گفتن‌ها و نگفتن‌های رئیس جمهور
مهدی روزبهانی (روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

گلایه علی لاریجانی قابل راستی‌آزمایی است؟

دکتر صلاح‌الدین هرسنی (کارشناس علوم سیاسی)
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از رد صلاحیت‌های بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی بابت نامزدی در انتخابات پیش روی مجلس، از رویکرد سلبی شورای نگهبان گلایه کرد و قویا از اعضای فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان آن خواست تا بابت آنچه که عدم التزام این نمایندگان به نظام جمهوری اسلامی و همچنین سوء‌استفاده از موقعیت شغلی، اقتصادی و جرایم مالی خوانده می‌شود، تجدید نظر کنند. ظاهراً دلیل گلایه علی لاریجانی شرایط فعلی کشور است که به باور او جایز نیست که در شرایط حساس کنونی، رویکرد فعلی شورای نگهبان مبنا و الگوی عمل نظام انتخاباتی قرار گیرد.
حال و اگر چه گلایه علی لاریجانی در رویکرد شورای نگهبان با توجه به نیاز کشور به امر مشارکت حداکثری در شرایط فعلی کشور قرین حقیقت و معطوف به صحت و درستی است، اما نباید از ریشه‌های رویکرد سلبی شورای نگهبان در عدم احراز صلاحیت برخی از نمایندگان غافل ماند. در واقع علت اصلی رویکرد فعلی شورای نگهبان ریشه در عملکرد و الگو‌های رفتاری خارج از قاعده و عرف برخی از نمایندگان دارد. این دسته از نمایندگان ناخواسته و با اعمال خلاف رویه قانونی، خود را هدف نقد و تخطئه شورای نگهبان و نظارت استصوابی کرده‌اند. در این ارتباط، ضمن احترام به آن عده از نمایندگان که از سلامت نفس و عمل برخوردارند، اما برخی از نمایندگان در طول دوره وظیفه تقنینی خود به جای اجرای رسالت قانون‌گذاری به برخی از رویکرد‌های خلاف قانون روی آورده و حضور در خانه ملت را دستمایه رفتار‌های فرصت‌طلبانه خود کرده‌اند؛ به گونه‌ای که همین رویکرد‌های خلاف قانون برخی نمایندگان بزرگترین ضربه را بر حیثیت قانونی مجلس وارد کرده و حتی مایه تردید افکار عمومی در وظیفه تقنینی این نمایندگان شده است. متاسفانه و در کمال حیرت، از رویکرد‌های خلاف قانون برخی از نمایندگان کم نبوده که در رسانه‌ها و فضا‌های مجازی منتشر شده است. به این ترتیب و در شرایطی که یک نماینده مجلس وظیفه قانونگذاری خود را به دلالی، واسطه‌گری و در نهایت به ایجاد فساد تقلیل می‌دهد و در شرایطی که همان نمایندگان فقط در موسم انتخابات و البته با هدف جلب رای مردم، نماینده مردم می‌شوند و در شرایطی که فساد سیستماتیک به حوزه قانونی همین نمایندگان راه یافته است، آیا انتظار بر آن است که شورای نگهبان با سکوت بر این فجایع و با احراز صلاحیت این نمایندگان رنج و مشکلات و مصائب کشور را دو چندان کند؟ البته مشکلات و عدم صلاحیت برخی از نمایندگان به فساد اقتصادی و جرایم مالی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی منحصر نیست و اگر نیک پنداشته شود برخی از نمایندگان به مشکلاتی چون: پول‌پاشی‌های بی‌قاعده و خارج از عرف در موسم انتخابات، ابهام در مدارج عالیه تحصیلی، رانت‌جویی، فقدان تخصص و تعهد، سودجویی و عدم پاسخگویی به مطالبات حوزه انتخابیه، اظهارنظر‌های غیر تخصصی در سیاست‌های کلان کشور، شهرت شخصی، سیالیت در منش سیاسی و جناحی، همرنگ جماعت شدن، عافیت‌طلبی، نداشتن تعقل مدیریتی و تخصص‌گریزی دچارند. حال و از آنجایی که به نظر می‌رسد رویکرد شورای نگهبان می‌تواند نقش مهمی در کاهش مشارکت سیاسی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که این رویکرد در برخورد با اینگونه نمایندگان تصمیم درستی است و نباید به چنین نمایندگانی اجازه داد که با این دست از مشکلات، هزینه کشور را افزایش دهند. به این ترتیب گلایه علی لاریجانی قابل راستی‌آزمایی نیست، چرا که کشور با این دست از نمایندگان آسیب بیشتری می‌پذیرد و نباید شرایط فعلی و برخی دیگر از شرایط مصلحتی کشور را دستمایه ورود این دست از نمایندگان، به مسند نمایندگی کرد.