تفکیک قوای یک‌طرفه
محسن خرامین ( روزنامه نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1458

حمله عده‌ای به آستان حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در اعتراض به این اماکن؛

هتک حرمت به بهانه دفاع

همدلی| محسن رفیق : ساعت‌های آخر روز دوشنبه افرادی در اعتراض به بسته شدن درهای ورودی حرم‌‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، به سمت این درها هجوم بردند و ضمن سردادن شعارهایی علیه مسئولان دولتی بخصوص وزیر بهداشت و رئیس جمهور برای باز کردن درهای این دو مکان زیارتی آسیب‌هایی نیز وارد کردند. حمله عجیب این افراد که نشان می‌داد از اقشار مذهبی هستند، منجر به واکنش‌‌های زیادی شد. برخی این کار را همچون حمله به سفارتخانه‌‌ها و دیگر اماکن دانستند و گفتند که این افراد بدون منطق تلاش کردند هم سلامت عمومی را به خطر بیندازند و هم موجب وهن دین شوند.
از چندی پیش تعطیل شدن حرم‌‌های زیارتی در سطح کشور به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، اجرایی شده بود. این تصمیم در حالی گرفته شد که در کنار آن تعطیلی بسیاری از مکان‌‌های عمومی و حتی مراسم نماز جمعه نیز در قالب راهکارهای مبارزه با شیوع کرونا، لحاظ شده بود و حتی مقام رهبری هم از آن حمایت کردند. با این وجود تعطیلی زیارتگاه‌‌ها از ابتدا با مخالفت گروهی از افراد همراه شده بود، مخالفتی که نهایتا باعث شد تا این افراد، حیدرحیدرگویان به سمت این اماکن مقدس هجوم برده و با زیر پا گذاشتن قوانین کشور، تصورات ذهنی خود را اجرایی کنند. این در حالی است که این اقدام از سمت کسانی انجام گرفته است که خود را از طرفداران مدافعان حرم می‌دانند. حال این سوال در اذهان مطرح شده است که این عمل حامیان مدافع حرم جهت گشودن درهای حرم‌‌های رضوی و حضرت معصومه(س) بدون کسب نظر از مراجع و برخلاف نظر رهبری، بر اساس چه تفکری دنبال می‌شود؟ اگر چه برخی منابع از دستگیری 25 نفر توسط مراجع امنیتی به دلیل هتک حرمت این زیارتگاه‌‌ها خبر می‌دهند اما آیا به واقع می‌توان انتظار داشت که دستگیری این افراد پایانی بر اینگونه رفتارها خواهد بود؟
حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در واکنش به این اتفاق، در خصوص توقف موقت حضور زائران در حرم رضوی گفت:«از آنجا که ما نسبت به زائران مسئولیت داریم باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. او اشاره کرد که در غیر این صورت امام رضا در روز قیامت از ما می‌پرسند که چرا جان زائران مرا حفظ نکردی.» رئیس جمهور روحانی نیز روز گذشته و در مراسم افتتاح قطعات ۲ و ۳ آزاد راه شهید همت – کرج و در اولین واکنش به این موضوع، اذعان داشت: «اگر چه جسم ما از اماکن متبرکه مقداری فاصله دارد و به دلایل بهداشتی نمی‌توانیم به اماکن متبرکه مشرف شویم اما روح ما از هر سال به آنها نزدیک‌تر است. مخصوصا امسال که روز اول فروردین به نام مولای ما حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) است و فرزندان عزیز و بزرگوار او از امام هشتم(ع) گرفته تا حضرت معصومه(س) تا شاه چراغ و بسیاری از اماکن متبرکه ما نیز از فرزندان آن بزرگوار هستند.»این مساله اما واکنش‌‌های بسیار دیگری را در بین نمایندگان مجلس و برخی صاحبنظران ایجاد کرد .علی مطهری، نماینده مجلس نیز در واکنش به رخدادها در قم خواستار بازداشت و محاکمه هتاکان حرمت ساحت حرم حضرت معصومه(س) شد. این نماینده مجلس در واکنش به این هتک حرمت در توییتی نوشت:«افراد جامد فکری که در اعتراض به بسته ‌شدن درب حرم حضرت معصومه به آنجا هجوم بردند و درب را شکستند، باید بازداشت و مجازات شوند، هم به خاطر کمک به شیوع ویروس کرونا و هم به دلیل ایجاد وهن برای اسلام و شیعه. آنها یاد خوارج را زنده کردند.»
احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در واکنش به رفتار نامتعارف عده‌ای در شکستن در حرم مطهر حضرت معصومه(ع) در حساب توییتری خود نوشت:«‏شکستن حرمت حریم اهل بیت (ع) نماد جهل مقدس است. ‏اما متولیان امر کجا بودند که نتوانستند از تجاوز عده‌ای با رفتار وحشیانه جلوگیری کنند؟»مازنی در حالی از عبارت جهل مقدس برای تشریح این واقعه یاد می‌کند که آیت‌الله محقق داماد پیشتر از این ترکیب استفاده کرده بودند. تعبیری که به نوشته سایت عصر ایران با استناد با آن می‌توان فهمید چرا ابن ملجم مرادی نمازخوان، فرق علی علیه‌السلام را در محراب مسجد کوفه می‌شکافد. مفهومی که با آن می‌توان دریافت که چرا مسلمانانی در کربلا، امام حسین و یاران‌شان را کشتند. این یادداشت اشاره می‌کند که جهل مقدس، بد دردی است و اگر لمپنیسم هم به آن اضافه شود درد شدیدتری ایجاد می‌کند.