روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
03 خرداد 1395  |  بین الملل  |  کد خبر: 11504
0
0
آیا «فروشنده» به «طعم گیلاس» می رسد؟!
آیدین ریاضی- به گواه اکثر سینما دوستان و منتقدان سینمایی، جشنواره فیلم کن معتبرترین جشنواره اروپایی و یکی از معتبرترین جشواره‌های جهان است. فیلم های جشنواره کن هرساله در سطح برترین فیلم های سینمای جهان از لحاظ سینمایی و نه سرگرمی (برخلاف اسکار) قرار دارند. نام فیلم هایی که در کن برنده جایزه می شوند در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد. حضور بزرگترین کارگردانان و ستارگان کهکشان سینما در این رویداد فرهنگی جهانی اعتبار زیادی بخشیده است. فیلم هایی که در کن نمایش داده می‌شود کمتر در بقیه جشنواره ها مورد توجه قرار می گیرند و اصولاً فروش زیادی هم در گیشه نخواهند داشت. ولی جایزه آن از لحاظ هنری ارزشی والاتر از سایر جوایز بین المللی دارد. به عبارت دیگر بعد معنوی کن بالاتر از بعد های مادی آن است. در هر سال ده‌ها کارگردان بزرگ که آثارشان را غیر از جشنواره کن نمی توانید در جشنواره‌های دیگری پیدا کنید در این جشنواره حضور دارند.جشنواره کن از هفت بخش اصلی تشکیل شده است: بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، دوهفته کارگردانان، بازار فیلم، هفته منتقدان و فیلم های کوتاه. این جشنواره، جشنواره‌ای کاملاً اختصاصی است و فقط اهالی سینما  آن هم با کارت دعوت ویژه حق حضور در آن را دارند. به علاوه رسانه‌های دنیا، کن بهترین نقطه برای تهیه کنندگان دنیا است که از طریق آن می توانند فیلم های خود را به بزرگترین کمپانی‌های دنیا نشان دهند. ایران تنها یک بار در سال 1997 توانسته است برای فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی برنده این جایزه شود بنابراین برنده شدن«اصغر‌فرهادی» به خاطر فیلم «فروشنده» در این جشنواره قطعا می‌تواند به حساسیت های موجود بیفزاید.جشنواره کن در سالیان گذشته محلی برای نشان دادن ماهیت هنر هفتم بوده و مانند جشنواره‌های دیگر مانند اسکار چندان روابط پشت پرده و شلوغ کاری‌های رسانه ای نمی تواند به موفقیت و پیروزی آثار سینمایی منجر شود.اصغر فرهادی در این سال ها کاملا رگ خواب مخاطبان داخل کشور و منتقدین و مخاطبان خارج از کشور را در دست دارد و بدون شک در زمان تولید این فیلم تمامی موارد موفقیت در جشنواره های بین‌المللی را مدنظر داشته است.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه