گفتن‌ها و نگفتن‌های رئیس جمهور
مهدی روزبهانی (روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

گزارش همدلی از حوادث پر تکرار ناوگان هواپیمایی در روزهای اخیر

سریال نقص فنی در آسمان ایران

همدلی| اگرچه هنوز هم گفته می‌شود که حمل ونقل هوایی یکی از امن‌ترین شیوه‌ها برای جابه‌جایی مسافر است، اما حوادث اخیر مربوط به پرواز هواپیماها در آسمان ایران در یک ماه گذشته به‌قدری پر تکرار شده است که دل مسافران هواپیماها را به لرزه انداخته و شاید این ترس ناخواسته سبب شده که گروهی از خیر پروازهای غیرضروری خود بگذرند. نبود قطعات یدکی هواپیماها به دلیل تحریم وکهنه شدن ناوگان هوایی از دلایلی است که برخی از کارشناسان از آن به عنوان علت حوادث اخیر یاد می‌کنند.
حدود یک ماه گذشته بود که حادثه تلخ هواپیمای 737 اوکراینی در آسمان تهران اتفاق افتاد و منجر به مرگ گروهی از هموطنان و البته شهروندان برخی دیگر از کشورها شد، البته جنس آن حادثه با سایر مواردی که این روز‌ها در حال اتفاق افتادن است متفاوت است، اما گویی حوادث مربوط به پرواز هواپیماها مانند ضربات ریز دومینو یکی پس از دیگری دارد رخ می‌دهد و شاید بخت یار ما شده تا شاهد تلفات جانی برای حوادث چند روز گذشته نباشیم.
با مرور اخبار مربوط به فرودهای اضطراری پروازهای این چند روز گذشته متوجه تعدد این دست از حوادث می‌شویم، همین روز گذشته بود که یک هواپیمای بوئینگ باریک‌پیکر MD۸۳ با ۱۳۶مسافر و کادر پروازی که از تهران حرکت کرده بود، بعد از رسیدن به ماهشهر قبل از فرود کامل از باند فرودگاه این شهر خارج شد و پس از آنکه چرخ‌های فرود آن کنده شد، به فنس‌های انتهای باند ۲۷۰۵ متری فرودگاه ماهشهر برخورد کرد و در انتها در میان اتوبان ماهشهر-اهواز متوقف شد. در فیلم‌های منتشر شده از حادثه فرودگاه ماهشهر یکی از مسافران در بیان تجربه ترس‌آور خود از این فرود می‌گوید:«هواپیما با سرعت بسیار زیادی در فرودگاه روی زمین نشست و اصلا ترمز نگرفت. پس از آن گویی به مانعی برخورد و سرعتش کم شد و بعد از باند فرود خارج شد و از فرودگاه بیرون رفت.» در پی این حادثه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:«خوشبختانه حال همه مسافران هواپیما خوب است و موضوع و علت حادثه در دست بررسی است.»
نمونه اخیر دیگر آنکه، یک فرود اضطراری مشابه حادثه فرودگاه ماهشهر هم چند روز گذشته در فرودگاه مشهد رخ داد که به گفته شاهدان و مسافران آن گویی یک هواپیمای 80 MD دوشنبه گذشته در فرودگاه مشهد به زمین نشسته، مسافران آن از فرود ناگهانی و ترمز شدید هواپیمای شیراز-تهران پس از فرود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد سخن می‌گفتند و اینکه شدت فرود به حدی بود که هواپیما چند بار به سمت چپ و راست منحرف شد ولی نهایتا، این پرواز با کمال امنیت و سلامت، مسافران خود را به مقصد رساند.
به دنبال سریال متعدد فرودهای اضطراری هواپیماها دیروز یک هواپیمای مسافربری دیگر در گرگان دچار حادثه شد. کادر پروازی هواپیمای قشم ایر در فرودگاه گرگان پس از سوار کردن ۸۵مسافر و آمادگی برای آغاز پرواز، متوجه شدند که یکی از موتورها دچار آتش‌سوزی در خروجی شده است و بلافاصله با فرود در گرگان، هواپیما را تخلیه کردند. همین‌طور دو روز پیش هم پرواز تهران-استانبول چنین وضعیتی داشت، طوری که همه مسافران را جان به لب کرد. این هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد، ناگهان شروع کرد دور خود و بر فراز استان‌های تهران و البرز پرواز کردن. حدود ۷ بار هواپیما مسیر بزرگی را در هوا پیمود تا اینکه شبکه‌های اجتماعی گفتند این هواپیما دچار کاهش ناگهانی ارتفاع شده و از صحنه رادارها خارج شده است. لحظاتی پس از آن، مشخص شد هواپیما توانسته مسافرانش را صحیح و سالم در فرودگاه مهرآباد پیاده کند.
حالا با منتشر شدن این خبرها از پروازهای ناموفق چند روز اخیرِ هواپیمایی کشور، و اینکه هر بار علت این سقوط‌ها و فرودهای اضطراری نقص فنی عنوان می‌شود، مجدداً این پرسش طرح می‌شود که تحریم‌ها و عدم توانایی در تامین قطعات هواپیما چقدر در ایجاد این دست از پروازها موثر است؟
افزایش سوانح هوایی موید این واقعیت تلخ است که ایمنی پروازهای ما پایین آمده است استفاده کردن از هواپیماهای دست چندمی که دیگر حتی خط تولید برخی از آنها تعطیل شده است خود شاهدی برای شرایط نامساعد ناوگان هوایی کشور دارد. به گزارش ایرنا ،خط تولید هر سه هواپیمایی که در چند روز اخیر دچار نقص فنی شده‌اند، بسته شده است و قبل از تحریم‌ها، توقف تولید این هواپیماها در جهان دسترسی به قطعات نو و سالم را با مشکل مواجه می‌کند.
در همین رابطه علیرضا منظری معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه گذشته به ایرنا، گفت:«هزینه‌های نگهداری و تعمیر یک هواپیما در شرایط تحریم و عدم دسترسی به قطعات سالم و نو، گران تمام می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند از احتمال انجام یک پرواز بدون خطر بکاهد.»
وی ادامه داد:«وضعیت ناوگان هوایی کشور خاص است، تحریم‌های صنعت هوایی در افزایش سوانح تاثیرگذار بوده است و قطعات و لوازمی که نیاز است به موقع برسد یا وارد ایران نمی‌شود یا با واسطه و با هزینه‌های گران به دست شرکت‌های هواپیمایی می‌رسد.»
به گفته علیرضا منظری، این کارشناس صنعت هوایی: «اکنون هزینه نگهداری هواپیما به دلیل افزایش هزینه‌های ارزی و افزایش هزینه‌های دستمزد بالا رفته، در حالی که درآمد شرکت‌های هواپیمایی به دلیل نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما در حداقل ممکن، کاهش یافته است.»
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشور گفت:«از ابتدای امسال هیچ هواپیمای نو یا حداقل جوانی، وارد ناوگان هوایی کشور نشده و همچنان معدل سن ناوگان ۲۴ سال است.» وی اضافه کرد:«نسبت به سال‌های گذشته تحریم صنعت هوایی فشار بیشتری را بر وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است.»