علاءالدین بروجردی، دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در واکنش به این هتک حرمت، گفت: اگر کسی حتی کمترین دقت نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشد متوجه می‌شود که ایشان تأکید کردند باید تصمیمات ستاد مقابله با کرونا با دقت اجرا شود. هدف اصلی هم جلوگیری از انتقال این ویروس خطرناک به دیگر افراد و مقابله با ابتلای تعداد بیشتری از مردم است.او اشاره کرد: چگونه در چنین شرایطی عده‌ای خودسرانه به خود جرأت می‌دهند به مکان‌های مقدس و حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام رضا(ع) هتک حرمت کنند، این کار چه توجیهی دارد؟ این‌‌ها درهای مکان‌های مقدس را شکسته و با توهین وارد شدند. باید جلوی این ناهنجاری‌ها و خودسری‌ها گرفته شود.شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن محکومیت هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام رضا(ع) بیان کرد: انجام این اقدامات واقعا جای تعجب دارد. زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که هرچه که ستاد مقابله با کرونا تشخیص دهد باید اجرایی شود؛ چگونه عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند تا دست به چنین اقداماتی بزنند. او در ادامه اظهار کرد: این رفتار‌‌ها ناپسند است. شکستن درهای حرم ائمه و معصومین بسیار زشت‌تر از تعطیلی چند روز این اماکن مقدس است. این افراد با این اقدامات دین شیعه را روبنایی و خرافی به جهان نشان می‌دهند.این نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: معلوم نیست این اقدامات از کدام چشمه آب می‌خورد. باید دید که این افراد با نگاه روبنایی دست به چنین کاری زده‌اند یا اینکه از جایی ماموریت داشته‌اند.علیرضا سلیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت:این اقدامات را گروه‌های خودسر که انسان را یاد خوارج می‌اندازند، انجام می‌دهند که به هیچ وجه زیبنده نیست. اماکن متبرکه ما بسیار مقدس هستند، مگر می‌شود با مطرح کردن حفظ قداست یک مکان مقدس، هتک حرمت این مکان را انجام داد.او خاطرنشان کرد: این افراد اقدام غیرقابل دفاعی را انجام دادند، امیدوارم کسانی که از این اتفاقات پشتیبانی می‌کنند از نظر فکری به خود بیایند، چراکه این تندروی‌ها قابل دفاع نیست، نه مرجعیت شیعه و نه روحانیت برجسته شیعه هیچ‌کدام چنین مسائلی را هیچ گاه به هر کیفیت تایید نکرده و نمی‌کنند. سلیمی درباره ضربات و لطماتی که چنین رفتارهایی می‌تواند به اسلام وارد کند، بیان کرد: این رفتارها مورد سوءاستفاده دشمنان ما که شیعه را بر نمی‌تابند و با منطقش آشنایی ندارند، قرار می‌گیرد. ما نباید کاری کنیم افرادی که با تشیع و اصل اسلام مخالف هستند، از این گونه امور سوءاستفاده کنند.
مرتضی چیت‌سازیان وکیل دادگستری و استاد فقه نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این اتفاق، گفت: این مساله هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.
او اضافه کرده است: از لحاظ فقهی وقتی که ولی فقیه این امور را محول به کمیته‌ای کرده که بر این امور نظارت دارد و در شورایی چنین تصمیمی را گرفتند، نوعی مخالفت با ولی فقیه است و از لحاظ حقوقی هم اقدام این افراد خلاف مقررات است.او یادآورشد: چه کسی گفته حتما فرد باید جلوی ضریح برود و آن را لمس کند. زیارت از راه دور هم هست و شخص در هر جایی می‌تواند با امام و امامزاده و اولیاالله ارتباط برقرار کند.محسن رهامی، استاد حقوق دانشگاه تهران نیز با اشاره به این که زیارت اهل بیت، مستحب است گفت: این عده قیاس کردند که رضاخان نتوانست این اماکن مقدس را تعطیل کند ولی جمهوری اسلامی می‌خواهد این کار را انجام دهد، این قیاس باطل است، زیرا رضاخان مخالف نمادهای مذهبی بود، اما جمهوری اسلامی برای حفظ جان مردم به صورت موقت این اماکن را تعطیل کرده است؛ چرا که تجمعات موجب گسترش شیوع بیماری می‌شود. او همچنین اشاره کرده است: عده‌ای دنبال سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم هستند. در سراسر دنیا مراکزی که موجب تجمع مردم می‌شود تعطیل شد. حتی پاپ هم به تنهایی دعا خواند، اما عده‌ای می‌خواهند اماکن مذهبی را در مقابل علم قرار دهند که این اساسا غلط است.
رهامی همچنین خاطرنشان کرد: این اقدامات نه تنها موجب ترویج مذهب نمی‌شود بلکه موجب بدبینی مردم دنیا به نماد مذهب می‌شود. علاوه بر این که شکستن در حرم حضرت معصومه(س) هتک حرمت به این مکان مقدس است هیچ کدام از مراجع تقلید این اقدام را تایید نمی‌کنند این حرکات مشکوک است و موجب بدبینی مردم دنیا به مردم کشورمان و مذهب می‌شود.