هراس از یک استعفای احتمالی
محسن خرامین (روزنامه‌نگار)
۱- صفحه اول

۲- سیاست

۳- سیاست

۴- جامعه
۵- ویژه شهرستان
۶- اقتصاد
۷- فرهنگ و هنر
۸- صفحه آخر

1538

حجت‌الاسلام محسن غرویان در واکنش به اتفاقات قم در گفت‌وگو با «همدلی»:

مردم می‌گویند ما خجالت می‌کشیم که در قم زندگی می‌کنیم

همدلی| تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه(س) و حرم امام رضا(ع) با اعتراض‌هایی همراه بود که نهایتا به هتک حرمت این دو حرم مقدس تبدیل شد. در قم معترضان درب حرم را شکستند و در مشهد نیز معترضان با حمله به گیت‌های ورودی خواستار ورود به حرم بودند که با مداخله نیروی انتظامی تلاش آن‌ها به نتیجه نرسید.
این اقدام افراطی‌ها واکنش‌‌های بسیار زیادی را در کشور و در میان مسئولان و افکار عمومی به دنبال داشت. در ارتباط با این موضوع با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

واکنش حوزه در باره این اتفاق چه بود و آیا حوزه از این جریان‌‌ها حمایت می‌کند؟

این کارها اصلا مورد تایید ما نیست. حمله به حرم، توهین به حرم، در شکستن و این حرکت‌‌ها مشکوک است. به نظر من اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باید ردیابی و بررسی کند که منشأ این حرکت‌‌ها از کجاست. اینها از کجا خط می‌گیرند. به نظر ما در بین دین و علم هیچ تضادی وجود ندارد. این مسائلی که در مبارزه با کرونا از سوی متخصصان سلامت و مسئولان بهداشت کشور بیان می‌شود، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید اجرا بشود. در حوزه هم هیچ استاد با سواد و با دانش روزی مخالف این نیست.مقام معظم رهبری هم دستور دادند که ما نباید تخطی کنیم که از آنچه وزارت بهداشت توصیه و مصوب می‌کند. این هم یک راه عقلایی است که در همه جای دنیا به آن عمل می‌شود که باید به هر نحوی جلوی انتقال این ویروس گرفته شود. در جایی مانند نماز جماعات، حرم‌‌ها، مراکز اجتماعی و جاهای شلوغ که تجمع می‌کنند که اگر یک نفر عطسه کند این ویروس به همه منتقل می‌شود. بنابراین، این یک امر بدیهی و روشن است که باید جلوی آن گرفته شود و دین هم توصیه می‌کند که این مسائل بهداشتی رعایت شود و در این هیچ شک و شبهه‌ای نیست. در این میان حرم‌‌ها برای آرامش روح انسان هستند که اگر جسم در خطر باشد حرم‌‌ها باید به صورت موقت بسته شوند تا اجتماعی صورت نگیرد. ارتباط قلبی با حرم‌‌ها هم می‌تواند برقرار شود بدون اینکه نیاز به حضور فیزیکی باشد. یعنی ارتباط با حرم به عنوان نیایشگاه و مکان عبادت درست مانند ارتباط با خداست. خدا همه جا هست، حرم‌‌ها هم می‌توانند هر جایی باشند که انسان بتواند ارتباط روحی با بزرگان با حضرت معصومه(س)، با امام رضا(ع) و با امام حسین(ع) و ائمه بگیرد.

مدیریت حوزه در برابر این حرکت‌ها چه موضعی گرفته است؟

مدیریت مرکز حوزه آیت‌الله اعرافی هم اطلاعیه و بیانیه دادند و این حرکت را محکوم کردند. مراجع محکوم کردند. مدرسین محکوم کردند. الان خیلی از مردم می‌گویند که ما خجالت می‌کشیم که در قم زندگی می‌کنیم. چون اسم قم در این مسئله کرونا بد دررفته است. این حرکت‌‌ها هم چهره مردم قم را در بین ملت ما و در بین جهانیان بدتر می‌کند. به هر حال ما این حرکت‌ها را محکوم می‌کنیم و باید مسئولان ذیربط در نهادهای مربوطه ببینند که اینها روی چه برنامه‌ای است که این خط را به آنها می‌دهد. مردم بدانند که حوزه علمیه، مراجع و مدرسین مبرا از این حرکت‌‌ها هستند و برائت خودشان را از حرکت‌‌های توهین‌آمیز به ساحت مقدس ائمه و حرم‌‌ها اعلام می‌کنند.

این تندروی‌‌ها چه تاثیری روی مناسک و مکان‌‌های مقدس به عنوان پایگاه‌‌های مذهبی و دینی دارد؟

این حرکت‌‌ها در وهله اول از نهاد دین و مذهب تقدس‌زدایی می‌کند و اثرات منفی دارد. مردم حتی شهروندانی که خیلی معتقد نیستند با احترام خاصی به این مکان‌‌ها نگاه می‌کنند و برخورد خوبی دارند، اما این رفتار ممکن است در نگاه آنها اثرات نامناسبی بگذارد. ما نباید کارهای ضدعقلانیت را به نام دین نسبت بدهیم. برای مثال برویم در حرم ضریح ببوسیم و بگوییم که کرونا را می‌خوریم و اثری روی ما ندارد. این حرف‌ها هیچ جایگاهی نزد علمای دین و فقها ندارد. این موارد را یک اقلیت بسیار محدودی انجام می‌دهند و نباید به همه مردم قم نسبت داد.