روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
04 خرداد 1395  |  اقتصاد  |  کد خبر: 11554
0
0
شورای رقابت لیست جدید قیمت خودروهای داخلی را ابلاغ کرد
گرانی خودرو «استارت» زد
همدلی- شورای رقابت روز گذشته مجوز افزایش قیمت دو خودروساز بزرگ کشور را ابلاغ کرد تا بر این اساس مجوز گرانی تا یک میلیونی به خودروهای داخلی داده شده باشد. اما این مصوبه هنوز اجرایی نشده که طبق گزارش برخی از منابع رسمی کشور قیمت خودرو در حاشیه بازار از 1 تا 2 میلیون تومان افزایش یافته است. خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرده که همزمان با خبر افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط شورای رقابت بسیاری از نمایشگاه‌های خودرو نیز بازار سیاهی برای این مدل های خودرو تشکیل داده و قیمت‌ها را تا جایی که مشتری کشش داشته باشد، بالا برده‌است.اما این مجوز گرانی در حالی توسط شورای رقابت صادر شده که بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار خودرو هنوز آمادگی لازم برای آزادسازی قیمت‌ها را ندارند. دلیل کارشناسان نیز مشخص است؛ انحصار در بازار خودروسازی کشور که نه تنها خودروسازی کشور را درگیر کرده بلکه این انحصار را نیز به بخش فروش و حاشیه‌های بازار نیز کشانده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که خودروسازان و مدافعان آزادسازی قیمت‌ها اگر به دنبال فعالیت در بازار رقابتی هستند، باید اول به جاده رقابت وارد شوند. یکی از لازمه‌های اساسی آزادسازی قیمت‌ها و سپردن آن به بازار، تولید در بازار رقابتی است. به عقیده اکثریت کارشناسان اقتصادی، بازار خودرو کشور در حال حاضر انحصاری است و دیوار بلند تعرفه‌ای هم خود شاهدی بر این مدعا است، بنابراین برای اینکه قیمت‌ها در بازار تعیین شود باید این انحصار از بین برود که نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود. یکی دیگر از نگرانی‌های کارشناسان در مورد آزادسازی قیمت‌ها این است که بازار خرید و فروش هم از شفافیت لازم برخوردار نیست. در واقع می‌توان گفت که در بازار فروش هم مانند بازار تولید نوعی انحصار وجود دارد که مانع از آن خواهد شد عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کند. شاهد این مدعا به وضعیت فعلی قیمت‌ها بر می‌گردد. در حالی که در دو سال گذشته میزان تقاضا برای خرید خودروهای صفر به شدت کاهش یافته اما خودروسازان با اتکا به انحصاری که دارند همچنان توانسته‌اند سطح قیمت‌ها را بالا نگه دارند و همین مسئله باعث شده کارشناسان اقتصادی نسبت به عملکرد بازار در صورت آزادسازی قیمت‌ها در بازار خودرو مشکوک باشند.
جریانی خاص به دنبال آشفتگی در بازار
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به مصوبه شورای رقابت جهت آزادسازی قیمت برخی خودروها گفت: «آیا مقرر شده با این آزادسازی تعیین قیمت‌ها به بازار سپرده شود، و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند یا اینکه جریانی خاص به دنبال افزایش قیمت و ایجاد آشفتگی در بازار هستند.»علی علیلو با بیان اینکه شورای رقابت از ساماندهی بازار خودرو توسط گروهی خاص و تحت تاثیر کنش‌ها و واکنش‌های خودروسازان و شبکه‌های متصل به آنها خبر دارد، به خانه ملت گفت: «با توجه به‌وجود جریان‌هایی خاص در صنعت خودروسازی آزادسازی قیمت خودرو جفا به خریدار و ایجاد مشکلات جدید برای مشتریان است.علیلو با تاکید بر اینکه ابتدا باید بستر عرضه و تقاضای منطقی و صحیح ایجاد شود و پس از آن آزادسازی صورت گیرد، افزود: «متاسفانه در حال حاضر زمینه‌ای برای عرضه و تقاضای سالم و بدون دست‌های پنهان در بازار مشاهده نمی‌شود، تا بتوان از این طریق آزادسازی قیمت انجام داد.»وی با بیان اینکه آزادسازی واژه‌ای تکراری و نگران‌کننده برای مردم ایران است، یادآور شد: «سه سال قبل خودروسازان با سوء استفاده از آزادسازی، قیمت محصولات خود را تا حدود دو برابر افزایش دادند و این بار هم آزادسازی به ضرر مردم تمام خواهد شد و تنها خودروسازان به اهداف منفعت‌طلبانه خود دست پیدا می‌کنند.» علیلو با تاکید بر اینکه لازمه آزادسازی قیمت خودرو نبود انحصار در بازار آن کالا و همچنین وجود رقابت است، افزود: «خودروسازان به دلیل وجود چندین خودروساز خصوصی در کنار دو خودروساز بزرگ عقیده دارند، که بازار خودروی ایران انحصاری نیست، اما با نگاهی به بازار می‌توان متوجه نبود رقابت در سطح بازار و تصاحب بیش از 90 درصد بازار توسط تولیدات دو خودروساز بزرگ شد که همین مساله آزادسازی قیمت را با مشکلاتی مواجه کرده است.»
افزایش 1.5 درصدی قیمت رسمی خودرو
مرکز ملی رقابت براساس مصوبه شماره 247 شورای رقابت، سطح قیمتی انواع خودرو در سال 1395 را اعلام کرد تا بر این اساس قیمت خودرو 1.5 درصد افزایش پیدا کند. جدول زیر قیمت انواع خودروهای داخلی است که روز گذشته به خودروسازان ابلاغ شد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه