مدیران بحران آتش‌نشانانی که بنزین می‌پاشند
فضل‌الله یاری (سردبیر)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر
1431

فرزاد مرادی خواننده گروه رستاک در گفت‌وگو با همدلی

برگزاری کنسرت آنلاین اتفاق مهمی است

همدلی|علی نامجو: سال‌های گذشته در ایام نوروز، مجموعه برنامه‌هایی با عنوان «نوروزگاه» از سوی شهرداری تهران برگزار می‌شد که مردم نقاط مختلف ایران می‌توانستند برای تماشای آن در برج میلاد تهران حضور پیدا کنند و علاوه بر مواجهه با آداب‌ورسوم مناطق و نواحی مختلف ایران، اجراهای مختلفی در عرصه‌های گوناگون هنری ازجمله موسیقی را تماشا کنند. امسال اما اوضاع با سال‌های گذشته فرق داشت. در همان روزهای ابتدایی اسفندماه اعلام شد که مجوز اجراهای مختلف هنری تا اطلاع بعدی لغو شده است و بر همین اساس امکان تماشای کنسرت‌ها، دیدن فیلم‌های سینمایی، حضور در سالن‌های تئاتر و بازدید از نمایشگاه‌های مختلف در عرصه هنرهای تجسمی از دست رفت. در همین گیرودار هم بود که نوروزگاه به نوروزخانه تغییر نام داد و بر اساس مجوزی که از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد، چندین گروه موسیقی اجراهای خودشان را از روزهای ابتدایی فروردین‌ماه برای مخاطبان آغاز کردند، این بار اما نه از طریق حضور بینندگان در سالن کنسرت که از راه اینترنت. امید حاجیلی، مهدی جهانی، روزبه بمانی، استاد اسداللهی، رضا یزدانی، محسن شریفیان و لیان، حمید عسگری، گیل و آمارد؛ ناصر وحدتی، مهدی یغمایی، ژوانا؛ سعدالله نصیری، حمید حامی، سینا سرلک، رستاک و اشوان گروه‌ها و خوانندگانی هستند که در این برنامه حضور دارند. شب گذشته حمید حامی کنسرتش را اجرا کرد، امشب سینا سرلک به روی صحنه خواهد رفت و فردا نوبت به گروه رستاک می‌رسد تا با علاقه‌مندانش در قالبی متفاوت روبه‌رو شود. رستاک گروهی است که در همه آلبوم‌هایش ایران و اقوام مختلف حاضر در این ملک را مخاطب قرار داده و همواره کوشیده موسیقی اقوام و نواحی ایران را معرفی کند. شاید اجرای آنلاین یک کنسرت به رستاک این فرصت را بدهد که این بار در عمل با همه اقوام سرزمینمان ایران روبه‌رو شود و کنسرتی به وسعت یک کشور را روی صحنه ببرد. به همین بهانه با فرزاد مرادی خواننده این گروه که از روزهای ابتدایی شکل‌گیری رستاک در آن حضور داشته، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور رستاک در اجراهای «نوروزخانه» با توجه به فاصله اندک لغو اجراهای صحنه‌ای در ایران و برگزاری این رویداد، چطور اتفاق افتاد؟

بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجراهای صحنه‌ای در عرصه‌های مختلف هنری را برای پیشگیری از ابتلای عموم جامعه لغو کرد و درست از همان زمان بود که پیشنهادهایی برای برگزاری کنسرت‌های آنلاین از سوی گروه‌های فعال در این زمینه مطرح شد. به نظر من ایده برگزاری کنسرت‌های آنلاین با توجه به شرایط موجود، ایده بسیار خوبی بود و به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در این مجموعه اجراها حضور داشته باشیم. البته در ابتدا قرار بود ما سیزدهم فروردین‌ماه روی صحنه برویم، اما بر اساس تصمیم برنامه گذار قرار بر این شد که اجرای گروه رستاک به بیستم فروردین‌ماه موکول شود.

به نظر شما تفاوت اجرای آنلاین در مقایسه با کنسرت‌های معمول، برای مخاطبان و البته گروه‌ها در چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که اجراهایی نظیر نوروزخانه وجود دارد این است که هر کس به اینترنت دسترسی دارد امکان حضور و تماشای آن را دارد و همین ویژگی باعث گستردگی طیف مخاطبان در این کنسرت‌ها خواهد بود. با این توضیح بخش زیادی از مخاطبان این مجموعه اجراها، به‌احتمال کسانی هستند که تا امروز اجرای گروه‌های حاضر در این رویداد را در کنسرت ندیده‌اند، هرچند ما منتظر عزیزانی که در طول این سال‌ها اجراهای گروه رستاک را در کنسرت‌های مختلف دنبال کرده‌اند، هم هستیم. یکی از تفاوت‌هایی که چنین اجرایی با کنسرت‌های معمول گروه رستاک دارد، این است که در کنسرت پیش‌رو ما از حضور تماشاگران در سالن اجرا، محروم هستیم. به احتمال شما هم با من هم‌عقیده هستید که اجراهای گروه رستاک به تماشاگر وابستگی زیادی دارد و در حقیقت می‌شود گفت کنسرت‌های ما یک بده‌بستان بین گروه و تماشاگران است. در بسیاری از اجراهایمان اعضای گروه کارهای بداهه‌ای را انجام می‌دهند که متأثر از فضا و اتمسفر خاص کنسرتی است که در آن مشغول اجرا هستیم. تجربه کنسرت آنلاین برای ما تجربه جدیدی است و به گمان من، این وضع کار را برای ما سخت می‌کند اما من امیدوارم بتوانیم خاطره خوشی را برای خودمان و البته مخاطبان عزیزمان رقم بزنیم. درباره این دوره از کنسرت‌ها یکی از ویژگی‌هایی که مایه خوشحالی بود حضور چند گروه فعال در زمینه موسیقی اقوام و نواحی ایران بود و ما هم در گروه رستاک بسیار خوشحالیم که می‌توانیم در کنار این دوستان به اجرای موسیقی بپردازیم.

با توجه به اینکه حدود دو ماه است که شیوع کرونا در ایران اعلام شده، شما چه محدودیت‌هایی برای تمریناتتان داشته‌اید و از سوی دیگر علاوه بر این کنسرت برای مخاطبان گروه رستاک، چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اید تا با موسیقی‌تان بتوانید کمی حالشان را بهتر کنید؟

ما در طول سال‌های گذشته اجراهای مختلفی را در شهرها و کشورهای مختلف تجربه کرده‌ایم، بنابراین در این رهگذر به هماهنگی قابل قبولی دست یافته‌ایم و به همین دلیل هم شاید احتیاج به انجام تمرینات فشرده و پشت سر هم نداشته باشیم. البته برای روی صحنه رفتن در این رویداد موسیقایی چند جلسه تمرین کرده‌ایم تا بتوانیم قطعات را مرور کنیم و با وجود تغییرات جزئی احتمالی به هماهنگی مناسب دست پیدا کنیم. پیش از انجام برنامه‌ریزی برای حضور در نوروزخانه و اجرای کنسرت برای هم‌میهنان عزیزمان در نیمه اسفندماه گذشته قطعه تصویری «فاطلو» را که بر اساس یک ملودی شاد و زیبای کرمانی بازآفرینی شده بود، به مردم عزیزمان تقدیم کردیم تا شاید برای لحظاتی بتوانیم کمک کنیم تا حالشان بهتر شوند و از وضعیت پیش‌آمده لااقل برای دقایقی فاصله بگیرند. ضبط آن موزیک ویدیو در آن شرایط، ریسک بسیار بالایی داشت، اما همه ما در گروه رستاک تصمیم گرفتیم این قطعه را در آن روزها به مردم عزیزمان تقدیم کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

چند سال قبل برگزاری کنسرت آنلاین در ایران آغاز شد، اما بازارش مدتی بعد از سکه افتاد. شیوع کرونا در این روزها سبب شده که دوباره نگاهی جدی به این نوع اجرا به وجود بیاید. از نگاه شما توجه به وجود آمده به کنسرت آنلاین بعد از فروکش کردن تب کرونا از میان خواهد رفت یا فکر می‌کنید می‌تواند دریچه جدیدی را پیش روی موسیقی و به طور کلی هنر باز کند؟

به نظر من تجربیاتی که در طول این ایام به دست خواهد آمد، در این باره بسیار تعیین‌کننده است. درباره موسیقی به‌طور خاص من گمان می‌کنم آینده برگزار کردن یا برگزار نکردن کنسرت‌های آنلاین با اجراهایی که در این روزها به شکل آنلاین برگزار می‌شود، ارتباط زیادی دارد. هرقدر تماشاگران و گروه‌ها از اجراهای برگزار شده در این ایام رضایت داشته باشند، شانس پیگیری این شیوه در آینده بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر تعداد گروه‌های فعال در زمینه موسیقی در ایران زیاد است، درحالی‌که در این مجموعه اجراها هر شب یک گروه کنسرت آنلاین برگزار می‌کند. اگر در آینده قرار باشد این شیوه پیگیری شود نیاز به بسترسازی دقیقی است که بر اساس آن همه گروه‌هایی که در طول هفته و ماه در شهرهای مختلف ایران به روی صحنه می‌روند، امکان برگزاری کنسرت آنلاین را داشته باشند. درنهایت من امیدوارم نتایج خوبی از برگزاری این اجرها به دست بیاید، چون برگزاری اجراهایی با این گستردگی می‌تواند مخاطبان زیادی را با کنسرت‌ها همراه کند و هر کس در هر نقطه‌ای از ایران و جهان بتواند کنسرتی را که دوست دارد، تماشا کند. به طور مشخص برای گروه رستاک ادامه‌دار شدن اجرای آنلاین اتفاق بسیار خوبی است، چون عملاً ما در نیمی از شهرهای ایران امکان اجرای کنسرت را نداریم. در این شرایط مردمی که ساکن این شهرها هستند هم می‌توانند مخاطب اجراهای ما باشند.

آیا منظورتان از شهرهایی که در آن امکان اجرای کنسرت را ندارید همان شهرهایی است که اجازه برگزاری کنسرت در آن وجود ندارد، است؟

در بعضی از شهرهای ایران امکانات سخت‌افزاری برای اجرای کنسرت وجود ندارد، در بعضی از شهرها هم بنا به دلایل دیگر نمی‌توان کنسرت برگزار کرد. بگذارید این بحث را باز نکنیم.

به نظر شما اجرای آنلاین در قیاس با کنسرت‌های معمول چه محدودیت‌هایی که دارد؟

درباره گروهی همچون رستاک که کنش‌ها و واکنش‌های لحظه‌ای میان اعضای گروه و مخاطبان در حین اجرای یک کنسرت پیش می‌آید و همین اتفاقات می‌تواند به جذابیت اجرا کمک کند، پخش کنسرت از دیریچه دوربین می‌تواند یک محدودیت باشد. چون یک دوربین درآن‌واحد نمی‌تواند همه اتفاقاتی را که روی صحنه در میان اعضای گروه و البته در مواجهه با مخاطبان رقم می‌خورد، به تصویر بکشد و طبعاً امکان نمایش همه اتفاقات از یک دوربین با یک نمای خاص وجود ندارد. همین شرایط هم می‌تواند برای گروهی با مختصات ما یک محدودیت تلقی شود، اما به هر حال در شرایط حاضر چاره‌ای وجود ندارد و وجود چنین امکانی را باید به فال نیک گرفت. به گمان من برگزاری کنسرت با حضور تماشاگران و البته با امکان پخش آنلاین می‌تواند بهترین گزینه باشد تا هم حاضران بتوانند در جریان همه کنش‌ها و واکنش‌های اعضای گروه در سالن قرار بگیرند و هم کسانی که امکان حضور در کنسرت برایشان فراهم نمی‌شود بتوانند اجرا را از طریق اینترنت تماشا کنند.

با توجه به اینکه به‌احتمال در این کنسرت شما با طیف متفاوتی از مخاطب در قیاس با اجراهای قبلی‌تان روبه‌رو خواهید بود، چه تغییری در رپرتوار رستاک در این کنسرت به وجود خواهد آمد؟

ما برای خودمان در طول این سال‌ها یک تقسیم‌بندی انجام داده‌ایم که بر اساس آن بیست منطقه موسیقایی مختلف درزمینه موسیقی در ایران وجود دارد. با توجه به اینکه زمان اجرای کنسرت محدود است، امکان اجرای موسیقی برای همه این بیست منطقه عملاً وجود ندارد و شاید ما درنهایت بتوانیم موسیقی ده منطقه را در این کنسرت اجرا کنیم. با این توضیح در ابتدا باید از هموطنانی که در این اجرا موسیقی منطقه آنها اجرا نمی‌شود، عذرخواهی کنیم اما این قول را هم به علاقه‌مندان موسیقی مناطق و نواحی ایران بدهیم که در این کنسرت قطعات پرطرفدار گروه رستاک از سال‌های اول آغاز فعالیت این گروه تا امروز را پیش رویشان قرار خواهیم داد. ما همیشه تلاش کرده‌ایم که بعضی نکات را به‌عنوان شگفتانه تا لحظه اجرا برای مخاطبانمان ناگفته بگذاریم اما از جمله مناطقی که در کنسرت بیستم فروردین برای مخاطبان موسیقی‌شان را اجرا خواهیم کرد، می‌توانم از کردستان، آذربایجان، جنوب و البته شمال ایران نام ببرم. تلاش ما این است که یکی از قطعات جدید گروه را هم در این کنسرت اجرا کنیم.

شما معمولا در کنسرت‌های مختلف از حضور لااقل یکی از استادان مربوط به موسیقی مناطق و نواحی ایران بهره می‌بردید. در این کنسرت هم این اتفاق خواهد افتاد یا فقط اعضای ثابت رستاک این کنسرت را برگزار خواهند کرد؟

همان طور که می‌دانید شرایط در این ایام بسیار پرریسک است و تا این لحظه با درنظر گرفتن همین شرایط تصمیمی برای بهره‌گیری از حضور استادان ارزنده موسیقی اقوام و نواحی ایران در کنسرت پیش رو نداشته‌ایم. اگر تغییری در این تصمیم اتفاق بیفتد، حتما به مخاطبان عزیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیش‌بینی شما از تعداد مخاطبانی که کنسرت آنلاین شما را شامگاه بیستم فروردین خواهند دید، چگونه است؟

راستش من نمی‌توانم آمار دقیقی را پیش‌بینی کنم اما با توجه به اینکه چند روز از برگزاری این مجموعه اجراها گذشته و با در نظر گرفتن این نکته که اغلب مخاطبان گروه رستاک هم در جریان اجرای ما قرار گرفته‌اند، می‌توانم امیدوار باشم که اجرای ما بتواند جزء پرمخاطب‌ترین اجراهای این دوره باشد و از همه مهم‌تر اینکه بزرگوارانی که زمان با ارزش‌شان را می‌گذارند تا کنسرت ما را تماشا کنند در پایان، از این اجرا لذت ببرند و خوشحال باشند.