین شهروندان به دور نخواهد ماند و مردم با مدیریت شهری در جهت تامین هزینه‌های شهر، همکاری بیشتر خواهند داشت. نکته دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد این است که علی‌رغم این‌که برخی از شهروندان تهرانی پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمی‌دانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند پرداخت نمی‌کنند و برای این کار نیز توجیه‌های مختلفی دارند، اما شهرداری با گشاده‌رویی و البته پرهیز از برخوردهای منفی در مقوله دریافت عوارض، همراهی لازم را با شهروندان داشته است.
درپایان باید گفت که مدیران و برنامه‌ریزان شهری تمامی جوامع (کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته) معتقدند باید شهروندان خود احساس نیاز کنند تا در اداره شهر مشارکت داشته باشند و شهر باید به دست گردانندگان اصلی خود اداره و مدیریت شود.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه