روزنامه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگــی
 -  - 
23 خرداد 1398  |  دانش و فناوری  |  کد خبر: 62562
0
0
گذرگاه تاریخ
گذرگاه تاریخ
همدلی: امروز‌ سیزدهم ژوئن،‌ 164روز از سال 2019 گذشت. 23خرداد 98‌ است. 85روز از سال جدید خورشیدی سپری شد.
زادروز زنده‌یاد بابک بیات، موسیقیدان
73سال پیش در چنین روزی- 23 خرداد ۱۳۲۵ بابک بیات، آهنگساز شهیر معاصر در تهران به دنیا آمد. وی از سن ۱۹ سالگی در اپرای تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه‌بان، آقای ثمین باغچه‌بان و نصرت‌الله زابلی با موسیقی کلاسیک و جهانی آشنا شد و در حدود پنج سال همکاری خود را با این اپرا ادامه داد. بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکوریک دوستی عمیقی پیدا کرد که این دوستی به ادامه هارمونی و آکومپانی مان و فراگیری دیگر اشتیاقات موسیقایی بیات منجر شد. ایرج جنتی عطایی شاعر و ترانه‌سرا و نمایشنامه‌نویس که از دوران کودکی تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقی ترانه را ادامه دادند، در زندگی بیات و خانواده‌اش بسیار موثر بود، که این دوستی به ساخت ترانه‌های بسیاری از جمله: غریبه، جنگل، بن‌بست، خونه، فریاد زیر آب، علی کنکوری، تپش، خاتون، سایه، خورجین (بانوی شرقی)، فصل بد خاکستری (روح بزرگوار)، سقف، هیچ‌کسی مثل تو نبود، طلایه‌دار (ای بزرگ موندنی) و بسیاری ترانه‌های دیگر منجر شد.
بابک بیات موسیقی فیلم را با فیلم غریبه که با همراهی واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقی فیلم‌های خوشید در مرداب، شب آفتابی (با ترانه عروسک قصه من)، برهنه تا ظهر با سرعت، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیاری موسیقی فیلم‌های دیگر را ساخت.
بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا شدن برای موسیقی فیلم بالاخره این سال وقتی که از پنج کاندیدای موسیقی فیلم سه بار نام او را اعلام کردند جایزه سیمرغ بلورین فجر را برای فیلم عروس دریافت کرد.
همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتی که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد، مجدداً سیمرغ بلورین را دریافت کرد.
در خانه سینما برای فیلم ساحره جایزه اول موسیقی فیلم را دریافت کرد.
در جشن گزارش فیلم جایزه بهترین آهنگسازی را برای صد سالگی سینما از آن خود کرد.
در سال ۱۳۸۱ در مراسمی که در شیراز برگزار شد، از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد. همچنین در همین سال و در مراسمی دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیام‌هایی از ایرج جنتی عطایی، بهرام بیضایی و ... قرائت شد.
از دیگر فعالیت‌های بابک بیات در این سال‌ها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود، که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبری «فریدون ناصری» اجرا شد.
بابک بیات در کنار ساخت موسیقی، حدود هشت سال در دانشگاه‌های تهران مشغول به کار بود و موسیقی فیلم تدریس می‌کرد.
وی به آموزش خوانندگان زیادی از جمله محمد اصفهانی، حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا پرداخت.بیات ترانه‌های بسیاری را با کلام ترانه‌سرایانی چون ایرج جنتی عطایی، بابک صحرایی و با صدای خوانندگانی همچون معین و عارف ساخته‌ است.
او در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
زادروز ویلیام باتلر ییتس، نمایشنامه‌نویس ایرلندی
184سال پیش در چنین روزی - ۱۳ ژوئن ۱۸۶۵ ویلیام باتلر ییتس یکی از بزرگ‌ترین شاعران و نمایشنامه‌نویسان ایرلندی در ساندیمانت شهرستان دوبلین به دنیا آمد. پدرش جان تاجر کتان بود که در کنار کار تجارت به نقاشی نیز می‌پرداخت. مادرش سوزان ماری از خانواده ثروتمندی از ناحیه اسلایگو بود. علاقه‌مندی پدر به هنر و ادبیات، تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت و سلیقه هنری ویلیام داشت.
ییتس با جستار در انواع عرفان، تصوف، فولکلور، ماوراءالطبیعه، اشراق و نو افلاطونیسم سیستمی سمبلیک آفرید که در تصاویر و اشعارش الگویی یکپارچه داشت. درک برخی اشعار وی بدون آشنایی با سمبلیسم خاص وی دشوار است. علاقه‌اش به علوم غریبه، ادبیات سنتی سلتی و ادبیات وحشت، باعث شهرت او و در نهایت دریافت جایزه ادبی نوبل از سوی او شد.
برگ‌ها بسیارند، ریشه یکی، ترجمه محمدصادق رئیسی، ۱۳۹۴، نشر سولار و کوهولین، ترجمه مسعود فرزاد از جمله کارهای این نمایشنامه‌نویس ایرلندی است که در ایران ترجمه شده است.
درگذشت مارتین بوبر
54سال پیش در چنین روزی- 13ژوئن ۱۹۶۵، مارتین بوبر فیلسوف درگذشت.
وی در ۸ فوریه ۱۸۷۸(میلادی) در وین و در خانواده‌ای یهودی متولد شد. بوبر به همراه آلبرت انیشتین، زیگموند فروید و حاییم وایزمن از موسسان و اعضای اولین هیئت علمی دانشگاه عبری اورشلیم بود. آثار او بیشتر در زمینه فلسفه دین است، گرچه او در محدوده وسیعی به نگارش و آموزش می‌پرداخت.
بوبر از فلسفه نظام‌مند (سیستماتیک) دوری می‌جست و همچون کی‌یر کگارد و نیچه، در تلاش بود که نحوه فهم و تلقی مردم از رابطه‌شان با سایر انسان‌ها، جهان و خدا را تغییر دهد. فلسفه او حول محور دو نحوه رابطه «من ـ تو» و «من ـ آن» دور‌‌ می‌زند. رابطه من ـ آن رهیافتی متوجه به هدف و ابزارانگارانه است و ما را به دیگران برحسب استفاده و کاربردشان مرتبط‌‌ می‌کند. به نوشته ایران، بوبر از وجود الهی با تعبیر «توی ابدی» سخن‌‌ می‌گوید و بدین وسیله این نظر را پیش‌‌ می‌نهد که ارتباط باوجود الهی براساس رابطه «من ـ آن» غیرممکن است. در وحی ما مستقیماً با حضور امر الهی مواجه‌‌ می‌شویم. لحظات مواجهه الهی ـ انسانی مانند همه لحظات مهم ارتباط، از تنگنای گفتار مفهومی‌‌ می‌گریزند. ولی از طریق شعر و حکایت به بهترین نحو منتقل‌‌ می‌شوند. رابطه راستین که هم مسبوق به اجتماعی اصیل است و هم بررشد و غنای آن‌‌ می‌افزاید، ریشه در روابط اصیل و حقیقی میان اعضای آن اجتماع و رابطه میان اعضا و رهبر دارد.
بوبر از وجود الهی با تعبیر «توی ابدی» سخن‌‌ می‌گوید و بدین وسیله این نظر را پیش‌‌ می‌نهد که ارتباط باوجود الهی براساس رابطه «من ـ آن» غیرممکن است. در وحی مامستقیماً باحضور امر الهی مواجه‌‌ می‌شویم. لحظات مواجهه الهی ـ انسانی مانند همه لحظات مهم ارتباط، از تنگنای گفتار مفهومی‌‌ می‌گریزند. ولی از طریق شعر و حکایت به بهترین نحو منتقل‌‌ می‌شوند. رابطه راستین که هم مسبوق به اجتماعی اصیل است و هم بررشد و غنای آن‌‌ می‌افزاید، ریشه در روابط اصیل و حقیقی میان اعضای آن اجتماع و رابطه میان اعضا و رهبر دارد.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه