روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
27 مهر 1395  |  ورزش  |  کد خبر: 20414
0
0
نگاهی به دورهای پرفراز و نشیب تنها برنامه سینمایی ایران
وقتی هفت افخمی بازی را می بازد
عصر ایران- طبق یک نظر سنجی برنامه هفت جیرانی 15میلیون مخاطب هفت گبرلو 1میلیون و هفت افخمی کمتر یک میلیون مخاطب داشته است. این برنامه سینمایی که در آغاز با الگوبرداری از 90ورزشی عادلی فردوسی پور کارش را آغاز کرد و درهمه سال‌های گذشته از آن به عنوان یکی از ایتم‌های چالش برانگیز رسانه ملی یاد می شد، به نظر می رسد حالا به بزنگاهی حساس رسیده باشد.
انتقاد روزافزون سینماگران به افخمی و شکل اجرای برنامه هفت، باعث شده تا گمانه زنی ها درباره تغییر ساختاری و محتوایی این برنامه بیش از پیش تقویت شود. این روزها حرف و حدیث بر سر موفق بودن یا نبودن سری سوم برنامه سینمایی «هفت» بیش از پیش شنیده می‌شود. و احتمال برکناری بهروز افخمی قوت گرفته است، هرچند که خود چنین مسئله‌ای را تکذیب کرده است.
یکی از دلایل پرداختن به این مسئله اهمیت چنین برنامه‌ای است. درواقع به اعتقاد بسیاری به همان نسبت که هفت می تواند و می‌توانست برای سینمای ایران مفید باشد، می تواند مضر به حال سینما و خطرناک هم باشد. از همین رو پرداختن واکاوی چنین مسئله‌ای مهم است.
سیر این برنامه از آغاز تا‌کنون
آیا هفت تواسته به اهدافش در رابطه با سینمای ایران دست یابد؟ این پرسشی است که مدت‌هاست درباره این برنامه تلویزیونی، ورد زبان بسیاری است.
هفت که از 6 سال پیش به عنوان یک برنامه سینمایی به روی آنتن رفت درتمام این‌سال‌ها سه تغییر عمده را از سرگذرانده. حضور بهروز افخمی به عنوان مجری و تهیه‌کننده سری سوم همیشه با اما و اگرهایی در مورد قطع همکاری تلویزیون با او روبه رو بوده است. این اخبار در مقاطعی مختلف پررنگ و کم‌رنگ شد تا اینکه در روزهای اخیر باز هم اخباری از تغییرات جدید به گوش رسید.
جیرانی و طرحی نو
ایده ساخت برنامه‌ای سینمایی در شبکه سه سال 89 از سوی فریدون جیرانی زده شد و او طرح برنامه سینمایی «هفت» را ارائه داد، برنامه‌ای که خودش تهیه‌کننده‌‌ و کارگردانش بود و مقابل دوربین اجرا نیز می‌کرد. «هفت» جیرانی متفاوت از برنامه های قبلی بود و او پایه گذار برنامه ای شد که تا قبل ازآن، در تلویزیون بی سابقه بوده، لذا او باید همه چیز را بنا می گذاشت و طبیعتا با آزمون و خطاهایی روبرو بود که کاملا طبیعی بود. شیوه اجرای جیرانی و حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد در برنامه با انتقادهای بی حد و اندازه‌اش این برنامه نو پا را با انتقاد‌های زیادی رو به کرد.گرچه حاشیه های دوران جیرانی کم نبود اما نکات مثبتی از جمله آشتی سینما و تلویزیون با یکدیگر داشت، سینمایی ها حرف‌های خودشان را در برنامه ای که دست یک سینماگر بود می زدند و می‌آمدند روبروی فراستی می نشستند و نقد می شدند. مخاطبان تلویزیون که تا آن زمان در کمتر برنامه‌ای به این صراحت انتقادها را شنیده بودند در «هفت» با نظرات رک و گاهی غیر معقول مسعود فراستی مواجه شدند، این شیوه نقد نیز واکنش‌های زیادی را در پی داشت. البته بعد از چند برنامه با هویت پیدا کردن این برنامه از شدت انتقاد‌‌ها نیز کاسته شد و مخاطبان عام تلویزیون و سینماگران «هفت» را به عنوان برنامه ای منسجم و جسورانه شناختند. هنوز هم خیلی ها این دوره از پخش برنامه را موفق ترین آن می پندارند و به نظرشان بحث هایی که جیرانی در برنامه اش به راه می انداخت بیشتر به مصلحت سینما بود. کمی بعد اما تذکرها به برنامه و شخص جیرانی دوباره شروع شد تا خرداد سال 91 که جلوی پخش برنامه از طرف مدیران صدا و سیما گرفته شد. البته که جیرانی همان موقع درگیری‌اش برای کارگردانی را علت کناره گیری‌اش از «هفت» عنوان کرد اما دیگر هیچ گاه بعد از آن او در «هفت» دیده نشد.
گبرلو و هفت خاکستری
تقریبا یک ماه از تعلیق «هفت» با اجرای جیرانی گذشته بود که صحبت از جانشینی محمود گبرلو در این برنامه به میان آمد. در سری جدید «هفت» فراستی دیگر به عنوان منتقد ثابت در برنامه حضور نداشت و همین موضوع باعث اختلاف‌های زیادی بین او و گبرلو شد و در نهایت او نیز از این برنامه کنار گذاشته شد. انتقادها به «هفت» گبرلو نیز کم نبودند، همه کسانی که با اجرای محافظه کارانه گبرلو رو به رو بودند دیگر حرص شان از دست برخی برخوردهای غیرقاطع گبرلو در آمده بود.گبرلو برنامه ای تخت را روی آنتن برد و هیچ وقت موضع خاصی در قبال اتفاقات سینما نمی گرفت و تنها یک مجری بود تا جریانات درون و برون سینما نسبت به برنامه او موضع‌گیری نکنند و همین رویه را تا روزهای آخر ادامه داد، با تغییر ریاست سازمان و انتصاب پور محمدی به معاونت سیما شرایط تغییر کرده بود و برنامه ای که مخاطبان پانزده میلیونی اش در دوران جیرانی را به یک میلیون نفر رسانده بود.
با وجود تمام اتفاق‌ها و انتقادها گبرلو سه سال سکان هدایت «هفت» را بر عهده داشت تا اینکه بعد از تغییر مدیر سازمان صدا و سیما زمزمه هایی مبنی بر جابه جایی تیم سازنده «هفت» گبرلو نیز شنیده شد. گبرلو ابتدا خبر تغییرات برنامه را شایعه خواند، اما این شایعه بالاخره به واقعیت پیوست و بعد از تعطیلی سه هفته ای این برنامه دیگر گبرلو نتوانست پشت صندلی اجرای این برنامه سینمایی بنشیند.
افخمی و هفت دیوانه
با تایید نهایی رفتن گبرلو از «هفت» دوباره حدس و گمان ها برای پیدا شدن جانشین برای او در این برنامه شروع شد. این بار ماجرا فرق کرد و نام افراد بیشتری از جمله فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، محمدرضا شهیدی فرد، اکبر نبوی و ... برای اجرای «هفت» مطرح شد. حتی در مقطعی خبر از بازگشت دوباره جیرانی نیز شنیده شد اما در میان همه نام های مطرح شده بهروز افخمی عهده دار اجرای سری سوم «هفت» شد. سری جدید با تغییرات زیادی روی آنتن رفت، اولین و مهترین تغییر اینکه این برنامه که پیش از این و در دو سری قبل به شکل زنده از شبکه سه پخش می‌شد این بار به صورت تولیدی روی آنتن رفت.
افخمی که سردبیر سری جدید نیز هست در گفت‌وگویی درباره زنده پخش نشده «هفت» گفت:«برنامه زنده همان برنامه بی‌طرف، گزارشگر و جنجالی است و اینها هیچکدام کار من نیست. من مجری به آن معنا نیستم که بخواهم برنامه زنده را اداره کنم و دنبال این بگردم که طوری از مخاطب سوال کنم که هُل شود.» این شکل از پخش که با انتقادهای زیادی هم رو به رو شد بعد از مدتی به روال پیشین بازگشت و زنده از تلویزیون پخش شد. «هفت» جدید علاوه بر ساختار در ظاهر هم متفاوت با دو سری قبل بود، افخمی بخش‌های جدیدی را به برنامه اضافه کرد تا این برنامه هیچ شباهتی با دو سری قبل نداشته باشد.سری سوم برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی نیز از همان ابتدا با حاشیه های فراوانی همراه بود و خیلی ها که از همان ابتدا مخالف حضور افخمی در «هفت» بودند حالا با ناکامی این برنامه بی صبرانه منتظر تغییر او هستند.
قرعه رفتن به نام افخمی افتاد؟
زمانی که مسعود فراستی روی آنتن زنده برنامه «هفت» برای فیلم «دونده زمین» کمال تبریزی کلمه‌ای توهین‌آمیز به کار برد، موج انتقادهای گسترده به این برنامه شدت گرفت. تا جایی که تصور می‌شد بعد از قطع شدن برنامه «هفت» به دلیل پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا احتمال تغییراتی وجود دارد که چنین نشد.اما این روزها انتقادها از «هفت» افخمی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و خبرهایی مبنی بر تغییر افخمی و تیم اش نیز شنیده می شود. مذاکراتی با افراد جدید برای هدایت «هفت» انجام شده و به محض به نتیجه رسیدن صحبت ها احتمالا افخمی و گروهش نیز باید کوله بارشان را ببندند. گویا مدیران صدا و سیما خودشان نیز به این نتیجه رسیده اند که «هفت» از زمان افخمی ریزش مخاطب بیشتری را تجربه کرده و سینماگران هم دیگر رغبتی برای حضور در این برنامه ندارند. روند حضور منتقدان، کارشناسان و سینماگران در چند برنامه اخیر هم گواه این مدعاست. جنجال های به وجود آمده در چند برنامه اخیر «هفت» به خصوص برنامه‌ای که به نقد و بررسی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی اختصاص داشت خشم عده زیادی از مخاطبان و سینماگران را در آورد و به نظر می‌رسد همه این عوامل دست به دست هم داده تا سری چهارم این برنامه با تیمی جدید روانه آنتن شود.
وقتی افخمی به گبرلو و جیرانی می‌بازد
اوضاع بهم ریخته سری سوم «هفت» ظاهرا صداوسیما را بر آن داشته تا در یک نظرسنجی از کارشناسان این حوزه میزان موفقیت «هفت» در دوره‌های مختلف را بسنجند. حالا دیگر کاملا واضح است که از زمان شروع مجدد این برنامه با اجرای بهروز افخمی مخاطب آن به شدت کاهش پیدا کرده است. پیامک‌های ارسالی به سری سوم این برنامه نیزحاکی از آن است که بیننده‌های کمتری پای تماشای «هفت» می‌نشینند. خبرها حکایت از این دارد که صحبت‌های اولیه برای تغییر تیم «هفت» نیز انجام شده است.
جالب اینکه مدیران صداوسیما این بار نیز سراغ برخی چهره‌ها که پیش از این نیز به آنها پیشنهاد اجرا داده بودند رفته‌اند، محمدرضا شهیدی فرد و اکبر نبوی از جمله این افراد هستند. با محمود گبرلو نیز صحبت‌هایی برای اجرای دوباره «هفت» شده، اما ظاهرا او بازگشت مجددش را منوط به پذیرفتن دو شرط از سوی صدا و سیما دانسته و هنوز جواب قطعی به درخواست مدیران مبنی بر بازگشت نداده است.
اخبار مرتبط
دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه