روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
13 تیر 1395  |  اقتصاد  |  کد خبر: 14033
0
0
الزام خودروسازان به تحویل به موقع خودرو چقدر جدی است؟
فروش فوری خودرو مشروط شد
سازمان حمایت از مصرف کننده در ادامه تصویب آئین نامه‌ جدید قانون حمایت از مشتریان، فروش فوری خودرو را مشروط به نداشتن تعهد از سوی خودروسازان به خریداران اعلام کرد. طبق این مصوبه منظور از نداشتن تعهد، تعهداتی است که طبق قرارداد سررسید شده اما خودرو تحویل خریدار نشده است. در ماده ۴ این قانون تاکید شده که «عرضه خودرو به روش فروش فوری مشروط به نداشتن تعهدات معوق است».
تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده از جمله تخلفات رایج خودروسازان است. این موضوع باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو شده است تا جایی که متولیان این امر را به فکر تصویب اصلاحیه‌های جدید در سازمان حمایت از مصرف کننده انداخت. معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه مدتی است سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف به پیگیری شکایات درباره گرانی خودرو نیست و این وظیفه به گردن شورای رقابت افتاده است به مهر گفت: در مورد فعل و انفعالاتی که هم اکنون در بازار خودرو صورت گرفته، به لحاظ اینکه سیاستگذاری و تعیین قیمت در برهه‌ای از زمان از سازمان حمایت گرفته شد و در اختیار شورای رقابت قرار گرفت، سازمان حمایت همچون گذشته به قیمتگذاری خودروها ورود نمی‌کند، ضمن اینکه شورای رقابت نیز برخی افزایش نرخ‌ها را برای خودروهای داخلی اعلام وتعیین قیمت برخی دیگر از انواع خودروها را نیز به بازار عرضه و رقابت سپرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سازمان حمایت مرجع رسیدگی به شکایات در حوزه خودرو، خدمات پس از فروش و پیش فروش خودروها است درباره میزان ضمانت اجرایی قوانین جدید سازمان حمایت از مصرف‌کننده گفت: به نظر می‌رسد بخش زیادی از حقوق مصرف‌کنندگان را بتوان احیا کرد.
محمود نوابی تصریح کرد: در این رابطه هرگونه شکایتی اگر مطرح باشد، رسیدگی خواهیم کرد، ضمن اینکه در مورد قیمت و ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی خودروهای وارداتی نیز با جدیت وارد عمل شده‌ایم و با توجه به اینکه خودروهای وارداتی باید بر مبنای شاخصه‌های تعیین شده از سوی سازمان حمایت، قیمت‌گذاری شوند، به شکایات در این رابطه رسیدگی می‌کنیم، یعنی اگر کسی شکایتی داشته باشد که خودرو را به او گران فروخته‌اند یا کارت گارانتی به او نداده‌اند، سازمان حمایت وارد عمل شده و موارد را بررسی می کند.معاون وزیر صنعت از مردم خواست که گرانفروشی خودروسازان داخلی و واردکنندگان را به سازمان حمایت اعلام کنند و گفت: مردم در مورد خودروهای وارداتی گرانفروشی و عدم ارایه کارت گارانتی را گزارش دهند.
به گفته نوابی، مسئولیت شکل‌گیری حاشیه قیمتی در مورد برخی از انواع خودروها در بازار اکنون با سازمان حمایت نیست و به شورای رقابت برمی‌گردد، البته مردم می‌توانند شکایات خود را به سازمان حمایت ارجاع دهند و ما مردم را در ارایه شکایت محدود نمی‌کنیم، ضمن اینکه شماره تلفن ۱۲۴ نیز می تواند محلی برای ارایه گزارش و شکایات مردم باشد. ما هم وظیفه پاسخگویی به این شکایات را داریم.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه