روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
11 دی 1395  |  ورزش  |  کد خبر: 24445
0
0
اعتراض هنرمندان به افت برنامه‌های تلویزیون
آغازِ سقوط برنامه‌های موفق
همدلی | سعید قاضی‌نژاد ـ تلویزیون وضعیت خوبی ندارد. برنامه‌های ساخته شده جوابگوی سلیقه نسل بینندگان فعلی نیست. اگر چند برنامه که به زور تعدادشان به تعداد انگشتان یک‌دست هم نمی‌رسد را حذف کنیم، آن‌وقت تلویزیون عملاً برنامه‌ای برای عرصه ندارد. البته این جدا از پخش زنده بازی‌های مهم جهانی است که بودن و سرگرمی‌سازی‌اش ربط چندانی به شیوه برنامه‌سازی صدا و سیما ندارد. تلویزیون آشکارا بازی را به ماهواره باخته است. انتقادهای انجام شده هم در واقعیت کارکرد چندانی ندارند و برای مدیران زیاد مهم نیست. این ضعف در برنامه سازی، عقب ماندن از شکل روز و جهانی تولیدات تلویزیون باعث شده تا بسیاری از هنرمندان هم به این شیوه اعتراض کنند. نکته جالب ماجرا نوستالژی شدن آثار و تولیدات همین تلویزیون در دهه هفتاد است. سریال‌هایی مثل «روزی روزگاری» امرالله احمدجو
«امام علی(ع)» داود میرباقری، «خانه سبز» بیژن بیرنگ و فیلم‌ها و سریال‌های دیگری از این‌دست امروز به حسرت مردم تبدیل شده‌اند. کمتر تلویزیونی در جهان به چنین وضعی دچار می‌شود و بعد از آن هم‌چنان سرپا می‌ماند. اما تلویزیون ما با خیال راحت، با هر شکلی از کیفیت و هرنوع تولیدی هم‌چنان در حال پخش است.
آفت در برنامه‌های موفق
حتی کیفیت برنامه‌های موفق تولید شده در یکی دو سال اخیر هم این‌روزها با افت شدید مواجه شده‌است. با بررسی بیشتر متوجه اتفاقاتی در آن‌ها می‌شویم که خواسته یا ناخواسته برنامه را به سمت حرکت کردن به سوی سقوط پیش می‌برد. نمونه چنین برنامه‌ای «خندوانه» است که از نیمه‌های پخش سری قبل افت شدید آن آغاز و در فصل جدید هم اصولاً با از دست دادن جناب خان و چند نفر از اعضای اتاق فکر خود مسیر چندان جذابی را طی نمی‌کند. یکی از اعضای قدیمی برنامه «خندوانه» که ترجیح می‌دهد نامش در این گزارش منتشر نشود به همدلی گفت:« در ابتدا برنامه با خلوص و اهداف مثبتی آغاز به کار کرد. همه می‌خواستند تا این برنامه تبدیل به بهترین برنامه تلویزیونی شود. آنچه اهمیت نداشت مبالغ قراردادها بود. اما کم‌کم با موفق شدن برنامه و حضور اسپانسرهای مختلف، «خندوانه» هم اسیر حواشی بسیاری شد که ریشه تمام آن‌ها مسائل مالی و زیاده‌خواهی بود همین مسائل کم‌کم باعث دلگیری و خروج افراد خلاق از گروه شد تا در نهایت امسال با خروج این افراد افت برنامه آغاز شود. افراد بسیاری از نیمه های فصل قبل ترجیح دادند تا حضور نداشته باشند. شاید یکی از دلایل خروج جناب خان از برنامه به دست صاحب آن هم خارج شدن این شخصیت از وضعیت اصلی و اولیه خود باشد. در هر صورت ما هنوز به موفقیت این برنامه امیدوار و دل‌گرمیم. حتی اگر به نظر بعید برسد.»
اعتراض هنرمندان
اعتراض به شیوه تولید برنامه‌های تلویزیون این‌روزها از دهان هنرمندان بسیاری شنیده می‌شود. آخرین نمونه آن اعتراض افسانه بایگان است که در ایسنا منتشر شد. افسانه بایگان درباره شرایط این روزهای آثار نمایشی تلویزیون گفت: برخی می‌گویند به دلیل آنکه صداوسیما بودجه ندارد، این اتفاق رخ داده، ولی فکر می‌کنم مشکل از تفکر است؛ یعنی تفکر غالب است که می‌خواهد آثاری در این حد تولید شود.
این بازیگر درباره پیشنهادهایی که در سال‌های اخیر برای حضور در سریال‌های تلویزیونی داشته است، بیان کرد: در سال‌های اخیر چند پیشنهاد خیلی نازل داشتم که اصلاً قابل فکر کردن هم نبودند؛ در سریال «پریا» هم بیشتر به دلیل موضوع بیماری بود که کار را قبول کردم، وگرنه شخصیت به‌درستی نوشته نشده بود؛ ولی خوشحالم که این کار را انجام دادم، چون اتفاق خوبی در جامعه برای آن بیماران رخ داد. او درباره شرایط این روزهای آثار نمایشی تلویزیونی گفت: برخی می‌گویند به دلیل آنکه صداوسیما بودجه ندارد، این اتفاق رخ داده، ولی من فکر می‌کنم مشکل از تفکر است؛ یعنی تفکر غالب است که می‌خواهد آثاری در این حد تولید شود و به همین خاطر است که ما امروز در تلویزیون به سمت کارهای نازل و دم‌دستی رفته‌ایم. شاید سطح سلیقه مسئولان این نباشد، ولی اراده‌ای که این جریان را پیش می‌برد، به این سمت است و نمی‌دانم این از چه چیزی ناشی می‌شود.
بازیگر سریال‌های «وضعیت سفید» و  «تنهاترین سردار» یادآور شد: این اتفاق در شرایطی در حال وقوع است که ما مرتب می‌گوییم جنگ رسانه‌ای، ولی به ساده‌ترین موضوعات توجه نمی‌کنیم؛ در حالی که این موضوع خیلی مهم است و حضرت علی (ع) می‌فرمایند مردم از رفتار و کردار ملوکشان تبعیت می‌کنند («الناس علی دین ملوکهم.»
بایگان ادامه داد: بارها این موضوع را تکرار کردم که وقتی ما در سریال «سربداران» مشغول کار شدیم و این اولین حضور من در یک سریال بود، امام (ره) نظرشان را درباره کلاه گیس داده بودند و ما را به نوعی نجات دادند؛ اگر حضرت امام (ره) در آن زمان گفتند، می‌شود، نگاهی به دور داشتند. ما اگر بخواهیم کوتاه‌ نظرانه برخورد کنیم و ساده‌اندیش و سطحی‌نگر باشیم، طبیعتاً اتفاق خوبی هم نمی‌افتاد.
او در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای بهبود شرایط آثار نمایشی پیشنهاد می‌کند؟ یادآور شد: فکر می‌کنم یک بازنگری کامل نیاز است؛ وگرنه ما هر چقدر هم به کمیت بپردازیم، مشکل حل نمی‌شود.
ترکِ تلویزیون
نمونه دیگری از چنین وضعیتی را در برنامه «دورهمی» شاهد بودیم. این برنامه که ابتدا با ایده و کارگردانی مهراب قاسم‌خانی آغاز به کار کرد، بعد از نزدیک به دو هفته به دلایل نامعلومی از ادامه همکاری با قاسم‌خانی سرباز زد و حتی در همان ایام پخش در دو هفته اول نیز از انتشار نام مهراب قاسم‌خانی به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردان مجموعه خودداری کرد تا علامت سوال بزرگی در برابر مخاطبان قرار بگیرد. هیچ وقت هم بابت این کار توضیح واضح و روشنی ارائه نشد. در ادامه هم از گروه بازیگران کاسته شد تا تعداد کسانی که این برنامه را ترک کرده‌اند بیشتر از افرادی باشد که در آن مانده‌اند. از کارگردان اولیه تا بازیگران و گروه نویسندگان مجموعه. ظاهراً اینجا هم بخشی از ماجرا به اسپانسر یا اسپانسرهای برنامه مربوط است. مسائلی که به علت شفاف نبودن در حد حدس و گمان باقی مانده است. با این حال برنامه‌های موفقی مثل «خندوانه» و «دورهمی» هم که شروع بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای داشتند این‌روزها اسیر تکرار شده‌اند، این‌روزها با افت شدید تماشاگر مواجه هستند. اتفاقی که در صورت تداوم باعث تعطیلی آن‌ها خواهد شد. مسائلی که ظاهراً برای هیچ‌کس مهم نیست.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه