روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
17 شهریور 1398  |  اقتصاد  |  کد خبر: 65810
0
0
اپرای عاشورا؛ همنشینی هنر آیینی و موسیقی سنتی
ایرنا: تئاتر «اپرای عاشورا» که بنیانگذار اپرای ملی در شاخه تولیدات تئاتری کشورمان به شمار می‌رود، طی همنشینی داستانی آشنا چون واقعه کربلا در قامت بهره‌مندی از موسیقی ردیفی-دستگاهی و سنت نمایش آیینی تعزیه نه تنها در اقبال مخاطبان داخلی موفق بود که تحسین و حیرت جهانیان را با خود به همراه داشت.هنر تعزیه که امروز از آن به عنوان بزرگترین گونه نمایش های آیینی ایران در شاخه هنر ملی، آیینی و سنتی کشورمان یاد می کنیم؛ مهمترین الگو در تولید اپرای عاشورا و ارائه آن به مخاطب به شمار می‌رود. تئاتر به عنوان هنری وارداتی در ایران پیشینه و سابقه ای ۱۵۳ ساله دارد و این پیشینه در برابر درازنای تاریخ چندین هزارساله نمایش های آیینی ایران سابقه بسیار کوتاهی به شمار می رود. چه بسا که این تاریخ ۱۵۳ ساله در مواجهه با سابقه مفهوم تئاتر و وجود این هنر در جهان نیز با بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت، سابقه ای درخور به شمار نمی رود.شاید این روزها عموم مردم در جامعه ایران اقبال بیشتری نسبت به تماشاخانه ها و سالن های تئاتر داشته باشند. به گونه‌ای که تنها طی یک دهه اخیر در پایتخت کشورمان تهران شاهد افتتاح بیش از یکصد سالن نمایشی برای اجرای آثار متنوع تئاتری بوده ایم اما جستجوی این سابقه و استقبال در مواجهه مردم با تئاتر در یکی دو دهه نخست انقلاب با این روزها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. در حقیقت طی یک دهه اخیر با ازدیاد و فراگیری مفهوم هنر تئاتر میان عموم شاهدیم که تقریباً در هر استان و شهرستان کشورمان حداقل یک یا چند سالن تئاتری وجود دارد، اتفاقی که تا پیش از دهه هشتاد در کشورمان نمونه و نظیری اینچنین نداشته است.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه