روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
19 مرداد 1395  |  بین الملل  |  کد خبر: 16289
0
0
فرهنگ عامه در آثار مولانا
هوشنگ جاوید‪-‬ مولوی به واقعه عاشورا معتقد بوده و نگاهی عاشقانه و عارفانه به این قیام بزرگ جهان هستی داشته و این مسئله را در اشعارش به خوبی بیان داشته است، چنان که می سراید« دلست همچو حسین و فراق همچو یزید/ شهید گشته دو صد ره به دشت کرب و بلا»که مشاهده می شود مولانا غم و فراق را در چهره یزید می بیند که بر جان انسان مستولی می شود. چنین اندیشه ای است که او در مثنوی گزارش منظوم بسیار دقیق از برگزاری آیین عزاداری در زمان خود، در شهر حلب می دهد و می گوید که شیعیان در روز عاشورا چه می کنند«روز عاشورا، همه اهل حلب/ باب انطاکیه اندر، تا به شب/ گرد آید مرد و زن جمعی عظیم/ ماتم آن خاندان دارد مقیم/ ناله و نوحه کنند، اندر بکا/ شیعه، عاشورا، برای کربلا/ بشمرند آن ظلم ها و امتحان/ کز یزید و شمر دید آن خاندان/ نعره هاشان می رود در ویل و پشت/ پیر همی گردد همه صحرا و دشت» و به ما می گوید که شیعیان چگونه روشنگرانه و منطقی با افرادی که به این آیین آشنا نبوده اند برخورد می کردند، مانند پاسخی که به شاعری تازه وارد در جهت چرایی آیین عزاداری می‌دهند«روز عاشورا نمی دانی که هست/ ماتم جانی که ، از قرنی بِه است/ پیش مومن کی بود این غصه خوار/ قدر عشق گوش، عشق گوشوار/ پیش مومن ماتم آن پاک روح/ شهره تر باشد ز صد طوفان نوح» به همین دلیل است که برخی از مفسران آثار مولانا بر این باورند که وی از اهل سنت نبوده، یا اگر بوده بنا به این دلایل به شیعه گرویده است. به هر سان هرچه که باشد، مولانا شاعری مومن، ایرانی و گرانقدر است . اینها تنها گوشه ای از بازنمایی فرهنگ عامه در آثار مولانا بوده، امید که کسان دیگری در این راه قدم نهاده و با فوزی عمیق زوایای بیشتری از وجود فرهنگ عامه در آثار مولانا را بشناسانند!
اخبار مرتبط
دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
نام :    ایمیل : 

عکس خوانده نمی شود کد امنیتی :      
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه