روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
16 آذر 1395  |  بین الملل  |  کد خبر: 23120
0
0
دلایل ناکارکردی دانشگاه ها
مقصود فراستخواه ‪-‬  مدرک گرایی نتیجه دولت سالاری در آموزش عالی  ونظام متمرکز وسنتی موجود در ایران است. اگر دانشگاه ها در شرایط رقابتی و با استقلال آکادمیک کار بکنند و دست  بخش های غیر دولتی و تخصصی وحرفه‌ای در علم ومعرفت مستقل باشند، اگر در ایران حوزه عمومی علم ورزی واندیشه ورزی آزاد و بارور بشود، در آن صورت دانشگاه ها  مطمئنا و به‌ناگزیر به دنبال کیفیت و محتوا و اکتشاف و نوآوری و تولید وانتقال  دانش سوق خواهند یافت و فروشگاه مدرک نخواهند شد.از حافظه گرایی و خرده بینی و کمی کاری مبتذل امروزی فاصله خواهند گرفت و به پرسش افکنی و روح ابداع و تفکر انتقادی بها خواهند داد.در شرایط کنونی متاسفانه دانشگاه ها ناکارکرد شده اند، جوانانی که امکان مهاجرت را ندارند به‌ناگزیر مجبورند وارد این دانشگاه ها بشوند و ادامه تحصیل بدهند. کلاس هایی دایر می شود ، پایان‌نامه‌هایی تدوین می شود، مقالاتی در اینجا وآنجا تولید وانتشار پیدا می کند، رشد کمّی در تعداد دانشجو ودانش آموخته شاهدیم، بدون اینکه دانشگاه  های ما  بتوانند متناسب با  ماهیت آزاد آکادمیک خودشان به  تولید تفکر و معنا و اکتشاف  وبه نوآوری و نقد وروشنگری اجتماعی وفرهنگی موفق بشوند . آموزش‌های دانشگاهی به سبب ناکارکرد شدن دانشگاه نمی‌توانند  شاخص کیفیت زندگی و فرهنگ شهروندی درکشور را ارتقا بدهند وبه بلوغ فکری و اجتماعی کمک بکنند.
در عین حال زیر پوست جامعه ایران و زیر پوست این جمعیت بزرگ دانشجویی و سهم قابل توجه  دانشگاهیان و دانش آموختگان، نشانه هایی از میل به پویایی و رهایی  و خردورزی انتقادی احساس می شود. با اینکه ساختارهای رسمی آموزش عالی   وناکارامد هستند اما در فضاهای آکادمیک وعلمی وفرهنگی واجتماعی ما ، ظرفیت‌های بالقوه  و نهفته ای وجود دارد که اگر کمترین فرصت ظهور پیدا بکنند مطمئنا نقش روشنگر و تعالی بخش خود را در آینده تحولات این جامعه به عمل خواهند آورد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه