روز خبرنگار و زوایایی که باید بهتر دید
  ولی‌الله شجاع پوریان (مدیر مسئول)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1483

همدلی از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در تهران گزارش می‌دهد

اتوبوس‌هایی در سن بازنشستگی

همدلی| ستاره لطفی- بسیاری از اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی پیر شده و به سن بازنشستگی رسیده‌اند، اما با این حال از رده خارج‌ نشده و هر روز با تنی خسته و رنجور نفس زنان بیش از ۳میلیون مسافر را در پایتخت جابه جا می‌کنند. شهر تهران نزديك به 241خط اتوبوسراني فعال دارد كه در اين خطوط در حال حاضر حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس در حال تردد و خدمات‌رسانی به مسافران هستند، اين در حالي است كه بر اساس برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران تا پايان سال 97، اين تعداد باید به 9 هزار و 53 دستگاه می‌رسید. با این حال كارشناسان حوزه حمل و نقل حتی پا را فراتر گذاشتند و دو سال پیش اعلام کردند نياز تهران به اتوبوس بيشتر از اين تعداد است. برآوردهاي كارشناسان حوزه حمل و نقل نشان مي‌دهد كه در شرايط كنوني تهران به 11 تا 13هزار دستگاه اتوبوس تازه نفس نياز دارد.

چالش فرسودگی اتوبوس‌های پایتخت

علاوه بر کمبود اتوبوس در پایتخت، فرسودگی اتوبوس‌های موجود چالش بزرگ دیگری است که مدت‌هاست گريبان ناوگان اتوبوسراني پايتخت را گرفته است. به گفته كارشناسان، اتوبوسراني از برنامه پنج‌ساله عقب است، حتي اتوبوس‌هايي كه به دليل فرسودگي از رده خارج شده با اتوبوس‌هاي نو جايگزين نشده است. آنان مي‌گويند وضعيت ناوگان اتوبوسراني شهر تهران نه تنها از حالت هشدار خارج شده، بلكه به شرايط اضطرار نيز رسيده است. آن گونه که مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم گفته «حال و روز اتوبوس‌های موجود مناسب نیست و 62درصد ناوگان به سن فرسودگی رسیده است.» دو روز پیش محمد ترفع اعلام کرد ۳ اتوبوس از هر ۵ اتوبوس تهران فرسوده است. وی با اشاره به ‌این‌که بسیاری از اتوبوس‌های تهران به سن بازنشستگی رسیده‌اند، تصریح کرد: «میانگین عمر مفید اتوبوس‌های دیزل ۱۰سال است در صورتی که متوسط عمر ناوگان اتوبوس‌های تهران ۱۲سال و نیم است، این نسبت، مثل این می‌ماند که سن بازنشستگی فردی ۶۰ سال باشد اما از همین فرد در سن ۷۵ سالگی، انتظار داشته باشیم که ۷روز هفته به‌صورت تمام‌وقت کار کند.» ترفع یک ماه پیش نیز گفته بود «در صورت ادامه روند موجود، اتوبوس‌های تهران حداکثر تا ۶ سال دیگر دوام می‌آورند و تا آن زمان ۱۰۰درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند!»

در نوسازی ناوگان‌اتوبوسرانی دولت کوتاهی کرده است

در قصه فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری پایتخت و روند کند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، بسیاری انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه می‌روند، چرا که دولت از سال 89 تاکنون هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران تحویل نداده است. در اين يك دهه بسياري از اتوبوس‌هاي ناوگان حمل و نقل تهران نيازمند اورهال و نوسازي يا جايگزيني بودند، اما به دليل اين كه دولت سهم 82،5درصدي خود را در نوسازي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران پرداخت نكرده، اين رويداد رخ نداده است. لازم به يادآوري است كه سهم دولت در نوسازي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران 82.5درصد و سهم شهرداري‌ها 17.5درصد تعيين شده است. هر چند سهم شهرداري‌ نسبت به سهم دولت رقمي چشمگير نيست، اما منابع مالي شهرداري محدود است و اهالي شهرداري منابع مالي پايداري را در بخش حمل و نقل عمومي تعريف نكردند. در حالي كه دولت به خاطر تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها خساست به خرج می‌دهد و از پرداخت سهم خود در نوسازي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران سر باز مي‌زند و در حالی که نوسازي خطوط اتوبوسراني در حالي با كندي پيش مي‌رود كه سرعت از رده خارج شدن يا مستهلك شدن اتوبوس‌ها از سرعت اضافه شدن اتوبوس‌هاي جديد بسيار بالاتر است. به گفته سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران «روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به دلیل فرسودگی و عدم کارآیی در سطح شهر تهران متوقف می‌شود که این موضوع، هم سبب ایجاد نارضایتی شهروندان شده و هم هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری را افزایش می‌دهد»، در سال‌های قبل نیز پیمان سنندجی، مدیرعامل وقت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در يكي از گفت‌وگوهاي رسانه‌اي خود گفته بود هر ماه 76دستگاه اتوبوس در شهر تهران به سن فرسودگي مي‌رسند و هر سه ماه يك بار حدود 100 تا 200 دستگاه اتوبوس از چرخه خدمات‌رساني ناوگان فرسوده اتوبوسراني شهر تهران به دليل عدم كارآيي لازم براي خدمات‌رساني ايمن به شهروندان كنار گذاشته مي‌شوند. بدیهی است ادامه این روند باعث می‌شود در كوتاه مدت اين بخش از حمل و نقل عمومي با بحران كمبود ناوگان روبه‌رو شود.

قیمت اتوبوس در ۶ سال۱۰برابر شده است

افزایش قیمت اتوبوس‌ها نیز چالش دیگری است که مدیریت‌شهری پایتخت با آن روبه‌رو است. دو روز پیش مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی به افزایش قیمت‌ها و کم شدن قدرت خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: «قیمت خرید اتوبوس ظرف مدت ۱۰سال بیش از ۶ برابر شده و اگر در سال ۸۹ با مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان امکان تهیه حداقل ۱۵۰دستگاه اتوبوس دوکابین را داشتیم، در حال حاضر با این مبلغ تنها می‌توان حداکثر ۲۵دستگاه اتوبوس دوکابین خرید.»

برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی حناچی به شورا رفت

موصوع فرسودگی اتوبوس‌های درون شهری تهران به چنان ‌چالشی تبدیل شده است که ۵روز پیش شهردار تهران با حضور در شورای شهر تهران لایحه دو فوریتی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را به صحن شورا برد. پیروز حناچی در صحن علنی شورای شهر تهران‌ با بیان این که ۶۰درصد ناوگان اتوبوسرانی عمر بالای ۱۰سال دارد، گفت: «برای همین تصمیم داریم تا امسال بخشی از آن را نوسازی کنیم.» وی با ذکر ‌این‌که برای تحقق این تصمیم با کارخانجات داخلی مذاکرات و توافقاتی را انجام داده‌ایم گفت: «اما رقم توافقات از حوزه اختیارات ما فراتر بود و برای همین نیاز به نظر و موافقت شورا داریم. این لایحه پیشنهادی امروزبه ما اجازه می‌دهد که توافق با شرکت‌های داخلی اتوبوس سازی را دنبال کنیم.» ناگفته پیداست بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت منوط به تامین بودجه و پرداخت منابع مالی مورد نیاز از سوی دولت و شهرداری تهران است. با توجه به حجم اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت و تاثیر آن در تشدید آلودگی هوای پایتخت و تاثیر منفی بر سلامت شهروندان تهران وقت آن فرا رسیده است که دولت موضوع نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران را در اولویت قرار دهد و شهرداری نیز به فکر ایجاد درآمد پایدار برای هزینه‌کرد این بخش باشد تا خيابان‌هاي پايتخت به محل جولان اتوبوس‌هاي فرسوده‌اي كه جان سرنشينان‌اش را تهديد مي‌كند، تبديل نشود.